З нагоди Всесвітнього Дня екологічного маркування і 20-річчя української програми екологічного маркування ми ділимось надихаючими історіями наших ліценціатів, які навіть в умовах воєнного часу, продовжують працювати і розвиватись, дотримуватись суворих вимог

З нагоди Всесвітнього Дня екологічного маркування і 20-річчя української програми екологічного маркування ми ділимось надихаючими історіями наших ліценціатів, які навіть в умовах воєнного часу, продовжують працювати і розвиватись, дотримуватись суворих вимог екологічних стандартів.

Зелений клас

Наскрізна змістовна лінія “екологічна безпека та сталий розвиток” є одним з пріоритетних напрямів сучасних освітянських стандартів, яка повинна бути пов’язана з практичною складовою функціонування навчального закладу, що передбачає системне покращення його екологічної дієвості.

Заходи зі збереження енергії, тепла, води, роздільний збір твердих побутових відходів дозволять зекономити ресурси та кошти. Належне управління небезпечними відходами забезпечать дотримання вимог безпеки та зменшать навантаження на довкілля. Сталі закупівлі дозволять створити більш комфортну та здорову середу для навчання.

Саме ця ідея була закладена в основу розробленого технічним комітетом стандартизації ТК 82 «Охорона довкілля» стандарту для навчальних та освітніх закладів СОУ ОЕМ 08.002.37.078:2013 Зелений клас. Екологічні критерії та метод оцінювання життєвого циклу (надалі – «Зелений клас»).

Методичний посібник з впровадження стандарту «Зелений клас»

Цей стандарт розроблено на основі стандарту «Зелений офіс». Він встановлює критерії оцінювання показників впливів на довкілля та здоров’я людини, що пов’язані з функціонуванням закладів освіти. На відміну від «Зеленого офісу» одним з його критеріїв є інтеграція екологічної компоненти до системи освіти та виховання, спрямованої на формування екологічної компетентності на різних рівнях: від побутового до професійного.

Впровадження «Зеленого класу» доступно для закладів різного рівня: дитячих садків, шкіл, закладів позашкільної освіти, ВНЗ тощо. У якості об’єкта сертифікації може бути розглянута як окрема аудиторія (група, клас, кафедра), підрозділ закладу або заклад у цілому.

Екологічна сертифікація згідно з ISO 14024

На сьогодні Бучанській ліцей № 9 є першим і поки єдиним в Україні закладом освіти якій має сертифікат відповідності закладу стандарту «Зелений клас», отриманий за схемою згідно з ISO 14024.

Урочисте вручення екологічного сертифікату відбулось 04 вересня 2020 року за участю керівництва закладу, представників міськради, Міносвіти і заступника міністра захисту довкілля та природних ресурсів України – Руслана Стрільця (з 14 квітня 2022 року призначений Міністром захисту довкілля та природних ресурсів України).

Відео репортаж про вручення екологічного сертифікату.

Про Бучанській ліцей № 9

Навчальний заклад збудований за сучасними будівельними нормами із урахуванням вимог стандартів енергоефективного зеленого будівництва. Ліцей має встановлену екологічну політику. План заходів спрямований на досягнення екологічних цілей пов’язаний з практичною складовою функціонування навчального закладу, що передбачає системне покращення його екологічної дієвості.

Будівля ліцею відрізняється енергоефективністю, незважаючи на великі і світлі приміщення з сучасним дизайном. Теплою водою забезпечується від відновлюваних джерел енергії – геліосистеми з 8 модулів що розташовані на даху будівлі.

Застосування при будівництві екологічно сертифікованих будівельних матеріалів окрім енергоефективності забезпечує і якісне та здорове внутрішнє середовище.

Всі енергоспоживчі прилади, техніка та устаткування відповідають вимогам екодизайну та стандартам екологічного маркування.

Підтримання клімату забезпечує централізована припливно-витяжна система вентиляції з рекуперацією тепла, яка може регулюватись як вручну, так і в автоматичному режимі, тож не потрібно купи громіздких кондиціонерів у кожному окремому класі і годин роботи по їхньому обслуговуванню і заміні фільтрів.

У класах встановлені ергономічні парти та стільці, що регулюються у відповідності зі зростом конкретного учня.

Під час будівництва і оформлення гімназії проводились опитування у соцмережах учнів, педагогів та їх батьків. Так, на виконання їх побажань, у коридорах встановлені персональні шафки для особистих речей і підручників школярів, що істотно підвищує комфорт учнів та дозволяє уникнути скупчення особистих речей під партами в класах.

У дизайні також уникали традиційного оздоблення – замість суворих обличь літніх корифеїв науки на світлих стінах розміщено привітні інфографіки і тематичні панно, як наприклад, дерев’яні та коркові карти в кабінеті географії.

Система "Моя Школа" з електронним класним журналом та учнівськими щоденниками, мультимедійний клас на базі шкільної бібліотеки, – окрім переваг для учнів, ці інновації дозволять суттєво скоротити обсяг використовуваного паперу та утворення відходів з нього.

Джерела водопостачання води питної якості – у необмеженому доступі на поверхах.

Централізована система енергопостачання шкільних годинників – щоб позбутися застосування батарейок живлення.

Зручні навігаційні таблички з переліком класів на кожному поверху, таблички – мотиватори і оформлення простору закладу спрямовані на формування екологічної культури та свідомого ставлення до ресурсів і споживання.

Великий стадіон та спортивна зала на 500 квадратних метрів, яка підходить не лише для уроків фізкультури, але і для змагань професійного рівня.

Величезна зала для проведення вистав та концертів, пандуси та ліфт з дотриманням вимог стандартів інклюзивності, автоматичний крапельний полив газону біля школи, контейнери для роздільного збору сміття…

Все це ще не вичерпний перелік переваг навчального закладу збудованого в рамках програми «Велике будівництво» і введеного в експлуатацію у 2020 році.

Але, школа - це все ж таки, перед усім, – вчителі. Саме від них залежить якість освіти. Побудована від самого початку на засадах екологічності, мінімізації негативного впливу на довкілля та здоров’я, школа має на меті приділяти неабияку увагу екологічній освіті та освіті для сталого розвитку. І педагогічний колектив вже має досвід реалізації екологічних проектів в ході навчально-виховного процесу: акції з прибирання і сортування сміття, екологічні квести, написання робіт до Малої академії наук на природоохоронну тематику, залучення дітей до розуміння і вирішення проблем безпритульних тварин на базі місцевого притулку, тощо.

Війна та окупація Бучі

Коли почалися обстріли Бучі, підвалі ліцею № 9 став прихистком місцевих жителів у яких було зруйноване житло.

м. Буча після військового вторгнення рф

Більше 250 людей тоді оселилися в цьому сховищі. Вони згуртувалися, організували побут, допомагали на кухні, а також шпиталю, який там розмістився. Пошук води, продуктів, дров, розпалення багаття – це все було випробуванням, і жінка наголошує, що дуже багато людей у той час проявили себе як герої, опікуючись і допомагаючи один одному.

«Війна перетворила нас на згуртоване плем’я. Одні ходили по воду, інші підтримували вогнище, готували їжу, прибирали приміщення, опікувалися дітьми, чергували на вхідних дверях. Усі розділили обов’язки і спільно виживали», розповідає вчителька музичного мистецтва Надія Новикова яка знаходилась у той час у тому підвалі.

До ліцею навідувались окупанти. Вибиті двері, безлад і втрата комп’ютерної техніки….

На Київщині внаслідок бойових дій у лютому-березні 2022 року були пошкоджені понад 200 закладів освіти та 112 культурних установ. 11 шкіл – повністю зруйновані, 52 – потребували капітального ремонту, 146 – поточного ремонту.

На відновлення понівеченої інфраструктури в Київській області минулого року з резервного фонду держбюджету виділили 400 мільйонів гривень.

Об’єднавши зусилля міськради, благодійників, педагогічного колективу і батьків, після деокупації Бучі ліцей дуже швидко відновився та поновив роботу. Почали допомагати усім: війковим – робили камуфляжні сітки, для безпритульних тварин – закуповували корми і робили м’які міста у притулки, збирали допомогу для переселенців, гроші на дрони, зарядні станції та маршрутизатори STARLINK для ВСУ тощо.

Підвал ліцею облаштували всім необхідним для укриття: туалети, душові, аудиторії для навчання, відпочинку, креативний простір, інтернет і кінотеатр…

Бучанській ліцей № 9 – відродився, відновився, і продовжує реалізацію своєї екологічної політики шляхом вдосконалення системи управління екологічними аспектами закладу та навчально-виховного процесу.

«Зелена енергія, зменшення викидів вуглецю, переробка відходів - це всі важливі аспекти, які ми повинні враховувати, коли мова йде про турботу про наше довкілля. А щоб зробити ці поняття більш доступними та зрозумілими для всіх, учнівське самоврядування Бучанського ліцею №9 запропонувало провести фоточелендж "Ми турбуємося про довкілля"…»

«Проблема сортування сміття в нашій країні надзвичайно актуальна. Найкраще будь чому учитися з дитинства. Тому протягом Тижня екології в рамках екологічної сертифікації «Зелений клас» з учнями 5-А, 5-Г, 7-Б, 8-Г класу було проведено еко-гру «Сортуй правильно!» - це чудовий спосіб виховання екологічної свідомості та допомоги природі…»

«В рамках проєкту учнівського самоврядування «Ековулик» та екологічної сертифікації «Зелений клас» на уроках біології було проведено цікавий захід - сторітелінг з учнями 11-А та 11-Б класу. Старшокласники поглибилися у світ біології і екології, дізналися багато цікавого про різноманітних тварин та їх життя. Інтерактивний підхід до навчання дозволив учням зрозуміти важливість збереження біосфери та її різноманіття (стратегії сталого розвитку), легко засвоїти нові знання та захоплююче провести час на уроці...»

У вересні 2023 року ліцей був готовий на 100% до нового навчального року в умовах війни і прийняв понад 1000 учнів.

Педагогічний колектив Бучанського ліцею №9 разом з ліцеїстами щиро вдячні ЗСУ за можливість навчатися в стінах рідного закладу.