15.11.2017 287

8 листопада 2017 року Урядом України була схвалена Національна стратегія поводження з відходами, в обговоренні якої приймала активну участь наша організація. Стратегія передбачає значне скорочення обсягу захоронення відходів і збільшення рівня їх переробки, а також роздільний збір побутових відходів.

Стратегія є дороговказом, тому на період її обговорення Комітет Верховної Ради України з питань екологічної політки, природокористування та ліквідації наслідків Чорнобильської катастрофи прийняв цілком логічне рішення відкласти обговорення законодавчих ініціатив у сфері поводження з відходами.

Але після прийняття Стратегії, знов почалось лобіювання Законів, що суперечать Стратегії та підриває основи державної екологічної політики в Україні, порушуючи положення Угоди про Асоціацію Україна – ЄС.

Перш за все мова йде про законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо стимулювання використання побутових відходів як альтернативного джерела енергії» № 4835д. Значна кількість положень цього законопроекту не відповідає актам права ЄС, які Україна зобов’язалась імплементувати в рамках Угоди про Асоціацію: рамковій Директиві 2008/98/ЄС про відходи та Директиві 1999/31/ЄС про захоронення відходів.

Ще у березні 2017 року громадська рада при Мінприроди (представництво у складі якої має наша організація), посилаючись на громадську експертну оцінку законопроекту зверталась до Міністра екології О. Семерака, голови Верховної Ради України А. Парубія, Президента України П. Порошенко стосовно рішення Комітету з питань паливно-енергетичного комплексу, ядерної політики та ядерної безпеки від 22 березня 2017 року, згідно якого Верховній Раді України рекомендується прийняти проект Закону України «Про ринок електричної енергії України» № 4493 із врахуванням поправок №№ 1096, 1104, 1106, 1108 та 1114, які були подані під час його підготовки до ІІ читання (автором поправок є народний депутат О. Домбровський).

Відповідно до зазначених поправок тверді побутові відходи віднесені до альтернативних джерел енергії, а суб’єктам господарювання, які внаслідок спалювання побутових відходів виробляють електричну енергію, встановлюється «зелений тариф».

Ставлення членів громадської ради при Мінприроди, зокрема «Живої планети», до запровадження державного стимулювання спалювання твердих побутових відходів до прийняття Національної стратегії поводження з відходами, яка визначає напрями реформ у сфері поводження з відходами є негативним.

Питання спалювання твердих побутових відходів має розглядатися виключно в комплексі усієї ієрархії поводження з відходами, відповідно до якої повторне використання та вторинна переробка повинні передувати утилізації (термічній обробці) відходів.