26.09.2024 323

Ключова подія осені для українських виробників харчових продуктів відбулась 26 вересня у Києві в IQ Business Center.

ІV Всеукраїнській з'їзд «Харчовий бізнес – 2024»

17+ топ-спікерів галузі – експертів-практиків, провідних аудиторів, представників органів влади

20+ актуальних, найбільш обговорюваних і дискусійних тем

100+ представників підприємств харчової промисловості з усієї України

Програма з’їзду була присвячена головним стратегічним акцентам харчового сектора у реаліях українського сьогодення: підвищення конкурентоспроможності, суперництву із закордонними виробниками на вітчизняному ринку, виходу на закордонні ринки.

До участі у з’їзді була запрошена Світлана Берзіна, президент ВГО «Жива планета», яка виступила з доповіддю про екологічну сертифікацію харчових продуктів для вітчизняного та ЄС-ринку.

У світі існує велика кількість добровільних стандартів і сертифікаційних систем для виокремлення більш кращих харчових продуктів для посилення конкурентоспроможності. Найбільший потенціал у тих стандартів які надають відповідь споживачам на питання чи є продукт натуральним, поживним і безпечним. З найбільш відомих методів оцінювання: екологічна та органічна сертифікації. На жаль, досі багато хто не знає, що обидві ці системи не є взаємовиключні та відрізняються за своїми вимогами до продукції та її життєвого циклу, органів сертифікації та методів оцінювання.

Екологічна сертифікація та маркування

Екологічна сертифікація дає відповідь на запитання споживача щодо поліпшених характеристик продукту та його впливу на стан здоров’я та довкілля протягом життєвого циклу.

Екологічна сертифікація харчових продуктів здійснюється шляхом оцінювання продукту та його життєвого циклу на відповідність спеціальному стандарту екологічного маркування. Такій стандарт розробляється на основі найкращих доступних технологій та методів управлінь для продукції визначеної категорії. При розроблянні стандарту враховуються такі аспекти як натуральність сировини та вплив технології її переробляння на поживність продукту, показники забруднення агрохімією та інші.

Сертифікації не підлягає сировина сільськогосподарського виробництва.

Вимоги до натуральності

Стаття 12 Закону України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів» встановлює вимоги щодо застосування слова натуральний щодо харчових продуктів. ДСТУ ISO/TS 19657:2018 Визначення та технічні критерії для харчових інгредієнтів, які вважаються натуральними (ISO/TS 19657:2017, IDT) визначає критерії та методи обміну інформацією про харчові складники, які вважаються натуральними, що сприяє поширенню практики добросовісного ведення бізнесу і відповідає вимогам статті 28 цього Закону щодо надання інформації про харчовий продукт.

Схема екологічної сертифікації відповідає ДСТУ ISO 14024:2018 Екологічні марковання та декларації. Екологічне маркування типу I. Принципи та методи (ISO 14024:2018, IDT). Цей стандарт встановлює вимоги до органу з оцінки відповідності у поєднанні з вимогами до розробляння й прийняття критеріїв оцінювання.

Згідно з встановленими критеріями продукція може вважатись натуральною, у разі якщо вона:

  • складається з одного або декількох видів сировини рослинного або тваринного походження, продуктів виноробства, бджільництва, аквакультур та водоростей, грибів, мікроорганізмів, мінеральних речовин, води;
  • вода що використовується для виробництва продукції у якості сировини та у технологічному процесі виробництва повинна відповідати вимогам ДСТУ 7525:2014 Вода питна. Вимоги та методи контролювання якості;
  • відповідає більш суровим вимогам щодо обмеження вмісту харчових добавок у порівнянні з вимогами МОЗ та Регламенту ЄС № 1333/2008 про харчові добавки;
  • без вмісту ГМО та замінників (трас-жирів, штучних білків, лактози тощо);
  • відповідає спеціальним вимогам що обмежують застосування окремих технологій обробляння сировини, у тому числі застосування хімічних продуктів.

Вимоги до інших екологічних характеристик

Окрім вимог до натуральності сировини, стандарти екологічного маркування встановлюють додаткові до державних норм показники:

  • забруднення складників продукту важкими металами, радіонуклідами, залишками агрохімії та ветеринарними препаратами;
  • енергоефективності технологічного процесу виробництва.

Стандарти екологічного маркування встановлюють вимоги до:

  • управління екологічними аспектами виробництва;
  • управління стічними водами;
  • управління відходами виробництва;
  • споживчого паковання.

Такі вимоги розробляються на основі інвентаризації життєвого циклу і найкращих доступних технологій виробництва продукції визначеної категорії.

Екологічна сертифікація здійснюється за схемою згідно з ISO 14024 органом оцінки відповідності якій має міжнародне визнання.

Встановлені стандарти екологічного маркування та сфера акредитації органу дозволяють виробникам харчових продуктів отримати сертифікат відповідності критеріям натуральності або екологічним критеріям.

Атестат акредитації № 1О156 (UA)

Сфера акредитації

Маркування

Сертифікована згідно з ISO 14024 продукція отримує право від органу з оцінки відповідності на застосування спеціального маркування.

Маркування (зліва), право на застосування якого надається органом з оцінки відповідності відносно сертифікованої продукції за критеріями натуральності

Маркування (зліва), право на застосування якого надається органом з оцінки відповідності відносно сертифікованої продукції за екологічними критеріями

Перелік сертифікованої згідно з ISO 14024 продукції наводиться в сертифікаті відповідності або додатках до нього. Наприклад, UA.08.002.414.

Переваги

Успішне проходження екологічної сертифікації посилює бренд виробника, сприяє конкурентоспроможності на українському та зарубіжному ринках, надає перевагу в тендерах та на ринку інвестицій.

Як це працює наведено на прикладі кейсів виробників в презентації Світлани Валеріївни. Також в презентації наведена інформація про законодавство України і оновлене законодавство ЄС у сфері конкурентного права, яке захищає інтереси виробників сертифікованої продукції, замовників і споживачів від неперевірених тверджень про натуральність та екологічність продукції від реклами недобросовісних операторів ринку.

Проведення з’їзду було організовано ТОВ «Тех Медіа Груп» разом з партнерами.

Дякуємо за запрошення.

Огляд заходу тут.