Питання розглядалось та обговорювалось під час проведення семінару-тренінгу який було організовано в рамках проекту «Громадське лобіювання впровадження стандартів ЄС в Україні у сфері якості атмосферного повітря» Всеукраїнською громадською «Жива планета» за

Питання розглядалось та обговорювалось під час проведення семінару-тренінгу який було організовано в рамках проекту «Громадське лобіювання впровадження стандартів ЄС в Україні у сфері якості атмосферного повітря» Всеукраїнською громадською «Жива планета» за підтримки Європейської програми Міжнародного фонду «Відродження», сприяння Запорізькій облдержадміністрації, Громадської ради при Мінприроди України та Громадської ради при Запорізькій облдержадміністрації.

У заході взяли участь представники Департаментів екології та природних ресурсів і промисловості Запорізької облдержадміністрації, органів державного нагляду – Держекоінспекції та Держсанепідслужби, наукових та науково-дослідних закладів, промислових підприємств, громадських організацій та засобів масової інформації.

Семінар-тренінг відбувся у форматі дискусії відносно стану забруднення атмосферного повітря та його впливів на стан довкілля, а також заходів яких необхідно вжити задля покращення його якості.

Згідно з оцінкою експертів, рівень забруднення атмосферного повітря в Україні перевищує показники країн Європи, і в промислових містах переважно зумовлений фізичним та моральним зношенням пилогазоочисного устаткування, низькими темпами впровадження сучасних технологій очищення викидів та людським фактором на виробництві. Окрім цього, нормативно-правова база України у сфері охорони атмосферного повітря має принципові відмінності щодо встановлення дозволів на викиди, системи моніторингу забруднення атмосферного повітря та державного нагляду (контролю) від тих, що існують в ЄС сьогодні.

За словами Федіра Лихасенка, заступника директора Департаменту екології та природних ресурсів Запорізької облдержадміністрації - Запорізька область за обсягами викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел забруднення займає четверте місце (після Донецької, Дніпропетровської та Луганської областей. Загальні обсяги викидів від стаціонарних джерел забруднення регіону складають 4,8% від загального обсягу викидів забруднень України.

«Екологічна інспекція здійснює контроль за викидами від стаціонарних джерел. В Україні значна частина нормативних актів, що стосуються питань атмосферного повітря діють ще з радянських часів, тому вони потребують нагальної актуалізації або гармонізації з європейськими стандартами», - розповів він.

«Контроль за якістю атмосферного повітря є одним з приоритетних завдань Держсанепідслужби в місті Запоріжжя. Відбір проб атмосферного повітря проводиться за сімома секторами в 60-ти умовно фіксованих місцях спостереження по 28 показникам. Результати контролю аналізуються для прийняття рішень та відповідних заходів для покращення ситуації в місті та регіоні» - зазначив Євген Тулушев, начальник відділу соціально-гігієнічного моніторингу Держсанепідслужби в м. Запоріжжя

За перше півріччя 2013 року Держсанепідслужбою м. Запоріжжя було досліджено 620 проб атмосферного повітря з яких 108, тобто 17% перевищували ПДК, за аналогічний період минулого року було досліджено 1813 проб атмосферного повітря, зареєстровано 364 відхилення від норми, що склало 20%.

Директор з охорони праці, промислової та техногенної безпеки ВАТ МК «Запоріжсталь» Ігор Черняк розповів про нові підходи в системі управління підприємством, що спрямовані на зменшення екологічних впливів, - «За зміною власника МК «Запоріжсталь» у серпні 2012 року, на комбінаті почалася активна модернізація виробництва, яка передбачає комплекс технологічних рішень щодо істотного зниження екологічного навантаження з урахуванням підвищення ефективності підприємства, до рівня світових виробників сталі.

Найбільш вагомі проекти модернізації з урахуванням екологічної складової МК «Запоріжсталь» у 2013-2017 роках, це будівництво агломашини № 1 з високоефективною газоочисткою; подальше будівництво нових газоочисних установок для агломашин № 2-6; будівництво нової травильної лінії в цеху холодної прокатки і установки регенерації відпрацьованих травильних розчинів; будівництво конверторного цеху з подальшим виведенням з експлуатації мартенівського цеху. Упровадження цих заходів дозволить у значній мірі досягнути вимог екологічних стандартів ЕС та покращити екологічну ситуацію у місті та регіоні у цілому».

Учасникам семінару-тренінгу були презентовані матеріали, напрацьовані в рамках реалізації проекту, висновки та рекомендації робочої групи експертів.

«Аналіз чинного законодавства України в сфері охорони атмосферного повітря свідчить про його часткову відповідність вимогам законодавства ЄС. Поряд з цим, положення чинного законодавства являють собою досить розгалужену систему правового регулювання охорони атмосферного повітря, яка за умови подальшого вдосконалення може розглядатися як база для створення системи, що дозволить забезпечити упровадження заходів з охорони атмосферного повітря на рівні, якого вимагає законодавство ЄС. Гармонізація законодавства України з вимогами Директив ЄС, з розділу «Якість повітря» вимагає прийняття низки нормативно-правових актів, а також внесення змін до чинних нормативно-правових актів. Заміни також потребує переважна більшість стандартів у цієї сфері, прийнятих за часів СРСР», - підкреслила Світлана Берзіна, координатор проекту.

На думку Олега Картавцева, національного експерта проекту, з метою подальшого наближення чинного законодавства України до проаналізованих джерел законодавства ЄС у секторі «Якість атмосферного повітря» необхідно визначити зони та агломерації, диференційовані за ступенем якості атмосферного повітря; вдосконалити систему моніторингу стану дотримання вимог в частині атмосферного повітря; встановити технічні вимоги до навантажувального та розвантажувального обладнання щодо перевантаження палива; встановити вимоги до якості палива та інші технічні вимоги у сфері охорони атмосферного повітря на рівні технічних регламентів, якими слід поступово замінити державні стандарти, якими сьогодні закріплена значна частина таких вимог; запровадити плани забезпечення якості атмосферного повітря на державному та регіональному рівнях.

З метою наближення природоохоронного законодавства України до законодавства ЄС, експерти проекту спільно з народними депутатами обговорили законопроект «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України (щодо охорони атмосферного повітря)», який ґрунтується на положеннях Директиви 2008/50/ЄС Європейського Парламенту та Ради від 21 травня 2008 року про якість атмосферного повітря та більш чисте повітря для Європи.

Зі слів Валерія Головко, народного депутата України, наразі до Верховної Ради України даний законопроект розроблений задля забезпечення зниження забрудненості та підвищення якості атмосферного повітря, а також наближення законодавства України у сфері якості атмосферного повітря до законодавства ЄС шляхом внесення змін до законів України «Про охорону навколишнього природного середовища» та «Про охорону атмосферного повітря».

За результатами обговорення сторони вирішили, що для успішного впровадження законодавчої реформи в сфері охорони атмосферного повітря слід створити відповідні базові умови: інституційні спроможності, механізми заохочення підприємств, відкритий доступ до нових технологій, доступ до фінансування, а також перейняти практику надання підприємствам інтегрованих дозволів, як це притаманно країнам ЄС.