24.11.2025 187

У сучасному світі, де хімічна промисловість є одним з ключових ланок економіки, питання гарантування безпеки для життя, здоров'я населення та довкілля під час виробництва та використання хімічних речовин набуває особливої актуальності.

Україна, як кандидат у члени ЄС зобов'язана кардинально оновити підходи забезпечення хімічної безпеки та управління хімічною продукцією відповідно до європейських стандартів.

Фундаментом реформи є Закон України “Про забезпечення хімічної безпеки та управління хімічною продукцією” (надалі – Закон про хімічну безпеку) визначає правові, організаційні та економічні засади у сфері забезпечення хімічної безпеки та управління хімічною продукцією та містить вимоги щодо державного контролю у сфері хімічної безпеки.

Закон вводить численні визначення, такі як «хімічна речовина», «небезпечна хімічна речовина», «особливо небезпечна хімічна речовина», «отруйна хімічна речовина», «оцінка безпечності хімічних речовин», «оцінка ризиків», та інші. Процедури та вимоги Закону тісно пов’язані з цими термінами та їх застосуванням.

Положення Закону доповнюються Технічними регламентами:

  • Технічний регламент класифікації небезпечності, маркування та пакування хімічної продукції (ТР КМП), розробленого на основі Регламенту (ЕС) № 1272/2008 CLP (Classifications, Labeling and Packaging – класифікація, маркування та пакування). Цей Регламент забезпечує впровадження угоджену на глобальному рівні систему класифікації небезпеки та маркування хімічної продукції (англ. GHS), яка створена ООН з метою приведення до єдиного стандарту критеріїв оцінки небезпеки речовин, що використовуються в різних країнах, а також системи маркування та повідомлень про небезпеку. Перша версія цієї системи була опублікована в 2003 році. Оновлення відбувається кожні 2 роки. У 2023 році була прийнята десята переглянута редакція GHS.
  • Технічного регламенту щодо безпечності хімічної продукції, розробленого на основі Регламенту (ЕС) № 1907/2006 REACH (Registration, Evaluation, Authorisation and Restriction of CHemicals – реєстрація, оцінка, дозвіл і обмеження хімічних речовин).

Державна екологічна інспекція України (надалі – Держекоінспекція) як уповноважений орган у сфері ринкового нагляду відіграє ключову роль у контролі хімічної безпеки.

За запитом Держекоінспекції – Організація з безпеки та співробітництва в Європі в рамках проєкту «Оцінка впливу війни проти України на довкілля та шляхи відновлення» розробила навчальну програму і матеріали, а також методичний посібник «Основні засади, процедури та особливості Технічного регламенту щодо класифікації небезпечності, маркування та пакування хімічної продукції».

19-21 листопада 2025 року були проведені навчальні заходи з метою підвищення кваліфікації 49 працівників Держекоінспекції та її територіальних органів. Перевірка знань працівників Держекоінспекції за результатами навчання триватиме до 01 грудня шляхом тестування. За результатами тестувань слухачі які наберуть 70 балів і вище отримають свідоцтво про підвищення кваліфікації державного зразку.

Програма заходів навчального курсу

Олександр Субботенко, т.в.о. голови Державної екологічної інспекції України: «Відповідно до статті 7 Закону про хімічну безпеку суб’єкти господарювання зокрема, зобов’язані дотримуватися вимог щодо надання хімічної продукції та її маркування. Статтею 13 цього Закону визначені повноваження Держекоінспекції щодо здійснення державного нагляду (контролю), зокрема щодо реалізації суб’єктами господарювання необхідних заходів щодо мінімізації (контролю) ризиків для цілей забезпечення охорони довкілля за результатами проведення оцінки безпечності хімічних речовин та/або відповідно до паспортів безпечності хімічної продукції чи інструкцій з безпечного використання хімічної продукції тощо. Завдяки системному навчанню та новим практичним матеріалам наші працівники можуть упевнено здійснювати ринковий нагляд і забезпечувати належне управляння хімічною продукцією задля безпеки людей і довкілля…»

Під час навчання відбувся обмін досвідом та обговорення питань щодо проведення спільних перевірок в майбутньому з іншими органами державного ринкового контролю (нагляду). Спільні перевірки набувають поширеної практики. Вони дозволяють об'єднати зусилля для перевірки широкого кола питань, що зменшує кількість візитів контролерів та синхронізує терміни.

Наталія Дюжилова, заступник голови Державної архітектурно-будівельної інспекції та Олександр Субботенко, т.в.о. голови Державної екологічної інспекції України в перший день навчального курсу

Переваги спільних перевірок:

  • Замість кількох окремих перевірок, бізнес проходить одну комплексну перевірку.
  • Заходи відбуваються одночасно, що робить їх більш ефективними.
  • Виключається можливість повторного перевіряння одних і тих самих характеристик продукції чи аспектів виробничої діяльності різними органами.

Наталія Дюжилова, заступник голови Державної архітектурно-будівельної інспекції (ДІАМ): «Дуже приємно, що ми можемо співпрацювати з нашими колегами з Держекоінспекції керуючись Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності». В майбутньому ми разом можемо проводити спільні перевірки будівельної продукції, яка також підпадає під сфері дії ТР КМП. Враховуючи те, що ми вже розпочали з початку року перевірки – готові поділитись нашим першим досвідом з колегами по організації проведення планових і позапланових перевірок. У нас також був дуже складний процес, двічі переносився термін перехідного періоду застосування вимог Закону України "Про надання будівельної продукції на ринку" якій є також технічним регламентом. Готуючись до перевірок ми вивчали ринок і навчали готуватись до перевірок суб'єктів господарювання. Організовували семінари і приймали участь в конференціях, надсилали інформаційні листи нашим виробникам і розповсюджувачам з метою проінформувати про вимоги та необхідність їх дотримання. Ми надіслали понад 5 тис. таких листів… Все це тривало 5 років. Але переноси впровадження для підготовки ринку і просвітницька робота не надали бажаного результату. На початок цього року було близько 200 декларацій будівельної продукції, зареєстрованих в єдиній електронній системі у сфері будівництва. За 4 місяця перевірок їх кількість зросла до 800.

Початок здійснення перевірок – це був найпотужніший крок для того, щоб реалізувати законодавство. Іншого шляху для нашого ринку немає, як і для держави яка повинна продемонструвати виконання зобов'язань перед ЄС. Так працює весь світ, і я хочу сказати, що наші виробники і взагалі ринок, суб'єкти господарювання, вони дуже чутливі до цього.

Добросовісні виробники підтримали повернення перевірок будівельної продукції. Тому що ми вводимо систему, яка на правовому рівні забезпечує ринок від надання фальсифікованої, ніякісної і неконкурентно спроможної продукції. І ми розуміємо, що наша робота (інспекцій) є тою відправною точкою, яка може змінити підходи до формування європейської якості і безпеки продукції на національному ринку…»

Методичний посібник у форматі "запитання – відповіді" містить роз'яснення основних засад, особливостей та процедур, викладених у ТР КМП. Унікальність видання в наявності конкретних прикладів маркування згідно ТР КМП, а також такого, яке порушує вимоги законодавства. Всі приклади мають чітке пояснення. Користувачами методичного посібника можуть не тільки працівники Держекоінспекції, але всі, хто зацікавленій у підвищення знань у сфері хімічної безпеки. Завдяки цьому споживачі, бізнес і довкілля будуть краще захищені від хімічних ризиків.

Методичний посібник «Основні засади, процедури та особливості Технічного регламенту щодо класифікації небезпечності, маркування та пакування хімічної продукції».

20 листопада в межах навчального курсу був проведений онлайн семінар відкритий для всіх зацікавлених сторін. Окрім працівників Держекоінспекції у заході прийняли участь 388 представників бізнесу, закладів освіти та науки, інститутів громадянського суспільства.

Ігор Зубович, заступник Міністра економіки, довкілля та сільського господарства України: «Реформа контролю у сфері захисту довкілля передбачає перехід від карального до превентивного підходу, інтеграцію контрольних функцій в єдиний орган, цифровізацію процесів, посилення лабораторної бази та запровадження цілодобового оперативного реагування на порушення. Стратегія спрямована на запобігання шкоди, невідворотність відповідальності та модернізацію підприємств за європейськими стандартами, щоб забезпечити стале відновлення довкілля. Замість реакції на вже завдану шкоду, фокус зміщується на запобігання її виникненню шляхом постійного моніторингу та оперативного реагування. Саме тому Міністерство і Держекоінспекція проводить заходи з підвищення кваліфікації інспекторів, так і публічні відкриті заходи. Зокрема, семінар 20 листопада якій відкритий для всіх зацікавлених сторін. Дякуємо нашим партнерам, Організації з безпеки та співробітництва в Європі та проєкту «Оцінка впливу війни проти України на довкілля та шляхи відновлення», який фінансується за рахунок позабюджетних коштів ОБСЄ за підтримку реалізації навчального курсу і нових навчальних матеріалів…»

Людмила Підвальна, керівниця проєкту «Навчальний курс реалізується завдяки проєкту «Оцінка впливу війни проти України на довкілля та шляхи відновлення» Офісу Координатора екологічної та економічної діяльності спільно з Програмою підтримки ОБСЄ для України ,і є продовженням майже 10-річної роботи нашого офісу в сфері хімічної безпеки для екологічного моніторингу.

Вдячні партнерам: Міністерству економіки довкілля та сільського господарства України, Державній екологічній інспекції України і команді експертів в організації навчальних заходів. Дуже дякую всім учасникам, що знайшли в такий непростий час сили, наснагу і можливості для того, щоб взяти участь в семінарі. Кількість учасників свідчить про те, що тема є дуже актуальною. Розроблений посібник є компіляцією теоретичного і практичного матеріалу, який дасть змогу підвищити рівень знань працівників Держекоінспекції та всіх зацікавлених в питаннях хімічної безпеки…»

Представники Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України: Світлана Клесова, начальник відділу формування політики у сфері поводження з радіоактивними відходами та охорони лісових ресурсів і Сергій Ярмак, головний спеціаліст відділу екологічної, хімічної безпеки та управління хімічною продукцією проінформували про актуальний стан виконання законодавства у сфері хімічної безпеки.

Відповідно до Технічного регламенту щодо безпечності хімічної продукції для застосування перехідних положень щодо дії цього Технічного регламенту, які стосуються державної реєстрації існуючих хімічних речовин, виробники, імпортери, постачальники та інші оператори повинні пройти процедуру попередньої державної реєстрації хімічної речовини.

Міндовкілля проводить попередню державну реєстрацію хімічної речовини, яка дозволить уніфікувати підхід для заповнення та подачі повідомлень суб’єктами господарювання до Міндовкілля.

Для проходження процедури попередньої державної реєстрації хімічних речовин необхідно заповнити відповідну форму та її надсилати на електронну адресу Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Форма для попередньої державної реєстрації хімічних речовин

Відповідно до Технічного регламенту класифікації, маркування та пакування хімічної продукції виробники, імпортери, постачальники та інші оператори, перед тим як надати на ринок хімічну продукцію, повинні провести її класифікацію небезпечності відповідно до критеріїв GHS та подати до Міністерства повідомлення про класифікацію небезпечності та інформацію про небезпеку для відповідної хімічної речовини.

Для подачі повідомлення про класифікацію небезпечності та інформацію про небезпеку необхідно заповнити відповідну форму та її надсилати на електронну адресу сЦя електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.

Форма для подачі повідомлення про класифікацію небезпечності та інформацію про небезпеку

Оксана Миляник, експертка із зеленого відновлення, Команда підтримки реформ при Мінекономіки, довкілля та сільського господарства проінформувала про очікувані зміни у законодавстві та подальші кроки Міністерства у сфері управління хімічною продукцією.

В жовтні Мінекономіки підготувало проєкт постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до постанов № 539 і № 847, якими затверджено вищезгадані Технічні регламенти.

Проєкт передбачає що хімічна продукція, яка надавалася на ринку до набрання чинності ТР КМП і не відповідає цього вимогам ТР може надаватись на ринок ще протягом 18 міс. з дати набрання чинності цього ТР.

Виходячи що ТР КМП набув чинності 10 листопада 2024 року, його відтермінування згідно чинного ТР до 17 листопада 2025 року планується перенести до 17 травня 2026 року.

Також період відтермінування класифікації небезпечності відповідно до окремих критеріїв визначених ТР КМП збільшується для:

  • Хімічних речовин, відносно класифікації небезпечності відповідно до критеріїв, зазначених у пунктах 3.11.2.1-3.11.2.3, 4.2.2.1-4.2.2.3, 4.3.2.1-4.3.2.4, 4.4.2.1-4.4.2.4 додатка І до Технічного регламенту, та не наноситься інформація про небезпеку відповідно до пунктів 3.11.4.1, 4.2.4.1, 4.3.4.1 та 4.4.4.1 додатка І до Технічного регламенту. Надання на ринок таких хімічних речовин не може бути заборонено або обмежено згідно з чинним ТР до 1 листопада 2026 р. Планується перенести до 15 листопада 2027 року;
  • Сумішей, відносно класифікації небезпечності відповідно до критеріїв, зазначених у пунктах 3.11.2.1-3.11.2.3, 4.2.2.1-4.2.2.3, 4.3.2.1-4.3.2.4, 4.4.2.1-4.4.2.4 додатка І до Технічного регламенту, та не наноситься інформація про небезпеку відповідно до пунктів 3.11.4.1, 4.2.4.1, 4.3.4.1 та 4.4.4.1 додатка І до Технічного регламенту. Надання на ринок таких сумішей не може бути заборонено або обмежено згідно згідно з чинним ТР до 1 травня 2026 р., у разі коли суміші надаються на ринку вперше після зазначеної дати, - до 1 травня 2028 року. Планується встановити для всіх сумішей до 1 травня 2026 року.

На даний момент проєкт постанови проходить погодження із заінтересованими органами. Документ оприлюднено на сайті Мінекономіки в розділі «Обговорення проєктів документів».

В першочергових планах Міністерства:

  • Створення Інформаційної системи забезпечення хімічної безпеки, зокрема щодо інформування та служби підтримки суб'єктів господарювання (helpdesk);
  • Розробка планів управління хімічною безпекою;
  • Розробка керівництв щодо імплементації вимог Технічних регламентів на основі керівних документів Європейського хімічного агенства (ECHA) тощо.

Реалізація цих заходів планується за рахунок проєктів міжнародної технічної допомоги.

Дмитро Заруба, заступник голови Державної екологічної інспекції України: «Залежно від ступеня ризику органом державного нагляду (контролю) визначається періодичність проведення планових заходів державного нагляду (контролю). Відтермінування дії окремих положень Технічних регламентів дозволить підготуватись більш краще до перевірок не тільки бізнесу але і Держекоінспекції. Ми не є каральним органом, і маємо підготуватись належним чином у першу чергу здійснювати заходи контролю на упередження небезпек пов'язаних з наданням на ринок хімічної продукції. Дякуємо нашим партнерам за експертну підтримку яка вкрай необхідна в цьому процесі…»

Світлана Берзіна, експертка ОБСЄ і президент ВГО «Жива планета» під час семінару презентувала законодавчу рамку яка формує національну систему хімічної безпеки та управління хімічною продукцією, визначив сферу дії та групи продукції.

У своєму виступі вона зазначила взаємозв'язок ТР КМП з технічними регламентами та стандартами екомаркування на різні категорії продукції.

«Усе пов'язано з усім, – цій перший екологічний закон Баррі Коммонера стосується і вимог Технічних регламентів які пов'язані горизонтально з іншими актами права. Їх повноцінне впровадження гарантує безпеку споживачам, їх здоров'ю та запобігає руйнації довкілля відносно великого переліку категорій продукції.

Варто зазначити, що компанії які пройшли добровільну екологічну сертифікацію і застосовують екомаркування відносно сертифікованої продукції згідно з ДСТУ ISO 14024 були підготовлені до застосування ТР КМП ще до його прийняття. В основі цих стандартів вимоги GHS, отже добровільна сертифікація готує виробників які обрали шлях до сталого розвитку послідовно, без стресів. Подальше відтермінування застосування ТР КМП (більш ніж на 18 місяців) є неприпустимим і необґрунтованим. На відміну від системи державної реєстрації хімічних речовин, класифікація і маркування хімічних небезпек продукції не потребує від виробників та імпортерів значних ресурсів і часу для забезпечення дотримання відповідності встановлених вимог. З іншого боку на вагах – інформування споживачів і користувачів продукції щодо її небезпек і попереджувальних заходів...», – зазначила у своєму виступі пані Світлана.

Презентація

Дмитро Яловий, експерт ОБСЄ і ВГО «Жива планета» у сфері хімічної безпеки розповів учасникам семінару про основні положення ТР КМП та надав відповіді на запитання.

«Паспорт безпечності хімічної продукції – це документ уніфікованої форми, що містить дані про небезпечні властивості хімічної продукції та заходи щодо її безпечного використання і видається наступному в ланцюгу постачання хімічної речовини або хімічної продукції суб’єкту господарювання для інформаційного супроводу поводження з хімічною продукцією.

Необхідність його розробки та надання в ланцюзі постачання хімічної продукції передбачена Законом про хімічну безпеку:

  • пункт 3 Статті 41: Небезпечна хімічна продукція повинна супроводжуватися паспортом безпечності хімічної продукції або інструкцію з безпечного використання;
  • пункт 2 Статті 43: Перед введенням в обіг хімічної продукції виробники, імпортери, постачальники та інші суб’єкти господарювання повинні розробити заходи щодо контролю ризиків під час її визначеного використання протягом усього життєвого циклу такої продукції та надати цю інформацію споживачу хімічної продукції як паспорт безпечності хімічної продукції або інструкцію з безпечного використання...», – акцентував увагу слухачів пан Дмитро.

Презентація

Запитання – відповіді

Над навчальним курсом, розробкою методичного посібника і підготовкою навчальних матеріалів працювали експерти ОБСЄ які входять до складу команди «Живої планети» – Світлана Берзіна, Дмитро Яловий, а також Інна Громова, Владимир Шусть.

Навчальний курс був впроваджений проєктом «Оцінка впливу війни проти України на довкілля та шляхи відновлення», який фінансується за рахунок позабюджетних коштів Організації з безпеки та співробітництва в Європі (ОБСЄ) за підтримкою Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України, яке відповідає за формування та реалізацію державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища та забезпечення хімічної безпеки та управління хімічною продукцією.

ВГО «Жива планета» виступила інформаційним партнером Міністерства по залученню зацікавлених сторін та технічній підтримці проведення семінару 20 листопада.

Відеозапис семінару