Загальна інформація Ще зовсім недавно люди пишалися своїми перемогами над природою. За радянських часів широко цитувався вислів Мічуріна: «Ми не можемо чекати на милості природи. Взяти їх в неї – наша задача». Ресурси Землі здавалися невичерпними, а тисячі

Загальна інформація

Ще зовсім недавно люди пишалися своїми перемогами над природою. За радянських часів широко цитувався вислів Мічуріна: «Ми не можемо чекати на милості природи. Взяти їх в неї – наша задача». Ресурси Землі здавалися невичерпними, а тисячі зв'язків, якими людина пов'язана з природою, вважалися неістотними. І ось перед поколінням наших сучасників постала нова проблема – переосмислити ставлення до природного середовища, яке складалося протягом віків.

Виявилося, що наша планета не настільки велика й багата, щоб можна було не враховувати та не берегти її запаси. Населення планети вже перевищило 6 млрд. чоловік. За останні 10 років площа тропічних лісів скоротилися більш, ніж на 100 млн. га. Запаси нафти скоротилися на 30 млрд. т., із них 20 млрд. т. її згоріло у двигунах легкових автомобілів. Інтенсивний розвиток промисловості, комунального і сільського господарства спричинює значне зростання споживання чистої питної і технічної води, призводить до збільшення кількості забруднених різними домішками стічних вод (32 млрд. м3 неочищених стічних вод).

Екологічна освіта, виховання, інформування та сприяння екологічно-дружньому споживанню визначені в програмних документах найвизначнішого Всесвітнього саміту ООН, присвяченому проблемам розвитку людства, одними з найважливіших і необхідних засобів здійснення переходу до гармонійного та збалансованого розвитку всіх країн світу. Це положення підкреслюється і в останніх міжнародних документах, зокрема міжнародних конвенціях, ратифікованих Україною.

Організація екологізації системи освіти в Україні потребує корінних змін. Незважаючи на те, що в Стратегії екологічної політики до 2020 року проблеми екологічної освіти та виховання чітко окреслені, як і шляхи їх вирішення, а Ціль № 1 сформульована, як «Підвищення рівня суспільної екологічної свідомості», – на жаль, на практиці з 2011 року жоден проект у цій сфері не отримав бюджетної підтримки.

Екологічний проект «Уроки з охорони довкілля» для учнів середніх класів, спрямований на підвищення рівня екологічних знань та навичок учнів середніх класів, демонструє свою актуальність. Унікальність проекту полягає в його багатокомпонентності та інноваційних педагогічних підходах.

Статус

Завершено

Цільовий регіон

Всеукраїнський

Період реалізації

лютий. – грудень 2015 р.

Партнери

  • Громадське об’єднання «Зелений центр «МЕТІНВЕСТ»
  • Міністерство освіти та науки України
  • Міністерство екології та природних ресурсів України

Джерело фінансування

Громадське об’єднання «Зелений центр «МЕТІНВЕСТ»

Мета

Мотивувати підростаюче покоління до розумного та дбайливого ставлення до довкілля, берегти ресурси та застосовувати модель екологічно-дружнього споживання.

Реалізація

В рамках проекту видано книгу-методичний посібник для учнів, розроблено план занять з дітьми та методичні рекомендації вчителям для цікавої та доступної форми подачі матеріалів проекту, проведено навчальний тренінг.

Навчально-методичні матеріали

Книга "Уроки з охорони довкілля"

Додатки:

Сергій Магера, координатор ГО «Зелений центр «Метінвест»:

«Зелений центр Метінвест» системно працює над популяризацією екологічних знань серед шкільної молоді. В 2014 році організація запровадила унікальний навчально-виховний проект «Зелений росток». В його рамках для більш ніж 100 учнів загальноосвітніх закладів Маріуполя розпочалися факультативні заняття з основ ботаніки, охорони навколишнього середовища, флористики та ландшафтного дизайну.

Новий проект – навчальний посібник для учнів середніх класів загальноосвітніх шкіл «Уроки з охорони довкілля» увібрав в себе сучасні знання з екології, ботаніки та зоології. У посібнику зібрано кращий вітчизняний за зарубіжний досвід з раціонального споживання природних ресурсів та збереження біосфери».

Світлана Берзіна, президент Всеукраїнської громадської організації «Жива планета»:

«Зараз в Україні екологічна культура населення знаходиться на низькому рівні, на відміну від громадян західноєвропейських країн, економічно розвинутих країн Азії, США, Канади. Лише за умови безперервності екологічних - освіти, виховання і просвітництва, ми зможемо підвищити екологічну свідомість людей, згодом перейти до більш конкретних заходів і засобів, забезпечивши шлях нашої Держави до сталого розвитку. Тоді і знайдуться кошти на сучасні методи захисту довкілля від техногенного навантаження, а більшість екологічних катастроф і проблем можна буде передбачити і ліквідувати ще до їх виникнення, або на першій стадії розвитку».

Світлана Фіцайло, представник Департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міносвіти України:

«Хочу зазначити, що цей проект – дуже важливий ланцюжок у розвитку відповідального, освіченого суспільства в Україні. Ми маємо вкладати в молоде покоління, щоб зберегти наше майбутнє, і Міністерство освіти буде всіляко підтримувати подібні корисні ініціативи. Цей навчальний посібник, який ми презентуємо сьогодні – унікальне видання, яке принесе екологічну грамотність в усі куточки нашої Держави.

Завдяки цьому посібнику та участі в проекті «Уроки з охорони довкілля», діти дізнаються, навіщо бережливо ставитися до ресурсів планети, як економити енергію, тепло, воду, у який спосіб вирішувати проблему сміття, навчаться практичним навичкам охорони дикої природи, зокрема, виготовленню штучних гніздівель для десятків видів тварин (птахів, кажанів, pиб, комах), вирощуванню першоцвітів та різних лікарських трав, розчищати струмки, правильно висаджувати дерева, організовувати екологічні стежки, укріплювати яри і багато-багато іншого.»

Тренінг для керівників гуртків з екологічної освіти та виховання «Зелений паросток»

Захід відбувся на базі школі № 47 м. Маріуполя, яка є також і центром міської мережі гуртків «Зелений паросток».

Автори книги презентували вчителям цікаві формати застосування матеріалів книги «Уроки з охорони довкілля» та додатків для неї в навчально-виховному процесі.

Інтерактивна та переважно ігрова форма подачі інформації, передбачає практичну участь школярів у вирішенні тих, чи інших екологічних проблем на місцевому рівні.

Під час тренінгу Наталія Пустовіт, завідувач кафедри методології освіти для сталого розвитку Державної екологічної академії післядипломної освіти та управління разом з Галиною Бузан, координатором проектів «Живої планети» детально ознайомили педагогів з виданням і презентували авторські методологічні розробки. Виховувати дітей з новим мисленням і культурою – справа непроста. За цю роботу ще 2 роки тому взялися в «Зеленому центрі МЕТІНВЕСТ». Сьогодні Маріуполі на базі шкіл та закладів позашкільної освіти працюють вже 13 гуртків, що входять до мережі «Зелений паросток».

«Ми дуже раді, що долучились до цього проекту, ми дуже багато чого дізналися, ми подружилися, і клас згуртувався і педагогічний колектив, ну і, загалом, дуже багато корисного зроблено», - розповідає Олена Боруш, керівник одного з гуртків в школі № 47 м. Маріуполь.

«Основна мета цього проекту – це не освіта, в тому розумінні, що це ще один шкільний предмет та підручник до нього. Ні, посібник «Уроки з охорони довкілля» містить дуже цікавий пізнавальний матеріал, якій у поєднанні з викладацькою майстерністю кращих педагогів міста має змінити поведінку дітей і ставлення до навколишнього світу, – це наша з «Зеленим центром МЕТІНВЕСТ» основна мета, і я впевнена ми її досягнемо», - зазначила Світлана Берзіна, президент Всеукраїнської екологічної організації «Жива планета».

Сергій Магера, координатор «Зелений центр» МЕТІНВЕСТ», акцентував увагу учасників заходу, - «Ми сьогодні в чергове демонструємо, що у нас довготривалі плани, «Зеленому паростку» всього лише 2 роки, але ми багато чого встигли і нас радує, що за підтримки промислових підприємств компанії МЕТІНВЕСТ діти мають цікаве та корисне дозвілля, краще пізнають світ і радіють життю».

Результати

Розроблені унікальні навчально-методичні матеріали та план занять.

150 педагогічних працівників м. Маріуполь підвисили свою кваліфікацію по темі адаптованої до умов міста та отримали комплекти друкованих навчально-методичних матеріалів на класи або гуртки.

В електронному форматі навчально-методичні матеріали доступні всім бажаючим.