На полях щорічного з'їзду членів міжнародної асоціації Global Ecolabelling Network – GEN AGM`2025, 13-17 жовтня 2025 року відбулись презентації делегацій національних систем екомаркування різних країн та міжнародних експертів.
У фокусі презентацій – досвід розвитку програм, еволюція еко- стандартів для різних категорій та популяризація екомаркування.
Делегація від Німеччини у складі представників Федерального міністерства навколишнього середовища, боротьби зі зміною клімату, охорони природи та ядерної безпеки (The Federal Ministry for the Environment, Climate Action, Nature Conservation and Nuclear Safety (BMUKN) та незалежного науково-дослідного екологічного інституту (Oeko Institut), який тісно співпрацює з міністерством, – наголосили на необхідності посилення боротьби з недоброчинними екологічними твердженнями (greenwashing), необхідності точних розрахунків вуглецевого сліду, збереження біорізноманіття та включення відповідних критеріїв до еко стандартів. Членів асоціації закликали інтегрувати цілі NetZero щодо кліматичної нейтральності та охорону біорізноманіття у стратегічні плани розвитку програм екомаркування.
Міжнародні експерти, серед яких були добрі знайомі ВГО «Жива планета» по спільним проєктам в Україні: Ульф Якель (One Planet), Летиція Монтеро та Фарід Якір (UNEP), Йоханна Вюрбс (Oeko Institut, Німеччина) та інші охопили питання сучасних тенденції розвитку ринку зеленої продукції та законодавства яке впливає на формування цього ринку.

Азіз Абдухакимов, Міністр екології, охорони навколишнього середовища та зміни клімату Республіки Узбекистан, Ульф Якель, UNEP – One Planet та Кейт Харріс, голова секретаріату GEN

Справа наліво: Аня Ханслік, BMUKN, Ульф Якель, UNEP – One Planet, Летиція Монтеро, UNEP


Виступ Йоханни Вюрбс (Oeko Institut, Німеччина)
На порядку денному обговорення нових ініціатив:
- створення цифрової системи екологічної інформації про продукцію, включно з цифровими паспортами;
- оцінка екологічного та соціального впливу екомаркування.

Летиція Монтеро, UNEP з доповіддю про створення цифрової системи екологічної інформації про продукцію

Світлана Перминова, директор Центру екологічної сертифікації та маркування ВГО "Жива планета", у своєму виступі «Довіряй. Навчай. Змінюй. Екомаркування як рушій культурних змін і сталого розвитку» (Trust. Teach. Transform. Ecolabels as drivers of culture and sustainability), присвяченому можливостям екомаркування у створенні системних змін у культурі споживання та виробництва, наголосила на важливості політичної волі для розвитку екомаркування в країні. Вона зазначила що на впровадження еко інновацій і застосування еко стандартів суттєво впливають зелені публічні закупівлі. Це потужний стимул, але щоб його застосувати має сформуватися ринок екологічних товарів і послуг. В свою чергу, його розвиток цього ринку потребує не лише законодавчої бази, а й роботи з формування культури відповідального споживання. Значну частину цієї роботи та відповідальність за формування звичок "сталого споживання" бере на себе програма екомаркування конкретної країни.



Світлана Пермінова, ВГО "Жива планета" під час доповіді «Довіряй. Навчай. Змінюй. Екомаркування як рушій культурних змін і сталого розвитку» (Trust. Teach. Transform. Ecolabels as drivers of culture and sustainability)
Протягом десятирічь українська програма екомаркування "Зелений журавлик" впроваджувала інформаційні та навчальні заходи і для учнів молодших класів, старшої школи та студентів, і для дорослих споживачів, керівників компаній та замовників публічних сфери.
«Як і інші національні програми, ми співпрацюємо з виробниками еко сертифікованої продукції, профільними Міністерствами і установами, громадами та бізнес-асоціаціями, які допомагають популяризувати екомаркування через спільні ініціативи та власні канали комунікацій. Також набуто досвід використання медіа- і зовнішньої реклами та співпраці з екоінфлюенсерами – що не продемонструвало на українському ринку високої ефективності.
Найефективнішою стратегією є створення подій, які одночасно залучають споживачів, бізнес, органи влади, навчальні заклади та міжнародних партнерів (UNDP, UNEP, UNIDO, GIZ та інших). Формати спільної проектної діяльності або "Win-Win", забезпечують широке охоплення та стійкий, довготривалий інтерес до екомаркування за відносно помірних витрат.
Серед успішних прикладів ефективних комунікацій:
- щорічний Всеукраїнський конкурс на найкращий урок з екомаркування серед шкільних закладів, який за кілька років виріс до національного рівня;
- сертифікація візит-центрів в національних природних парків за стандартом "Зелений клас", яка отримала поширення і стала одним з критеріїв належної практики рекреаційної діяльності на природних територіях які мають охоронний статус.
Мета програми екомаркування полягає не лише у зменшенні негативного впливу на довкілля, а й у створенні системних змін у культурі споживання та виробництва», — зазначає пані Світлана.

Фарід Якір, UNEP та Світлана Перминова ВГО "Жива планета" з настільною грою «Довколо» розробленою ВГО "Жива планета" за підтримки Посольства Фінляндії в Україні для екологічного виховання школярів та молоді. Гру було презентовано учасникам GEN AGM.
Реалізація масштабних ініціатив потребує авторитету та ресурсів. У цьому "Зеленому журавлику" пощастило: оператор програми — ВГО «Жива планета», провідна екологічна організація України, має велику партнерську мережу, гарний досвід взаємодії з органами влади і громадами та практику реалізації проєктів міжнародної технічної допомоги які спрямовані на підтримку зеленої трансформації.

У залі: представники програми екомаркування Гонконгу

У залі: представники програми екомаркування Казахстану
Проведення з’їзду GEN AGM'2016 в Україні за участю делегацій 35 країн є прикладом гарної взаємодії на національному рівні.

Учасники GEN AGM'2025 відзначили успішну організацію і різноманітність програми з’їзду у Києві дев’ять років тому

Участники GEN GEN – 2016 на екскурсії по Києву
Презентація завершилася демонстрацією світлин: чимало учасників, які відвідали з’їзд у Києві, впізнали себе, пролунали теплі спогади, слова підтримки та побажання якнайшвидше знову виступити в ролі організатора події. Після закінчення війни…






