Завдяки політичній волі і титанічним зусиллям команди Міндовкілля і експертів проекту ОБСЄ “Вдосконалення національної системи нормативного регулювання у сфері хімічної безпеки та захисту” (2018-2020) у досить стислий строк були розроблені на основі актів права ЄС і прийняті:
- Закон України “Про забезпечення хімічної безпеки та управління хімічною продукцією” (2022), якій визначає правові, організаційні та економічні засади у сфері забезпечення хімічної безпеки та управління хімічною продукцією та містить вимоги щодо державного контролю у сфері хімічної безпеки.
- Технічний регламент класифікації небезпечності, маркування та пакування хімічної продукції (2024),
- Технічного регламенту щодо безпечності хімічної продукції (2024).
Але забезпечення реалізації цих нормативно-правових актів потребувало належного планування, кадрового забезпечення і ресурсів.
Нажаль цей напрям зовсім став втрачати свій потенціал з початку цього року після чергових кадрових змін у керівництві Міндовкілля, і потім повний провал після ліквідації Міністерства.
Накопичені невиконані завдання, втрата кваліфікованих кадрів і відсутність фінансування провалили запуск системи державної реєстрації хімічних речовин, разом з розробкою плану підтримки реформи та впровадженням ряду нормативних документів необхідних для реалізації законодавства у сфері управління хімічною продукцією. Нова система повинна була забезпечити захист людей та довкілля від шкідливого впливу хімічних речовин і продуктів, пестицидів та агрохімікатів. Але в новому Міністерстві економіки, захисту довкілля та сільського господарства цій пріоритет був втрачений.
На сайті об'єднаного Міністерства досі відсутній розділ по цьому питанню з роз'ясненнями для бізнесу та інших зацікавлених сторін разом з актуальними контактами для надання форм обов'язкової реєстрації. Телефони не відповідають. На напрямі працює один головний спеціаліст якій перезавантажений роботою.
Напрям так часто змінює відповідального заступника міністра що важко відслідкувати хто саме зараз відповідає за нього.
При цьому горять строки забезпечення операторами ринку дотримання обов'язкових вимог діючих Технічних регламентів.
Відповідно до Технічного регламенту класифікації, маркування та пакування хімічної продукції – виробники, імпортери, постачальники та інші оператори, перед тим як надати на ринок хімічну продукцію, повинні провести її класифікацію небезпечності відповідно до критеріїв GHS та подати до Міністерства повідомлення про класифікацію небезпечності та інформацію про небезпеку до 15 листопада 2025 року.
Відповідно до Технічного регламенту щодо безпечності хімічної продукції для застосування перехідних положень щодо дії цього Технічного регламенту, які стосуються державної реєстрації існуючих хімічних речовин – виробники, імпортери, постачальники та інші оператори повинні пройти процедуру попередньої державної реєстрації хімічної речовини в Міністерстві до 26 січня 2026 року.
На сьогодні ані Міністерство, ані бізнес не готові вкластись у визначені строки.
В зв'язку з цим, у жовтні Мінекономіки підготувало проєкт постанови Кабінету Міністрів України про внесення змін до постанов № 539 і № 847, якими затверджено вищезгадані Технічні регламенти.
Проєкт передбачає відтермінування строків повідомлення про класифікацію небезпечності та інформацію про небезпеку до 15 травня 2026 року. Строки будуть перенесені додатково для:
- речовин — до 15 листопада 2027 р.,
- сумішей — до 1 травня 2028 р.
Перехідні періоди для державної реєстрації хімічних речовин планується встановити в таких межах:
- до 1 жовтня 2029 р. — для понад 1000 тон/рік,
- до 1 червня 2031 р. — для 100–1000 тон/рік,
- до 1 березня 2033 р. — для 1–100 тон/рік.
Окремі вимоги (пункти 17, 18, 20, 21, 67, 72) не діятимуть до 1 жовтня 2028 р.
На даний момент проєкт постанови проходить погодження із заінтересованими органами. Документ оприлюднено на сайті Мінекономіки в розділі «Обговорення проєктів документів».
Але постанова ще не схвалена, а строк надання повідомлення про класифікацію небезпечності та інформацію про небезпеку для відповідної хімічної речовини вже закінчився 17 листопада цього року.
Незабаром – 26 січня 2026 року завершиться строк проходження попередньої державної реєстрації.
Що пропонуємо?
1) Перш за все звернутись на адресу Кабінету Міністрів України з проханням пришвидшити прийняття проєкту постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 10 травня 2024 р. № 539 і від 23 липня 2024 р. № 847».
Також у листі необхідно акцентувати на необхідності забезпечення Міністерства економіки, довкілля та сільського господарства України кадрами та іншими ресурсами необхідними для:
- Проведення системної роз'яснювальної роботи та інформування суб'єктів господарювання з усіх питань що стосується дотримання вимог законодавства у сфері хімічної безпеки та управління хімічною продукцією.
- Створення Інформаційної системи забезпечення хімічної безпеки.
- Розробка керівництв щодо імплементації вимог Технічних регламентів на основі керівних документів Європейського хімічного агенства (ECHA) тощо.
В своєму листі Ви можете висловити враження від семінару 20 листопада 2025 року та побажання системного проведення подібних заходів.
При відправці листа від юридичної особи на адресу Кабінету Міністрів України необхідно врахувати наступне.
Лист від юридичної особи на фірмовому бланку має бути завірений підписом керівника і печаткою (за наявності) може бути надісланий звичайною поштою на адресу: вул. Грушевського, 12/2, м. Київ, 01008, Кабінет Міністрів України.
Електронною поштою листи в Кабінеті Міністрів України не реєструються.
В якості альтернативного варіанту юридичні особи можуть скористатись Системою електронної взаємодії органів виконавчої влади, для подання звернень в електронній формі або скористатися відповідними сервісами, розміщеними на сайті www.ukc.gov.ua, роботу якого забезпечує державна установа «Урядовий контактний центр» (е-mail:
Ми будемо вдячні Вам за відправлення копії листа і на наш еmail:
2) Забезпечте невідкладно дотримання вимог законодавства в частині що стосується:
- Класифікації хімічної продукції щодо категорій та класів небезпек.
- Розробленні відповідного результатам класифікації попереджувального маркування для обов’язкового маркування ним хімічної продукції, що надається на ринок України.
- Розроблення паспортів безпечності на хімічну продукцію.
Надайте інформацію Міністерству про класифікацію небезпечності та інформацію про небезпеку хімічної продукції.
Пройдіть попередню державну реєстрацію хімічних речовин.
У разі виникнення проблемних питань, скористайтесь навчальними матеріалами та підтримкою яку пропонує наша організація тут.
3) Ми готови ініціювати зміни до законодавства у сфері хімічної безпеки та управління хімічною продукцією і відкрити до взаємодії і співпраці з усіма зацікавленими сторонами.
Але для побудови конструктивного діалогу з Міністерством необхідно сформувати порядок денний з особливо гострих питань і напрацювати таблицю пропонованих змін. Пропозиції за формами що додаються збираємо до 15 грудня 2025 року.
Пропозиція щодо питання до розгляду
Порівняльна таблиця до нормативно-правового акту
При цьому зазначаємо що ми можемо бути партерами виключно у разі якщо нашою метою є не системне відтермінування впровадження європейських підходів і стандартів, а вдосконалення законодавства з метою скорішого і всеохоплюючого наближення до законодавства ЄС задля забезпечення безпеки і справедливої конкуренції на ринку хімічної продукції.
Контакти
+38-099-642-81-57 (тел. WhatsApp, Telegram, Viber)
Чому це важливо?
У промисловості використовується близько 70 тис. найменувань хімічних речовин. Щороку в обіг надходить майже 1,5 тис. таких речовин, більшість з яких за певних умов становить загрозу для життя і здоров’я людей та довкілля.
Внаслідок неналежного користування хімічною продукцією, страждають на різні хвороби значна кількість осіб, забруднюється довкілля та руйнуються екосистеми.
Через недосконалість системи забезпечення хімічної безпеки вірогідність заподіяння шкоди життю і здоров’ю людей та довкіллю під час застосування хімічної продукції підвищується, неефективно використовуються кошти, що виділяються з державного та місцевих бюджетів для здійснення запобіжних заходів.





