Загальна інформація
Закон України «Про публічні закупівлі» надає можливість замовнику застосовувати нецінові критерії за певних умов і правил застосування.
Замовник може застосовувати декілька критеріїв надаючи перевагу поліпшеним показникам ефективності, якості, екологічності та інноваційності товару чи послуги.
Питому вагу кожного нецінового критерію та їхню кількість замовник визначатиме самостійно.
При цьому загальна питома вага нецінових критеріїв не може бути вищою ніж 30 %.
Неціновий критерій не впливає на відбір пропозицій, але може впливати на вибір надаючи перевагу більш кращої пропозиції.
Приведена ціна - це ціна, зазначена постачальником у тендерній пропозиції та перерахована з урахуванням показників інших критеріїв оцінки за математичною формулою, визначеною замовником у тендерній документації.
Приведена ціна = Ціна пропозиції / Коефіцієнт корекції (КК)
Формула розрахунку коефіцієнту корекції
КК = 1 + (F1 + F2 + ...+Fn)/PV,
де: КК - коефіцієнт корекції,
F1.Fn - значення кожного нецінового критерію, обраного постачальником,
PV - вага критерію “Ціна”.
Публічні закупівлі в Україні є величезним ринком, де 27 тис. замовників щорічно проводять більше 1 млн. процедур на суму 700 млрд. грн. І лише 0,5% з них із застосуванням нецінових критеріїв.
Це зумовлено перш за все що замовники не мають достатньої компетенції для того щоб встановити обґрунтовану вимогу критерію і метод підтвердження як цього вимагає Закон. І як наслідок, побоюються застосовувати нецінові критерії, неналежне застосування яких пов’язано з відповідальністю.
Статус
Завершено
Цільовий регіон
Всеукраїнський
Період реалізації
квітень 2018 р. – березень 2019 р.
Партнери
- Міністерство економічного розвитку та торгівлі України
- Команда підтримки реформ МЕРТ
- ДП Прозоро
- Міністерство екології і природних ресурсів України
- Державна екологічна академія післядипломної освіти та управління
- Transparency International Ukraine
- GPA in UA
- ВГО “Жива планета”
- GoLOCAL
- Advisory Fund for EU Association of Ukraine
Джерело фінансування
Проєкт «Консультаційний фонд підтримки асоціації Україна-ЄС» Урядового офісу координації європейської та євроатлантичної інтеграції та Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH, який фінансується Федеральним Урядом Німеччини (надалі – проєкт).
Мета
Сприяння застосуванню замовниками підходу нецінових критеріїв у сфері публічних закупівель із застосуванням підходу енергоефективних, зелених і сталих закупівель.
Реалізація
В рамках проєкту реалізовувалась інкубаційна програма для державних службовців EU Association Lab. Для участі у цій програмі була створена команда «Нецінові критерії у сфері публічних закупівель» яка подала заявку на участь і інкубаційної програмі з ідеєю створення онлайн довідника нецінових критеріїв для різних категорії товарів, робіт та послуг. До складу команди увійшли представники організацій – партнерів.
"У рамках EU Association Lab ми з міністерствами та іншими органами влади матимемо унікальну можливість побачити амбітні проекти, які базуються на тих можливостях, які вже є, які закладені у нашій Угоді про асоціацію між Україною та ЄС", - зазначила у своєму зверненні до учасників програми генеральний директор Урядового офісу координації європейської та євроатлантичної інтеграції Ольга Стефанішина.
Після подання заявок експертне журі відібрало кращі ідей та визначило 10 команд-півфіналістів, які подали найцікавіші ідеї. Команда «Нецінові критерії у сфері публічних закупівель» потрапила у півфінал.
Далі команда у вересні-лютому проходила навчання і консультації експертів проєкту з метою подальшого доопрацювання, тестування та удосконалення прототипу конструктора нецінових критеріїв.
Паралельно велась розробка рекомендованих вимог. Зокрема, в рамках інкубаційної програми:
- були переглянуті критерії СПЗ на 2 категорії продукції:
- мийні засоби і засоби для чищення;
- лакофарбові матеріали;
- розроблені нові критерії на 10 нових категорій продукції із застосуванням підходу СПЗ, а саме:
- ремонт доріг;
- ремонтно-будівельні роботи;
- комп'ютерне обладнання та офісна техніка;
- послуги харчування;
- меблі (шкільні, офісні);
- білизна (постільна, спідня);
- кабельна продукція;
- офісний папір та паперова продукція;
- деревина;
- послуги з прибирання.
У березні команда розробила прототип е-конструктора «Нецінові критерії», якій пройшов тестування серед замовників і постачальників. Після чого було розроблено програмне забезпечення і проведені навчальні семінари для користувачів та інших стейкхолдерів.
ВГО «Жива планета» приймала активну участь на всіх етапах інкубаційної програми. Експерти організації забезпечили розробляння проектів критеріїв для вищезазначених категорій та прийняли участь в розробці технічного завдання на програмне забезпечення та реалізації заходів комунікаційної стратегії проекту.
Результати
Е-конструктор «Нецінові критерії» створений і працює. Адміністратор – ДП «Прозоро».
Розроблені критерії для 12 категорій товарів і послуг.
База критеріїв на різні категорії системно поповнюється командою ДП Прозоро.
Проведено 6 навчальних семінарів для замовників, постачальників та інших заінтересованих сторін.
Проект переміг у номінації “Найбільший вплив” за підсумками першої інкубаційної програми EU Association Lab (2019-2020).
Прогнозна довгострокова економія за рахунок застосування багатокритеріального підходу становитиме 14 млрд. грн. щорічно (після 2х років функціонування конструктора). Це стане реальністю завдяки збільшенню частки процедур сталих закупівель до 5%, а також через зростання конкуренції і мотивації бізнесу та інноваційним рішенням. Для прикладу, використання нецінових критеріїв при закупівлі одного лише паперу публічними організаціями збереже 145 тис. дерев та зекономить близько 100 млн. грн.