1-12 листопада у шотландському місті Глазго триває головна подія року щодо міжнародних кліматичних переговорів. Одночасно проходять три заходи: 26-та зустріч Сторін рамкової Конвенції ООН про зміну клімату (РКЗК), 16-та сесія Конференції Сторін Кіотського протоколу та 3-тя сесія Конференції Сторін Паризької угоди. Всі ці події в світі називають коротко – СОР26.
"Я хочу, щоб світ повністю усвідомив небезпеку нинішньої ситуації, так само, як і необхідність невідкладних дій", – заявив на кліматичному саміті генсек ООН Антоніу Гутерріш.
Ключові теми, які обговорюються – це адаптація та стійкість до зміни клімату, що включає охорону та відновлення екосистем та розвиток кліматично стійкої інфраструктури й сільського господарства, затримку вирубки лісів, масштабне введення в практику природоорієнтованих рішень, ресурсо- та енергоефективність, перехід до електричного транспорту та інші.
Передумовою для реалізації всіх цих заходів є формування екологічного культури людей. Ми маємо бути відповідальними громадянами, раціональними споживачами та керуватися принципами сталого способу життя. А цьому треба навчати починаючи з дитинства. Освітня реформа в Україні вимагає від вчителя вже сьогодні вмонтувати до кожного шкільного уроку тему сталого розвитку, в тому числі й кліматичну освіту.
Результати опитування вчителів довели, що існує потреба в інформації, сучасних методиках та цікавих навчальних матеріалах, особливо для учнів початкової школи. Молодші школярі вимагають особливої адаптації складної теми зміни клімату простою доступною мовою.
Саме цей виклик став рушійною силою реалізації проєкту «Кліматична та екологічна освіта для учнів початкових класів».
Проєкт впроваджується ВГО «Жива планета» за підтримки Фінського Посольства в Україні та сприяння Міністерства освіти та науки України.
До реалізації проєкту долучились співробітники Національної академії педагогічних наук України, Державної наукової установи «Інститут модернізації змісту освіти», Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів, Державна екологічна академія післядипломної освіти та управління.
У 2020-2021 роках ВГО «Жива планета» за участі науковців, методистів та педагогів було створено дидактичні та методичні матеріали для вчителів початкової школи, що допоможуть формувати серед учнів 1-4 класів культуру споживання і навички поведінки, орієнтованої на здоровий спосіб життя, раціональне поводження з ресурсами, вибір екологічно дружньої продукції і запобігання кліматичним змінам.
На даний момент команда проєкту розпочала презентувати та впроваджувати в педагогічну практику початкової школи створені дидактичні та методичні матеріали. Матеріали адаптовані для застосування по всім предметним галузям – з прикладами вправ і завдань для навчальних предметів (математика, читання, українська мова, я досліджую світ), а також для навчальних занять варіативного складника Базового навчального плану початкової освіти.
Розроблені матеріали отримали схвальну оцінку Державної екологічної академії післядипломної освіти та управління щодо відповідності їх змісту основним міжнародним протоколам по змінам клімату на планеті. А також, ці матеріали проходять експертну оцінку предметними комісіями Науково-методичної ради з питань освіти Міністерства освіти і науки України. Всі матеріали доступні безкоштовно в електронній формі на сайті www.e-comon.org.ua. Сайт є навчально-методичним ресурсом для педагогів з питань реалізації наскрізної змістової лінії «Екологічна безпека та сталий розвиток».
Протягом листопада-грудня 2021 року триває серія навчально-методичних тренінгів для вчителів початкової школи на базі 11 обласних закладів післядипломної педагогічної освіти в межах підвищення кваліфікації педагогічних працівників.
На тренінгах педагогічні працівники початкової школи отримають знання за темами:
- Суть понять «екологічна безпека», «сталий розвиток» і «Глобальні цілі сталого розвитку», «сталий спосіб життя».
- Моделі поведінки учнів початкової школи під час навчання. Навички учня для сталого способу життя.
- Сучасний погляд на методика розвитку в учнів сталих навичок через відповідальну поведінку в природі. Ролі педагога у моделі навчання емпауементу.
- Структура діяльнісно спрямованого уроку.
- Тренажер відпрацювання створення та використання практичних вправ за допомогою методичних та дидактичних матеріалів проєкту «Кліматична та екологічна освіта для учнів початкових класів».
В тренінгу беруть участь з вітальним словом представники Фінського Посольства в Україні, обласні інститути післядипломної педагогічної освіти та ВГО «Жива планета».
Тренери:
Бузан Галина – старший викладач кафедри методології освіти для сталого розвитку Державної екологічної академії післядипломної освіти та управління, автор публікацій, статтей та навчально-методичних видань в сфері освіти для сталого розвитку, принципів сталого споживання, стандратизації в сфері охорони довкілля, оцінки життєвого циклу, екологічного маркування.
Стець Галина – координатор просвітницьких проєктів ВГО «Жива планета», вчитель природничого циклу Приватної школи «Безмеж», заступник директора з еколого-просвітницької роботи КП «Київський міський Будинок природи», автор контенту та викладач всеукраїнського проєкту «Екошкола», фасилітатор настільних екологічних ігор, автор настільної екологічної гри «Фауноманія», бізнес-тренер.
Прямі трансляції та відео-записи тренінгів доступні за каналі Ютуб.