Смарагдова мережа (Emerald Network) – мережа природоохоронних територій, створена задля збереження видів та оселищ, які потребують охорони на загальноєвропейському рівні. Смарагдова мережа формується у країнах, які не є членами ЄС, і є аналогічною до мережі

Смарагдова мережа (Emerald Network) – мережа природоохоронних територій, створена задля збереження видів та оселищ, які потребують охорони на загальноєвропейському рівні. Смарагдова мережа формується у країнах, які не є членами ЄС, і є аналогічною до мережі Natura 2000, яка функціонує у країнах ЄС.

В ЄС підрахували, що економічна вигода від одного гектара Natura 2000 у середньому становить 3 441 євро на рік, адже її території утримують вуглець. Це означає, що загальна вигода від усієї мережі – щонайменше 223 мільярди євро на рік.

Території Смарагдової мережі на мапі України

Наприкінці 2020 року у Верховній Раді України був зареєстрований законопроєкт №4461 про території Смарагдової мережі. Його авторами виступили майже 60 депутатів із різних фракцій.

Мета – визначення правових та організаційних засад формування територій Смарагдової мережі в Україні, проведення оцінки впливу на території Смарагдової мережі та управління такими територіями для збереження природних оселищ і видів природної флори та фауни, що підлягають особливій охороні в Європі, згідно з вимогами Конвенції про охорону дикої флори та фауни і природних середовищ існування в Європі (1979) та з урахуванням вимог Пташиної та Оселищної директив.

Ці території вже можуть мати статус природно-заповідного фонду, наприклад заповідника чи заказника, або бути просто гарною лукою, на якій і досі пасеться бабусина корова неподалік вашого села.

Проте саме ці частинки природи є тими "смарагдами", що найцінніші у природі Європи, і саме їх цінність підтверджено найкращими науковцями нашої країни та міжнародними експертами.

Солончаки у Націонльному природному парку Джарилгацькій © Святослав Гаврилюк

Законопроєкт пропонує підходи, за якими заходи щодо збереження природних оселищ і видів природної флори та фауни мають враховувати економічні, соціальні та культурні потреби, а також регіональні та місцеві особливості (стаття 2 Оселищної директиви).

У пояснювальній записці зазначено, що під час розроблення законопроєкту бралися до уваги сьогоденні політичні тренди, вагомими складниками яких є як екологізація та декарбонізація навколишнього середовища, так і інші пріоритети нашої держави, зокрема: боротьба з корупцією, інвестиційний розвиток, розвиток інфраструктурних проєктів, наприклад доріг.

У липні 2022 року пройшов реєстрацію законопроєкт №4461-1 про збереження природних оселищ та видів природної флори та фауни, що підлягають особливій охороні (про території Смарагдової мережі в Україні) як альтернативний до № 4461 після відхилення його в першому читанні.

Ним впроваджується норма (стаття 15) про допустимість здійснення планованої діяльності з мотивів суспільної необхідності (що включає діяльність на умовах державно-приватного партнерства та концесії) навіть при наявності негативного впливу на території Смарагдової мережі. Стаття передбачає деякі запобіжники (обґрунтування відсутності альтернатив, компенсаційні заходи), проте якщо зважати на практику ігнорування альтернативних варіантів та пом’якшувальних заходів у СЕО, вони ризикують бути суто формальними.

ВГО «Жива планета» разом з багатьма громадськими організаціями природоохоронного спрямування не підтримує альтернативну редакцію законопроекту і долучилась до обговорень та доопрацювання законопроєкту №4461 з квітня 2021 року у складі Комітету громадської ради Міндовкілля з питань природно-заповідного фонду, екомережі і збереження біорізноманіття.

Високогірні озера Чорногори © Hleb Ruslan

Напрацьовані зауваження та рекомендації були обговорені з представниками Міндовкілля та іншими експертами, схвалені на засіданні громадської ради у липні 2021 року і передані на розгляд до Міністерства та авторам законопроекту.

Протокол засідання громадської ради від 07.07.2022 №8.

07 вересня 2021 року Комітетом Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування було схвалено рішення рекомендувати для прийняття в 1 читанні (за основу) нову редакцію законопроекту 4461-д, яким визначаються правові та організаційні засади визначення територій Смарагдової мережі в Україні, проведення оцінки впливу на території Смарагдової мережі (надалі по тексту – територія СМ) та управління такими територіями для збереження природних оселищ та видів природної флори та фауни.

За зверненням народного депутата України Ю.В. Корявченкова від 26.09.2022 № 248д9/15-2022/162745 експерти ВГО «Жива планета» долучилась до проведення додаткової громадської антикорупційної експертизи законопроєкту № 4461-д у складі громадської ради і повністю підтримує її висновки, наведені нижче.

ВИСНОВКИ

Оновлена редакція була суттєво доопрацьована Комітетом Верховної Ради України з питань екологічної політики та природокористування, але все ж потребує певних уточнень для ризиків, які містяться в положеннях законопроекту щодо вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією, можуть створювати підстави для дискримінації та стосуються інших ризиків та обмежень, які можуть виникнути під час реалізації законодавчого акту:

1. Необхідно зробити уточнення терміну «територія Смарагдової мережі» в частині зазначення моменту набуття статусу територією, яку визначено як територія СМ.

Пропонується визначити що територія СМ набуває відповідний статус - з моменту внесення відповідної інформації до Національного реєстру територій Смарагдової мережі. В іншому випадку, можливі різночитання та зловживання з боку суб’єктів господарювання та контролюючих органів (пункт 7 статті 1).

2. Необхідно зробити уточнення в пункті 10 частини 1 статті 3, що застосування заходів щодо збереження природних оселищ та видів фауни і флори у вигляді встановлення заборон на використання природних ресурсів можливі виключно у випадку порушення стану та умов місцезростання видів флори.

3. Необхідно визначити, що земельні ділянки на яких підприємства, вже здійснюють свою діяльність на підставі наданих державою спецдозволів (надані гірничі відводи) з розробки родовищ корисних копалин загальнодержавного значення, не можуть бути запропоновані Уповноваженим органом для включення в Національний реєстр по СМ. Зазначене сприятиме захисту вітчизняних та іноземних інвестицій.

4. Необхідно уточнити перелік ключової інформації яка має бути визначена у рішенні про визнання території Смарагдової мережі. Зокрема, чіткі географічні координати та підставою визначення відповідної земельної ділянки до Національного реєстру. Зазначена інформація сприятиме прозорості у питані віднесення територій до СМ.

5. Згідно пунктів 10-11 статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля» такі види діяльності як:

  • геологічне вивчення та дослідно-промислова розробка родовищ корисних копалин (на площі більше 100 м2);
  • зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту)
  • проведення днопоглиблювальних робіт, прокладання кабелів, трубопроводів та інших комунікацій на землях водного фонду, віднесені до другої категорія видів планованої діяльності, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають обов’язковій оцінці впливу на довкілля. Відповідно, оцінка впливу на СМ таких видів діяльності має здійснюватися в процесі процедури ОВД.

6. Необхідно уточнити в пункті 9 статті 11 в частині що закон поширюється на забір води з поверхневих водних об’єктів, які здійснюється в межах визначеної території СМ. В іншому випадку, весь забір води з водних об’єктів (зокрема, річок, які протікають через територію СМ), матиме необхідність проходження процедури оцінки впливу незалежно від фактичної відстані підприємства до території СМ.

7. Пропонуємо визначити на етапі подання Звіту перевірку (верифікацію) Уповноваженим центральним органом поданого Звіту встановленій формі, повноту поданої підприємством інформації у Звіті, а також на необхідність технічного корегування Звіту у разі виявлення якихось технічних помилок та описок. Також, пропонується встановити право суб’єкта господарювання звернутись до уповноваженого органу за консультацією (роз’ясненням) для уточнення певних аспектів складання Звіту.

Такі процедури будуть корисні для уникнення зайвої бюрократії та спростять процес подання та корегування Звітів.

8. Пропонується визначити, що норми Закону щодо процедури оцінки впливу на територіях Смарагдової мережі починають застосовуватись після фактичного затвердження планів управління територією Смарагдової мережі (базового документу для складання Звіту). Згідно зі статті 13 до Звіту з оцінки впливу на СМ потрібно внести детальний опис територій СМ (або частини території, що потрапляє у зону впливу планованої діяльності) та їхнього поточного стану, у тому числі інвентаризація в межах територій СМ (або частини території, що потрапляє у зону впливу) природних оселищ видів фауни, і характеристика статусу збереження зазначених охоронюваних природних оселищ та видів. Тобто, в планах управління містяться вихідні дані для оцінки впливу та встановлюються обмеження господарської діяльності.

Лиман Шагани восени © Бурлаченко Ірина