Круглий стіл був ініційований Комітетом громадської ради при Міністерстві екології та природних ресурсів України з питань управління відходами та небезпечними речовинами. У засіданні прийняли участь представники громадської ради, Мінприроди, Минекономрозвитку, Мінрегіону та українських підприємств діяльність яких пов’язана зі збором і заготівлю вторинної сировини та їх об’єднань («Укрвторма», «Київміськвторресурси», УкрПЕК та інші) .
Силами таких підприємств України у 2017 році зібрано, перероблено або поставлено на переробні підприємства біля 1,5 млн тонн відходів як вторинної сировини, зокрема макулатури 713,6 тис. тонн, вторинних полімерних матеріалів 120 тис. тонн, склобою 450 тис. тонн тощо.
Збирання і заготівля вторинної сировини у населення здійснюється через мережу приймальних пунктів. Щодня тисячі громадян приносять у приймальні пункти вторинну сировину. Здебільшого це малозабезпечене населення, яке шляхом продажу відходів як вторинної сировини, які утворилися в їх господарстві або зібрані на смітниках отримують додаткові кошти для забезпечення своїх потреб.
Збір і переробка відходів як вторинної сировини в Україні забезпечує реалізацію державної політики у сфері управління та виконання вимог статті 32 Закону України «Про відходи» щодо заборони з 1 січня 2018 року захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів.
Українські переробні підприємства мають високий потенціал по збільшенню своїх потужностей, але в цьому році їх діяльність практично паралізована імпортом вторинної сировини низької якості.
Так, імпорт макулатури у 2017 р. зріс у порівнянні з 2016 р. на 27% (346,4 тис. тонн проти 271,9 тис. тонн), за 4 місяці 2018 р. на 30% (130 тис. тонн проти 99,9 тис. тонн). Імпорт вторинних полімерних матеріалів у 2017 р. зріс у порівнянні з 2015 р. у 2,6 разів (38,6 тис. тонн проти 15,1 тис. тонн у 2015 р.), а в 2018 р. ввезення зазначених відходів очікується в обсязі 48,0 тис. тонн, що в 1,5 рази більше, ніж у 2017 р.
Надмірний імпорт відходів призвів до суттєвого згортання діяльності вітчизняних спеціалізованих підприємств, так як приймання макулатури та вторинних полімерних матеріалів від вітчизняних постачальників переробними підприємствами обмежено, а по окремим видам припинено. Склади заготівельних підприємств переповнені відсортованими макулатурою та вторинними полімерними матеріалами. Збирання та заготівля цих видів вторинної сировини обмежена, а окремими підприємствами припинена.
Незатребувані вітчизняна макулатура та відходи із пластмас продовжують поповнювати несанкціоновані звалища, захаращувати лісопарки, лісопосадки, двори міст і селищ України.
Збільшення імпорту вторинної сировини на територію України ставить під загрозу виконання завдань визначених Національною стратегією управління відходами в Україні, а саме запровадження до 2023 року у 2500 населених пунктах роздільного збирання відходів, які придатні для повторного використання та перероблення.
Треба зазначити, що подібна ситуація уже мала місце в Україні у 2002 році, коли надмірний імпорт макулатури привів до усунення із ринку або обмеження доступу на нього вітчизняних спеціалізованих підприємств. Кабінет міністрів України урегулював це питання постановою від 11.07.2002 №1004, визначивши обсяг квот на імпорт макулатури. З введенням квотування імпорту макулатури сталися позитивні зрушення, ситуація із споживанням макулатури стабілізувалася, що стимулювало значне збільшення її збирання в Україні.
Розглядаючи проблемне питання, учасники засідання прийшли до висновку, що українське законодавство у сфері управління відходами має низку прогалин, зокрема щодо фактичної відсутності системи розширеної відповідальності виробника упаковки та оподаткування вторинної сировини податком на додану вартість. Зараз воно знаходиться в процесі реформування, але в країнах з яких імпортується вторинна сировина інструменти підтримки діяльності заготівельних підприємств вже запроваджені. Українські підприємства вимушені працювати на ринку своєї країни в нерівних умовах.
За результатами засідання, учасники підтримали пропозицію встановлення квот на імпорт вторинної сировини (в першу чергу макулатури та полімерних матеріалів). Але виходячи з міжнародних зобов’язань України як члена СОТ та вимог Закону України «Про зовнішньоекономічну діяльність» введення квот може бути розглянуто виключно за антидемпінговою процедурою.
Українському виробничо-екологічному об’єднанню по заготівлі та використанню вторинних матеріальних ресурсів «Укрвторма» разом з іншими підприємствами було ркомендовано, керуючись статтею 12 «Про захист національного товаровиробника від демпінгового імпорту», звернутись на адресу Мінекономрозвитку зі скаргою та проханням про порушення антидемпінгової процедури. У скарзі зазначити докази наявності демпінгу з посиланням на нерівні умови, обсяги заподіяної шкоди товаровиробникам в наслідок демпінгового імпорту.
Також, враховуючи ситуацію яка слалась було прийнято рішення звернутись від громадської ради на адресу Президента України О. Порошенко та Кабінету Міністрів України з проханням прискорити розробляння актів права у сфері поводження з відходами як невідкладних.