16 травня 2024 року відбулась презентація нових інструментів для просування енергоефективності у сфері публічних закупівель. Захід відбувся в гібридному форматі в Київській школі економіки на високому рівні об’єднавши топових експертів у сфері публічних з

16 травня 2024 року відбулась презентація нових інструментів для просування енергоефективності у сфері публічних закупівель.

Захід відбувся в гібридному форматі в Київській школі економіки на високому рівні об’єднавши топових експертів у сфері публічних закупівель, енергоефективності та захисту довкілля з керівниками профільних органів державної влади, представниками громад, державних підприємств та корпорацій. Всього прийняло участь 1450 учасників, з яких 95 очно.

Презентація організована ВГО «Жива планета» в партнерстві з Київською школою економіки та ДП «Прозоро» за підтримки проєкту «Просування енергоефективності та імплементації Директиви ЄС про енергоефективність в Україні», що виконується Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за дорученням Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ) та співфінансуванням Державного секретаріату Швейцарії з економічних питань (SECO).

Модерація – Лілія Лахтіонова, директорка напрямку дослідження та аналізу політики публічних закупівель Київської школи економіки.

«Енергоефективність передусім» – фундаментальний принцип енергетичної політики ЄС, юридично закріплений оновленою Директивою з енергоефективності 2023/1791 з чіткою вимогою до країн ЄС враховувати енергоефективність у всіх політичних та основних інвестиційних рішеннях, які приймаються в енергетичному та неенергетичному секторах.

Важливість цього принципу у впровадженні реформи публічних закупівель визнає й Україна. До того ж, запровадження такого обов’язкового критерію у публічних закупівлях як «енергоефективність» вимагає від України Єврокомісія на шляху до вступу до ЄС, зокрема щодо імплементації вимог Директиви 2012/27/ЄС про енергоефективність.

Закупівлі більш енергоефективних продуктів чи реалізація проектів енергоефективного зеленого будівництва для забезпечення потреб держави або громад сприятиме економічному зростанню, збереженню ресурсів і захисту довкілля та зеленій відбудові України за принципом «Краще ніж було!».

Публічні закупівлі – масштабний ринок, який у воєнний час складає приблизно 13-15% ВВП і може стимулювати розвиток бізнесу на всіх рівнях. Закуповувати більш ефективно замовник може застосовуючи багатокритеріальний підхід або метод оцінки вартості життєвого циклу. Про значення цих інструментів для посилення потенціалу енергоефективності – онлайн виступ Надії Бігун, заступниці Міністра економіки України.

Відеозапис

Понад 150 мільйонів тон викидів парникових газів, заміновані території, груди військової техніки… Збитки довкіллю оцінюються на суму понад 2,2 трильйонів гривень.

Але попри війну яка триває, ми ще більше загартовані і об’єднані у прагненні рухатися разом із цивілізованим світом у напрямку зеленого курсу. Енергоефективність та декарбонізація – невід’ємні складові успішної кліматичної політики. Про напрями реалізації та роль сфери публічних закупівель розповіла Ганна Замазєєва, голова Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження України.

Перший крок до системного впровадження енергоефективних рішень – створення законодавчого підґрунтя, вироблення стратегії та інструментів для реалізації відповідної державної політики. При цьому у своїй роботі ми, в першу чергу, спираємося на євроінтеграційні зобов’язання, а також на наш дороговказ – Національний план дій з енергоефективності до 2030 року.

Відносно імплементації норм Закону «Про енергетичну ефективність»: у 2023 році було розроблено та погоджено 14 нормативно-правових актів. Ми цьогоріч розробили 12 техрегламентів з екодизайну та енергомаркування. На сьогодні діє 33 техрегламенту з екодизайну та 21 з енергомаркування, 7 документів знаходиться у розробці.

Відповідно до статті 7 Закону України «Про енергетичну ефективність» при проведенні публічних закупівель енергоспоживчої продукції, вимоги до якої визначені в законодавстві щодо енергетичного маркування, екологічного маркування та екодизайну, вартість якої дорівнює або перевищує суму, визначену пунктом 1 частини першої статті 3 Закону України «Про публічні закупівлі», клас енергетичної ефективності такої продукції повинен бути не нижче класу енергетичної ефективності, визначеного Кабінетом Міністрів України з урахуванням нормативно-правових актів у сфері енергетичного маркування, або показники енергетичної ефективності такої продукції повинні відповідати індикативним показникам, визначеним нормативно-правовими актами у сфері екодизайну, або така продукція повинна відповідати стандартам екологічного маркування. З метою реалізації положень цієї статті Держенергоефективності спільно з Мінінфраструктури та Мінекономіки планує розробити проєкт постанови Кабінету Міністрів України в якій встановити мінімальні показники для замовників при здійсненні закупівель енергоспоживчої продукції. Панні Ганна закликала учасників заходу долучитись до розробляння документу та його обговорення.

Мінінфраструктури є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері енергозбереження та енергетичної ефективності. Про основні засади та плани реалізації і як це пов’язано зі сферою публічних закупівель інформував Дмитро Петрунін, начальник Управління енергоефективності Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України.

Україна рухається до повноправного членства в ЄС, забезпечує виконання Угоди про асоціацію з ЄС, є членом Енергетичного співтовариства та, поділяючи цілі сталого розвитку ООН, зобов’язалася провести реформу енергоефективності.

Просування енергоефективності в Україні, сприяння імплементації актів права ЄС про енергоефективність, підтримка енергоефективності у громадах, впровадження енергоефективних закупівель та підвищення компетентності у цих сферах дуже важливі.

Проект GIZ робить вагомий внесок у розвиток української правової бази, забезпечує реалізацію практичних заходів у муніципалітетах, налагодженні співпраці та діалогу між органами виконавчої влади та місцевого самоврядування, інтеграції теми енергоефективності в освіту та на рівні компаній.

До 2030 року за Національним планом дій з енергоефективності прогнозується зниження кінцевого енергоспоживання на 17%, також на 65% зменшення викидів CO2 порівняно з 1990 роком, це передбачено в Оновленому національно визначеному внеску України до Паризької угоди.

Публічні закупівлі – це масштабний ринок, який у воєнний час складає приблизно 13-15% ВВП і може стимулювати розвиток бізнесу на всіх рівнях. Тому сфера публічних закупівель має вагомий вплив на ринок і підтримку досягнення цілей Національного плану.

На сьогодні Міністерство має достатньо широкі повноваження в енергоефективності, керуючись європейським принципом «Енергоефективність понад усе» (Еnergy Еfficiency First). Це потребує підтримки у гармонізації зі стандартами та правилами ЄС, обмін досвідом для зміцнення багаторівневої та багатогалузевої співпраці.

Ми зацікавлені продовжувати діалог та співпрацю, обмін знаннями на теми енергоефективних продуктів, технологій, рішень та проектів.

Значущим є підтримка розвитку освіти, кваліфікації та підвищення компетентності у сфері енергоефективності, тому дуже важливо що на базі провідного закладу по підготовці фахівців з публічних закупівель впроваджуються спеціалізовані модулі і навчальні курси, які підвищують знання замовників як закуповувати більш енергоефективні продукти та послуги. Реформа сфери публічних закупівель у поєднанні з прийняттям Закону України «Про енергетичну ефективність» забезпечують застосування цього підходу.

Важливим є вклад проекту GIZ в розробляння різноманітних інструментів для підтримки впровадження енергоефективних публічних закупівель, які стануть сьогодні предметом презентацій експертів проекту та обговорення. Завдяки їх застосуванню – замовник обирати найвигіднішу пропозицію з врахуванням показників енергоефективності разом з іншими характеристиками та враховуючі повну вартість предмету закупівлі протягом життєвого циклу.

Федеративна Республіка Німеччина є однією з ключових країн, яка продовжує підтримувати євроінтеграцію Україну та у боротьбі з військовою агресією росії. Проєкт "Просування енергоефективності та імплементації Директиви ЄС про енергоефективність в Україні", що виконується Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за дорученням Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ) та співфінансуванням Державного секретаріату Швейцарії з економічних питань (SECO) сприяє здійсненню Україною переходу до екологічно чистого енергопостачання та ефективного споживання енергоресурсів. Проєкт має багато напрямів, які були презентовані директором проєкту – Грегором Брьомлінгом.

Незважаючи на війну проект продовжив діяльність. Протягом 2022 року для підтримки імплементації Директиви ЄС з енергоефективності в рамках проекту GIZ були розроблені:

  • рекомендації щодо енергоефективних публічних закупівель;
  • прийняті стандарти екологічного маркування;
  • розроблені методичні рекомендації для замовників шкіл і дитячих садочків по реалізації проектів енергоефективного зеленого будівництва.

Також було розроблено національний стандарт України якій введений в дію з лютого цього року і дозволяє враховувати вартість життєвого циклу будівель та споруд.

У 2023 році проектна діяльність розширилась на розробку проектів повторного використання для підтримки скорішої відбудови за принципом «Відбудувати краще ніж було!» та створення нових цифрових продуктів для користувачів системи ProZorro.

Проект приділяє окрему увагу навчанню замовників застосовувати підхід енергоефективних закупівель на практиці, враховуючи зміни у законодавстві, нові виклики під час війни і готовність ринку, наявні рекомендації та кращі практики. Минулого року було проведено 15 очних навчальних семінарів на регіональному і міжрегіональному рівні. Розроблена навчальна програма охоплює усі аспекти енергоефективності до різних предметів закупівлі, буть то продукт, обладнання, будматеріал чи послуга, проект нового будівництва чи реконструкції. Експерти проекту надають методичну підтримку замовникам.

Далі у 2023-2024 роках за підтримки проєкту були розроблені Калькулятор ТСО якій дозволяє розраховувати вартість життєвого циклу та спеціальний інформаційний розділ на Infobox ProZorro. Ці та інші застосунки які будуть сьогодні презентовані ми плануємо розвивати і вдосконалювати, тому нам дуже важливий зворотній зв'язок. Експерти проекту – наш партнер ВГО «Жива планета» підтримуючи замовників збирають історії успіху які надихають і мотивують підтримувати застосування підходу енергоефективних закупівель для швидкої зеленої відбудови.

Ми вдячні Міністерству відновлення, Міністерству економіки, Держенергоефективності, ДП Прозоро та Київській школі економіки за багаторічну плідну співпрацю задля підтримки цього напряму діяльності, - зазначив пан Грегор.

Валерій Шергін, директор Департаменту сфери публічних закупівель та конкурентної політики Міністерства економіки України розповів про особливості закупівель в умовах війни та важливості ефективність в закупівлях публічної сфери.

Енергоефективність як вагома складова циркулярної економіки та сталого розвитку закупівлі є важливими трендами для розвитку сфери публічних закупівель. Поступово розробляються та впроваджуються інструменти для таких закупівель, які сприяють підвищенню ефективності використання публічних коштів за рахунок поліпшення характеристик товарів та послуг. Це досягається, зокрема, шляхом підвищення якості закуповуваної продукції, збільшення її енергоефективності, зменшення вартості експлуатації та зниження впливу на довкілля.

Серед основних фокусів розвитку цього напрямку:

  • подальше впровадження методу оцінки вартості життєвого циклу товару;
  • розширення застосування нецінових критеріїв;
  • застосування, за можливості, екологічних вимог для продукції.

Багато уваги приділяється вдосконаленню нормативного забезпечення. Перспективним є тісне співробітництво Міністерства з експертами та практиками для створення ефективного сплаву практичного досвіду використання методу оцінки вартості життєвого циклу з вимогами законодавства та рекомендаціями Єврокомісії. Ми вже суттєво просунулись на цьому шляху, наразі за підтримкою проєкту GIZ і участю закупівельників-практиків створений проєкт оновленої Примірної методики визначення вартості життєвого циклу. Міністерство опрацьовує документ і ми будемо дуже раді, якщо до цього приєднаються й інші представники закупівельної спільноти.

На питання як працює та розвивається система ProZorro в умовах війни та яка доля закупівель енергоспоживчих продуктів із застосуванням нецінових критеріїв та методу оцінки вартості життєвого циклу – розповів директор ДП Прозоро – Микола Ткаченко.

За роки війни система ProZorro вийде на новий рівень, адже тепер її можна буде широко використовувати й для закупівель за кошти міжнародних донорів. Світовий банк рекомендував використовувати систему ProZorro для всіх закупівель для потреб відбудови, та надав рекомендації для адаптації системи за правилами Світового банку. Усі вони були враховані в новій процедурі. Крім того, аби новим функціоналом могли користуватися інші міжнародні організації, ProZorro передбачили можливість задати правила донорської процедури за принципом “конструктора”. Відтак закупівельна організація може застосувати правила процедури закупівлі відповідно до вимог будь-якого донора, а саме: з визначеною очікуваною вартістю чи без, з аукціоном чи без нього, з можливістю прийняття пропозицій у різних валютах та вибрати переможця не лише за цінами, а й за іншими критеріями.

Тому розвиток інструментів для застосування багатокритеріального підходу з метою підвищення якості та ефективності публічних закупівель є дуже актуальним на цьому етапі розвитку системи. Наразі застосування нецінових критеріїв становить менш 1% від загальної кількості закупівель, але це більш ніж нічого. Бар’єром перш за все є відсутність знань, практичного досвіду і побоювання замовників застосовувати нові підходи. Проєктна діяльність яка підтримує впровадження чітко визначених критеріїв з обґрунтуванням доцільності їх застосування, історії успіхів замовників, нові діджитальні продукти які роблять більш доступним застосування нових підходів, – з часом вплинуть на подолання цих бар’єрів. Застосування вимог до енергоефективності та екологічних вимог є основою не тільки європейської інтеграції – а й умовами для нашого життя, - підсумував свій виступ пан Микола.

В презентації Світлани Берзіної, президентки Всеукраїнської громадської організації «Жива планета» яка є партнером проєкту наведено як проект "Просування енергоефективності та імплементації Директиви ЄС про енергоефективність в Україні" практично підтримує енергоефективність та застосування екологічних вимог в публічній сфері:

  • історії успіху енергоефективності в публічних закупівлях;
  • проєкт оновленої Примірної методики визначення вартості життєвого циклу;
  • Калькулятор ТСО для розрахунку вартості життєвого циклу предмету закупівлі;
  • Нові теми щодо енергоефективності та вимог до екологічних характеристик у сертифікаційному курсі підвищення кваліфікації “Фахівець з публічних закупівель”, якій створений Київською школою економіки у відповідності до Професійного стандарту “Фахівець з публічних закупівель” та застосування Калькулятору ТСО у відкритому навчальному модулі щодо застосування методу оцінки вартості життєвого циклу у публічних закупівлях;
  • інформаційний розділ на Infobox Prozorro - Екологічні вимоги, в якому наведені по категоріям продукції рекомендовані нецінові критерії та вимоги до технічних спеціфікацій та разом з обґрунтуванням доцільності застосування та прикладами успішних закупівель.

Пані Світлана навела приклади застосування різних підходів та екологічного маркування при здійсненні публічних закупівель які супроводжувала команда експертів і закликала учасників до коментарів методики та застосування Калькулятору ТСО.

Оголошення: UA-2020-10-29-007922-c

Предмет закупівлі: ноутбуки (ДК 021:2015:30210000-4: Машини для обробки даних (апаратна частина) для Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України

Очікувана вартість: 1 000 000 грн.

Вимоги тендерної документації Замовника:

Ноутбуки повинні відповідати вимогам екологічних критеріїв на дану категорію продукції, встановленим відповідно до стандарту ДСТУ ISO 14024:2018 для вітчизняного виробника (або еквіваленту цього стандарту для виробника іншої країни).

Для підтвердження встановленої вимоги Учасник у складі тендерної пропозиції надає копію сертифіката відповідності екологічним критеріям програм екологічного маркування І типу або ліцензійну угоду на право застосування такого маркування (наприклад TCO Certified, Blu Angel Ecolabel, EU Ecolabel, Eco Mark Program, Nordic Swan або інших що мають міжнародне визнання) та допускається надання посилання на зазначену інформацію щодо запропонованої моделі товару у форматі відкритих даних.

Євгенія Єлізарова, керівниця відділу забезпечення інформаційних технологій АТ “Укрпошта” прокоментувала застосування Калькулятора ТСО розробленого ВГО “Жива планета”.

Оголошення: UA-2024-05-10-009360-a

Предмет закупівлі: Багатофункціональний пристрій із додатковими витратними матеріалами

658 одиниць БФП разом з оригінальними витратними матеріалами (на рік користування).

Очікувана вартість: 11 250 000 грн.

Офісні монохромні БФП для відділень АТ Укрпошта із сумарним ресурсом друку не менше 30 000 сторінок формату А4 в рік в режимі друку згідно з стандартом ISO/IEC 24734 при заповненні сторінки чорнилом 5%.

Калькулятор ТСО за визначеною формулою забезпечує зручному форматі розрахунок із врахуванням усіх видів витрат та порівняння пропозицій, – зазначає пані Євгенія.

Роман Міхаль, начальник відділу закупівель авто та спецтехніки АУ НЕК «УКРЕНЕРГО» зазначив про важливість в оновленій редакції Примірної методики визначення вартості життєвого циклу практичної частини застосування методу оцінки життєвого циклу та про Калькулятор ТСО у окремому розділі.

Нагадаємо що Примірна методика буде затверджена наказом Міністерства економіки України. Оновлена редакція замініть ту що затверджена наказом від 28.09.2020 № 1894.

Проведена велика робота з боку закупівельної спільноти, донорів, ВГО "Жива Планета" із розвитку енергоефективності та застосування екологічних вимог у поєднанні з багатокритеріальним підходом. Особливо хотілося б відзначити зусилля закупівельників-практиків, які в несприятливих умовах війни сміливо пішли на експеримент. Міністерство готове й в подальшому підтримувати цей напрям, важливим етапом якого став сьогоднішній захід, – підсумував Олексій Бахтинов, проектний менеджер Команди підтримки реформ Міністерства економіки України.

Фото з заходу