15.03.2023 637

15 березня 2023 р. було проведено навчальний онлайн-семінар «Критерії та практичний досвід сталих публічних закупівель у сфері дорожнього господарства».

Програма заходу включала виступи представників Міндовкілля, Мінекономіки, Представництва ЄС в Україні, Програми ООН з навколишнього середовища (ЮНЕП), міжнародних та національних експертів.

Відеозапис

Семінар відкрив з вітальним словом Євгеній Федоренко, заступник Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України.

«В Україні діяльність з впровадження зелених закупівель здійснюється з 2014 року у партнерстві Міндовкілля, Мінекономіки та Програма ООН з навколишнього середовища (ЮНЕП) в рамках проєктів, що фінансуються ЄС.

Впровадження зелених закупівель є одним із завдань державної екологічної політики, затвердженої Законом. Національний план дій по її реалізації до 2025 року містить ряд заходів на підтримку цього підходу.

Сьогодні Україна приєдналась до 76 країн, включаючи всі країни ЄС, які визначили своїм пріоритетом застосування сталих і зелених закупівель.

Крім того, в рамках державної програми «Наше майбутнє» Уряд працює над закладенням підґрунтя для зеленої відбудови України, і саме імплементація зелених закупівель стане однією із складових зеленої відбудови нашої країни» - зазначив пан Євген у своїй промові.

За словами Ганни Медвєднікової, директора Департаменту сфери публічних закупівель та конкурентної політики Міністерства економіки України, система публічних закупівель дає передбачені законодавством інструменти для встановлення їх замовниками для того, щоб закупівлі були максимально ефективними, щоб можна було закуповувати те, що потрібно з якісними характеристиками та найкращими цінами і з урахуванням специфічних потреб.

З вітальним словом до учасників семінару звернувся Махір Алієв, регіональний координатор Європейського офісу ЮНЕП. Він відмітив, що ЮНЕП підтримує Україну в процесі відновлення й бажає переконатися, що майбутнє України створене для того, щоб протидіяти будь-яким кризам у сфері навколишнього середовища, що економіка України підтримує зелені процеси, процеси зеленої економіки.

Сталі публічні закупівлі та екомарковання є такими зеленими політиками, які сприяють трансформації сучасного суспільства.

Ольга Сімак, координатор сектору захисту довкілля Представництва ЄС в Україні, відмітила, що сьогодні СПЗ та екомарковання – це практичні кроки, які дозволяють прискорити розвиток сталих технологій, покращити якість життя, забезпечують використання коштів без шкоди для довкілля та відкривають нові можливості для бізнесу.

Захист довкілля є пріоритетом для ЄС, в т.ч. і в роботі ЄС з Україною. У своїй Комунікації у травні 2022 року Європейська комісія вказала, що всі інвестиції мають відповідати кліматичним, екологічним та цифровим політикам та стандартам ЄС. Спільною метою у відбудові України, ЄС проголосив підхід «відбудувати краще ніж було». А для цього необхідно діяти в рамках зеленого переходу, циркулярності та сталості, які є принципами Європейської зеленої угоди.

Публічний сектор є основним споживачем у ЄС. Вибір товарів з меншим впливом на довкілля дозволить підвищити якість продуктів, забезпечити їх довше використання, а значить зменшити обсяг утворення відходів. Саме тому, зелені закупівлі є інтегрованою частиною Європейської зеленої угоди, бо зелені закупівлі – це власне про циркулярну економіку, що є однією із засад Угоди

Для України, як кандидата в члени ЄС, немає іншого шляху як зелена трансформація і зараз важливо давати бізнесу правильні сигнали.

Спікери, ключові тези та презентації

Роуен Палмер, керівник програм, Відділ промисловості та економіки ЮНЕП, надав короткий огляд щодо політики ЮНЕП до сталої інфраструктури.

Стала інфраструктура – це такі системи, які плануються, будуються і демонтуються за принципами сталого розвитку протягом їх життєвого циклу.

В напрямку сталої інфраструктури почали активно працювати з 2019 року. Спочатку ЮНЕП працював з групою експертів, щоб досягти 3-х цілей: 1) покращення обізнаності; 2) розробка і поліпшення доступу до нормативно-технічних документів та масштабування інтегрованих підходів до сталої інфраструктури; 3) співпраця з країнами-членами щодо технічної та інституційної спроможності у втіленні цих підходів.

Були розроблені 10 принципів кращого досвіду для сталої інфраструктури, які втілюються країнами ЄС. Нещодавно було завершено глобальну оцінку, яка враховує ризики для довкілля, соціально-економічні переваги при будівництві залізниць та автодоріг.

Підхід ЮНЕП до сталої інфраструктури

Евелін Піірсалу, старший експерт Таллінського центру Стокгольмського інституту навколишнього середовища, разом із колегою, науковим працівником інституту Оленою Ткач, представили зелені публічні закупівлі як ключ до декарбонізації будівництва та автомобільного транспорту в ЄС.

Публічні закупівлі в ЄС складають близько 15% його ВВП і глобально відповідають за 15% викидів парникових газів. Значна частка національних викидів парникових газів припадає на будівництво та автомобільний транспорт.

Критерії ЄС включають оцінку життєвого циклу (LCA), вуглецевий слід (CF), вторинні та відновлювані матеріали як сировина, зниження викидів від транспортування важких вантажів / обладнання.

Зелені публічні закупівлі можуть сприяти зменшенню екологічного сліду державного сектору та пришвидшенню декарбонізації ключових галузей.

Олена Ткач, науковий працівник Таллінського центру Стокгольмського інституту навколишнього середовища, продовжила доповідь своєї колеги й звернула увагу на те, що деякі країни поставили перед собою цілі щодо збільшення практик зелених публічних закупівель, використання критеріїв сталості та енергоефективності в закупівлях (Франція, Німеччина), чи закупівлі конкретних екологічних продуктів (Італія, Естонія).

Публічні закупівлі наразі є політичним інструментом, який використовується недостатньо для стимулювання низьковуглецевих інновацій. Існує невикористаний потенціал для перетворення закупівель на інструмент стратегічної політики, який може прискорити декарбонізацію. Для цього політика зелених публічних закупівель має бути узгоджена зі шляхами переходу галузі. Замовникам необхідно надати чіткі повноваження та спроможність відігравати стратегічну роль у реалізації цього бачення. Стокгольмським інститутом навколишнього середовища було розроблено 17 політичних рекомендацій, націлених на збільшення використання зелених публічних закупівель у масштабах і послідовності, необхідних для створення потужного інструменту політики декарбонізації.

Багато інноваційних прикладів уже впроваджуються в країнах і регіонах і є чудовим джерелом натхнення.

Зелені публічні закупівлі: ключ до декарбонізації будівництва та автомобільного транспорту в ЄС

Revision of Green Public Procurement Criteria for Road Design, Construction and Maintenance. Procurement practice guidance document

Матеріали проєкту Стокгольмського інституту навколишнього середовища з прискорення впровадження зелених закупівель в країнах ЄС

Максим Послушний, головний технолог ТОВ «Ресайклінг Солюшинс», проінформував про можливість використання при будівництві доріг шлакових матеріалів, золи та золошлакових сумішей та акцентуввав увагу на нормативно-технічній документації, яка дозволяє використовувати шлаки як крупний та дрібний заповнювач та як мінеральний порошок чи в’яжуче.

Серед найвідоміших практик з використання побічних продуктів в дорожньому будівництві в Україні бетонна траса Н-31 Дніпро – Решетилівка довжиною 170 км, де було використано близько 1 млн т шлакового щебню та відвального доменного шлаку, та автошлях Н08 Запоріжжя-Маріуполь довжиною 270 км, де використано близько 1,2 млн т відвального доменного шлаку та шлакового щебню.

Використання техногенних матеріалів ТОВ «Ресайклінг Солюшинс» в дорожньому будівництві

Вікторія Хрутьба, доктор технічних наук, професор, завідувач кафедри екології та технологій захисту навколишнього середовища Національного транспортного університету, eксперт Всеукраїнської громадської організації «Жива планета» презентувала критерії сталих публічних закупівель для ремонту та будівництва доріг та акцентувала увагу, що застосування нецінових критеріїв в процедурі публічних закупівель в дорожньому господарстві є важливим кроком до гармонізації європейських підходів щодо здійснення закупівель.

Запропоновані критерії сталих публічних закупівель дозволяють знизити вплив проєктів реконструкції та будівництва автомобільних доріг на навколишнє середовище на етапі вибору виконавця робіт за рахунок включення відповідних вимог до тендерної документації. Замовник може застосовувати критерії до виконання видів та обсягів робіт, передбачених технічним завданням (технічною специфікацією) або нецінові критерії виконання заходів з захисту довкілля.

Вибір критеріїв до виконання видів та обсягів робіт, передбачених технічним завданням (технічною специфікацією) пропонується для всіх етапів життєвого циклу дороги, що включає проектування дороги, виконання будівельних/ремонтних робіт, утилізація відходів. На кожному з цих етапів розрізняють критерії, які доцільно застосовувати при виконанні заходів з екологічності використовуваних ресурсів та матеріалів, та ті, які доцільно застосовувати при виконанні заходів з захисту довкілля. Вимоги сформульовані таким чином, щоб їх можна було застосовувати, якщо вони визнані відповідним, відокремленим органом, включені до його тендерної документації.

У презентації були наведені приклади нецінових критеріїв та застосування екологічних вимог до матеріалів при проектуванні доріг та в процесі будівельно-ремонтних робіт.

Критерії сталих публічних закупівель для ремонту та будівництва доріг

Світлана Берзіна, президент Всеукраїнської громадської організації «Жива планета», акцентувала увагу на частині 5 статті 23 Закону про публічні закупівлі, яка вимагає від замовника, у разі встановлення ним екологічних чи інших характеристик товару, роботи чи послуги, зазначити в тендерній документації, які маркування, протоколи випробувань або сертифікати можуть підтвердити відповідність предмета закупівлі таким характеристикам. Маркування, протоколи випробувань та сертифікати повинні бути видані органами з оцінки відповідності, компетентність яких підтверджена шляхом акредитації або іншим способом, визначеним законодавством.

У презентації були приведені приклади можливих підтверджувальних документів (протоколів, сертифікатів відповідності) та надані рекомендації щодо того, як пересвідчитися, що документ наданий дійсно акредитованим органом.

Під час доповіді, також, були презентовані електронні поля для встановлення екологічних вимог, які з 31 березня стануть частиною відкритої тендерної документації в системі ProZorro. Завдяки цьому можна буде застосовувати автоматичну систему моніторингу системи, аналізувати кількість та якість зелених закупівель.

Рекомендовані методи підтвердження відповідності та застосування екологічних вимог у відкритих електронних полях Prozorro ITC

Леся Ніколаєва, міжнародний експерт проєкту EU4Environment, Європейський офіс ЮНЕП, підвела підсумки роботи онлайн-семінару, звернувши увагу, що Україна як кандидат в члени ЄС має орієнтуватися на тенденцію в країнах ЄС щодо встановлення цілей по збільшенню обсягу зелених закупівель, на відношення та практики, а також звертати увагу яким чином збільшуються вимоги до використання і практикування застосування нецінових критеріїв в публічних закупівлях.

Практикування зелених публічних закупівель – довготерміновий процес, але з допомогою проєкту EU4Environment вдалося підготувати необхідні матеріали для подальшого розвитку в Україні зелених та сталих публічних закупівель. Й вагоме місце серед цих матеріалів займають критерії СПЗ для будівництва і ремонту доріг, які стануть особливо важливими, коли розпочнеться процес відновлення української інфраструктури та відновлення українських доріг.

Семінар організовано в рамках програми EU4Environment, що фінансується ЄС, яка допомагає країнам-партнерам: Вірменії, Азербайджану, Грузії, Республіці Молдова та Україні зберегти їхній природний капітал та покращити якість навколишнього середовища для людей шляхом підтримки заходів, пов’язаних із захистом довкілля, демонстрації та розкриття можливостей для сталого зростання та створення механізмів для кращого управління екологічними ризиками та наслідками.

Про рекомендаційні вимоги

Пріоритетність підготовки рекомендаційних вимог щодо послуг харчування та харчових продуктів для застосування підходу СПЗ в Україні доведена за результатами проведеного дослідження за методологією ЮНЕП в рамках ЕU4Environment (2022): Аналітичний звіт щодо визначення пріоритетів сталих публічних закупівель та аналізу готовності ринку в Україні

Ми будемо раді надати вам додаткову інформацію щодо участі та відповісти на будь-які запитання, які у вас можуть виникнути.