19.09.2025 18

На зустрічі з Олексієм Соболевим, міністром економіки, довкілля та сільського господарства України розбирали критичну ситуацію, пов’язану з утворенням, накопиченням, зберіганням, обробленням, відновленням та захороненням відходів, що характеризується подальшим розвитком техногенних загроз різного масштабу.

Незважаючи на декларування пріоритетності проблеми відходів, нового Закону України "Про управління відходами" (2022), а також прийнятих у жовтні 2024 року Національного плану управління відходами до 2033 року та плану дії до нього - проблему не вирішено.

Разом з фахівцями міністерства, Держекоінспекції, народними депутатами, представниками бізнесу, що працюють у цій сфері та колегами з громадських експертних організацій розбирали в чому проблема по суті понад річного зупинення реформи.

Відсутність правового поля яке надає гарантії інвесторам та економічної моделі унеможливлюють розвиток інфраструктури і налагодження систем управління відходами різних типів.

Нагадаємо їх декілька:

  • побутові відходи;
  • небезпечні відходи;
  • відходи промисловості та відходи видобувної промисловості; відходи будівництва та знесення;
  • відходи сільського господарства;
  • медичні відходи;
  • відходи від продукції, на яку поширюється розширена відповідальність виробника (відходи упаковки, відходи електричного та електронного обладнання, відходи батарей та акумуляторів, відходи транспортних засобів, знятих з експлуатації, відходи мастил (олив), відходи шин, відходи текстилю тощо);
  • інші відходи (відходи окремих секторів економіки, управління якими є проблематичним).

Для продовження реформи необхідно завершити імплементацію Директиви 2008/98/ЄС про відходи що передбачає розроблення регіональних планів управління відходами згідно із п’ятиступеневою ієрархією відходів та програм щодо попередження утворення відходів.

Крім того, Україні необхідно імплементувати положення:

  • Директиви про паковання та відходи паковання,
  • Директиви 2006/66/ЄС про батарейки і акумулятори та відходи батарей і акумуляторів,
  • Директиви 2012/19/ЄС про відходи електричного та електронного обладнання,
  • Директиви 2000/53/ЄС про зняті з експлуатації транспортні засоби,
  • Директиви 2019/904/ЄС про зменшення впливу деяких пластикових виробів на навколишнє середовище,
  • Директиви 86/278/ЄЕС про охорону навколишнього середовища і, зокрема, ґрунту, коли осад стічних вод використовується у сільському господарстві,
  • Директиви 1999/31/ЄС про захоронення відходів із змінами і доповненнями, внесеними Регламентом (ЄС) № 1882/2003.

"Імплементація це ні лише секторальний Закон – це сукупність актів права різного рівня з розпорядчими і нормативними документами які забезпечать дієвість реформи. Саме системний підхід на заміну популізму дозволить зрушити реформу в напрямку очікуваного результату – зменшення відходів на стадії утворення, їх переробку та у разі лише неможливості переробки – інші види утилізації за найкращими доступними технологіями (наприклад – виробництво енергії) або захоронення на облаштованому полігоні", - акцентувала під час зустрічі Світлана Берзіна, президент ВГО "Жива планета".

Доречи, нові державні будівельні нормативи (ДБН) з вимогами до полігонів твердих побутових відходів передбачені новим Законом "завислі в розробці" вже 3й рік. Про які інвестицій може йти мова коли нема вимог до об'єкту інвестиції?

На сьогодні відсутні реалістичні моделі які ґрунтуються на фактичних статистичних даних і переліку послідовних кроків забезпечення реформи.

Прикладом популізму я вважаю прийняття того ж Закону України "Про обмеження обігу пластикових пакетів" без чітких заходів забезпечення його контролю та національних нормативних документів що встановлюють методи вимірювання мікрометрів пакету за якими вводиться обмеження обігу пластикових пакетів. З моменту прийняття цього Закону жодної перевірки і штрафів. Закон працює лише на відповідальності великого ритейлу та споживачів орієнтованих на стале споживання. Що вже казати про небезпечні відходи…

Погоджують що відсутність якісного обліку відходів та оцінки стану полігонів робить будь-яке планування неефективним. Тому треба вирішувати і цю проблему. Є також вже багато напрацювань які відкладені.

Разом з колегами-учасниками зустрічі підтримуємо і приймаємо пропозицію працювати разом з Міністерством, громадським сектором, бізнесом, народними депутатами над спільним планом дій.

Враховуючи наш експертний потенціал готові далі продовжувати працювати над реформами у сфері управління відходами пластику, небезпечними відходами та втіленням заходів які забезпечать запобігання утворення відходами та їх переробки в якості відновлених відходів, зокрема в частині що стосується відходів від руйнації.