Всеукраїнський конкурс «Урок з екологічного маркування» стартував у жовтні 2024 з нагоди Всесвітнього дня екологічного маркування. Конкурсне завдання було присвячене сталому споживанню та захисту довкілля через тему «Екологічне маркування». Таке маркування інформує споживачів про екологічні переваги товарів у різних категоріях.
Участь в Конкурсі стала чудовою можливістю для педагогічних працівників реалізувати свої ініціативи, а також продемонструвати творчі підходи та інноваційні методи навчання.
Програма Конкурсу включала два навчальні семінари, присвячені темі «Екологічне маркування» та особливостям виконання конкурсного завдання. Прийом конкурсних робіт тривав з 20 листопада до 15 грудня 2024 року.
До Всеукраїнського конкурсу долучилися 121 учасник. Серед них – вчителі з Полтави, Херсона, Запоріжжя, Кривого Рогу, Кропивницького, Одеси, Вінниці, Дніпра, Києва, Черкас та інших регіонів України.
Після ретельного розгляду та оцінювання поданих робіт Конкурсна комісія визначила фіналістів і переможців серед учасників, які набрали найбільшу кількість балів відповідно до методології оцінювання.
Результати оцінювання всіх учасників див. у таблиці.
Дякуємо всім учасникам, які зробили вагомий внесок у поширення знань про екологічне маркування та його значення для сталого споживання й збереження довкілля.
Диплом учасника Конкурсу електронною поштою до 20 лютого отримають усі учасники, які вчасно подали конкурсне завдання виконане у повному обсязі.
Переможці Конкурсу – вітаємо:
🏆 Дученко Аніту Петрівну, комунальний заклад "Вінницький ліцей №4 ім. Д.І. Менделєєва".
Урок з екологічного маркування: «Роби свідомий вибір – обирай правильно».
Анатомія кейсу: розроблені власні авторські інтерактивні вправи в онлайн-сервісі learningapps, Word Art, складання онлайн-пазлів із завданнями на тему «екологічне маркування», в рамках реалізації змістової лінії державного стандарту «Екологічна безпека та сталий розвиток».
Цільова аудиторія: учні старших класів (9-11 класи) загальноосвітніх шкіл або студенти молодших курсів закладів вищої освіти.
Кількість учасників та їх роль: 30 чоловік
- Учитель: проводить урок, забезпечує навчальний процес, координує виконання завдань.
- Учні: беруть участь у перегляді матеріалів і виконанні інтерактивних вправ, аналізують інформацію, виконують завдання, формулюють висновки.
Методологія: урок із використанням мультимедійних засобів (відео, презентації, QR-коди); робота в групах (дослідження із застосуванням ШІ, що вдосконалює медіа грамотність учнів).
Результати:
- Підвищення рівня екологічної свідомості учасників.
- Розуміння процесу сертифікації продукції та значення екологічного маркування.
- Здатність учасників ідентифікувати екологічно сертифіковані товари та приймати свідомі рішення при покупці.
🏆 Квак Лілію Василівну, Бродівський фаховий педагогічний коледж імені Маркіяна Шашкевича.
Супер-квест з екологічного маркування «Таємниці зеленого журавлика».
Анатомія кейсу: 4 завдання на різних локаціях – 4 таємниці, які необхідно розгадати. Кожна команда отримає мапу квесту. За кожне вірно виконане завдання команда отримає ключ. Команда, яка правильно виконає всі завдання, найшвидше пройде локації і, відповідно, зможе зібрати найбільше ключів – відкриє головну «Таємницю зеленого журавлика».
Рівень (цільова аудиторія): здобувачі освіти 9-11 клас та 1-2 курс коледжу (3 команди, 4-5 учасників).
Дана розробка може використовуватися у виховній позакласній роботі з метою екологічного виховання здобувачів освіти. Квест може проводитися в закладі освіти, або з залученням додаткових локацій, наприклад, магазини з екологічним товаром. До квесту залучаються здобувачі освіти та педагоги: вчителі біології та екології, інформатики, хімії.
Результати:
- Звернення уваги здобувачів освіти до проблеми збереження довкілля; ознайомлення з екологічним маркуванням товарів різних груп, а саме: продуктові товари, косметика та мийні засоби, лакофарбові матеріали.
- Активізація розумової діяльності учасників квесту шляхом створення спеціальних умов для виконання завдань, які потребують достатньої свідомості й зрілості, здатності до подолання спеціально створених перешкод.
- Розвиток універсальних форм розумової діяльності в контексті навчання (аналіз, синтез, індукція, порівняння, систематизація, пошукові навички тощо).
- Формування в учасників квесту вміння виявляти командний дух, співпрацювати один із одним, дослухатися до думки інших, правильно вивчати надану інформацію, розмежовувати головне і другорядне.
- Учасники квесту складали з пазлів 4 логотипи екологічного маркування та знаходили відповідні до них характеристики; досліджували наявність сертифікованої продукції за логотипом «Зелений журавлик» у магазинах за картками безпосередньо в магазині, на сайті магазину, або готову продукцію в кабінеті.
Навчальні матеріали: картки для виконання завдань, мапа квесту, 4 ключі для кожної команди, дипломи, картки «Екологічні цілі», ручки, комп’ютер, проектор.
🏆 Литвин-Матійчук Інгу Леонідівну, м. Овруч, Житомирська обл., Овруцький ліцей №3.
Цикл уроків-тренінгів з учнями 9-11 класів «Зміни починаються з тебе».
Результати:
- Знання: Учні можуть визначити поняття екологічного маркування І типу, його значення та принципи функціонування, розрізняти різні види екологічних маркувань та ідентифікувати їх на продукції.
- Навички: Учні опанували навичками пошуку інформації, аналізу даних, формулювання гіпотез та проведення міні-досліджень. Вони можуть презентувати результати своїх досліджень перед однолітками та вчителями.
- Цінності: Учні розвинули критичне мислення щодо екологічних проблем, усвідомлять важливість екологічно відповідального споживання та розуміння екологічних маркувань для прийняття обґрунтованих рішень при виборі товарів та послуг.
🏆 Марченко Оксану Євгенівну, Городищенський економічний ліцей Городищенської міської ради Черкаської області.
Екологічний веб-квест «Відкрий світ екомаркування».
Анатомія кейсу: веб-квест розроблений авторами на платформі Genielly у ході якої учні мали виконати ряд завдань дослідницького та просвітницького характеру за допомогою різних онлайн сервісів.
Оригінальність ідеї заходу полягає в організації роботи у формі веб-квесту з повною авторською розробкою та виконанням усіх елементів гри. Організація заходу за допомогою онлайн-інструментів.
Рівень (цільова аудиторія): участь у квесті взяли учні ліцею та всі бажаючі.
Інструментарій квесту:
- організаційне оформлення квесту – офіційний сайт Городищенського економічного ліцею – настановча стаття
- платформа Genially – розташування ігрового поля квесту «Відкрий світ екомаркування»
- допоміжні онлайн сервіси Google-форми, Youtube, Classtime,Learningapps.org, Canva.com, Padlet та мобільний додаток Ecolabel Guide для організації зворотного зв’язку, виконання дослідницьких і творчих завдань, комунікації;
- таблиця Exel для відстеження прогресу учасників квесту;
- сервіс відеоконференцій Zoom для проведення підсумкової конференції учасників квесту;
Термін проведення квесту: поетапно протягом 2 тижнів – кожен новий етап квесту оголошується через день.
🏆 Мурин Ларису Іванівну, Яворівський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №2 Яворівської міської ради Львівської області.
«Екомаркування в ДІЇ» – навчальний сценарій якій розкриває цю тезу крізь призму біології та екології.
Анатомія кейсу: матеріал у п’яти розгортках «Теоретична», «Дієва», «Просвітницька», «Акселеративні активності», «Мистецтво/Дизайн».
Рівень (цільова аудиторія): 9 -10 класи (75 учасників).
Принцип самоврядування, який втілено під час реалізації кейс-проєкту: «Вчимося, міркуємо, досліджуємо, інформуємо, творимо разом!».
Результати:
- Виготовлені інформаційні пам’ятки-листівки, фотокаталоги, 3D моделі емблем, комікси, лепбуки, буклети, бюлетні, презентації, екопостери, інфостенди, кластери на тему екомаркування.
- Створені трансформери, закладки і інші дидактичні матеріали для молодших школярів.
- Досліджена наявність продукції з екомаркуванням у місцевих крамницях.
- Проведена зустріч з батьком учениці 10 класу п. Р. Петрушкевичем – працівником ТОВ «СНЄЖКА-УКРАЇНА» (виробник екологічно сертифікованих лакофарбових матеріалів).
- Проведено опитування учнів і батьків на тему «екомаркування».
- Висвітлені заходи, присвячені екомаркуванню, у засобах масової інформації, серед активних громадян і адміністрації міста.
- Підвищений рівень поінформованості учнів і батьків про екомаркування; доведено значення екомаркування для сталого вибору продукції більш кращої для здоров’я і довкілля.
Навички, які розвиває технологія «кейс»: аналітичні, практичні, творчі, комунікативні, соціальні.
Навчальні матеріали онлайн: підключення до Інтернету, інструмент для спільної роботи - Google Classroom, інструмент для відеоконференцій - Google Meet.
Навчальні матеріали офлайн: роздруковані шаблони трансформерів, папір, маркери, фломастери, ручки, гарний настрій, натхнення вчителя.
Освітні тренди: навчання на основі проєктів, STEM-освіта, «учнецентричне», гейміфіковане навчання за принципом «рівний – рівному».
Оцінювання роботи учнів проводилось в ігровій формі, має заохочувальний характер, що дозволяє залучити до навчального сценарію навіть тих учнів, яких важче спонукати до командної роботи; особисті ідеї, перемоги і відкриття учнів також враховуються в «командному оцінюванні».
🏆 Новосад Інну Валеріївну, Княгининівський ліцей Волинської обласної ради.
Освітня гра «Що таке екологічне маркування?»
Анатомія кейсу: запропонована розробка власної авторської освітньої гри, яка передбачає три етапи: організація команд та попереднє ознайомлення з інформацією, проведення гри, рефлексія.
Особливістю гри є її повторюваність. Учитель може змінювати запитання та проводити її декілька разів з тією ж командою.
Цільова аудиторія: здобувачі освіти 9-10-х класів.
Кількість учасників та їх роль: в освітній грі брав участь 21 здобувач освіти (проводилася тричі серед різних команд). Учасники обирають капітана, який координує процес та виступає від імені команди. Оптимальна кількість гравців у кожній з команд становить 4-6 осіб. Участі передує попередня підготовка, що передбачає ознайомлення з рекомендованою учителем інформацією з теми екологічного маркування. У грі може брати участь одна команда, дві або більше.
Результат:
У кінці гри, здобувачам освіти запропоновано пройти онлайн-опитування у Mentimeter. Серед тих, хто пройшов опитування, 100% вважають гру корисною. У цьому ж сервісі учасники поділилися власними асоціаціями до екологічного маркування: «безпека», «важливий знак», «вибір», «відповідальність», «екологія», «здоров’я», «користь», «марка», «перевага», «показник», «інформація про важливе».
🏆 Папіш Наталію Петрівну та Витвицьку Олену Володимирівну, гімназія № 5 Звягельської міської ради.
Екологічна гра «ECOSMART».
Анатомія кейсу: розроблена екологічна гра включала завдання для учасників та вболівальників та мала за мету: сформувати в здобувачів освіти поняття про значення екологічного маркування товарів; з’ясувати, що таке екологічне маркування товарів, як обирати кращу для здоров’я та довкілля продукцію.
Цільова аудиторія: учні 1-11 класів
Кількість учасників та їх роль: 16 учасників, 2 команди. В кожній команді є два наставника (учні 11 класу) та 6 учасників команди (учні 7, 8 класу).
Методологія: розповідь, відео знайомство (з використанням ШІ), пояснення, фотобатл, онлайн-гра , метод «Мозковий штурм», еко-експедиція, бесіда, бліц-опитування, практичні вправи «Бортовий журнал», «Я художник, я так бачу», «Підсумкові кадри», гра.
Результати:
- Освітні: учасники засвоїли нові знання і закріпили наявні, ознайомилися з глобальними проблемами забруднення; сформували основи екологічної культури та екологічного мислення; навчили вирішувати екологічні завдання і проблеми.
- Розвиваючі: в процесі гри відбулося підвищення освітньої мотивації, розвиток творчих здібностей та індивідуальних позитивних якостей, формування дослідницьких навичок, самореалізація дітей.
- Виховні: навчилися взаємодіяти в колективі однолітків, дбайливо ставитися до навколишнього середовища.
🏆 Шелудько Тетяну Іванівну та Чорномурко Олену Андріївну, Іванівський ліцей №1 Іванівської селищної ради Херсонської області.
Супер-квест з екологічного маркування «Агент екології».
Анатомія кейсу: 6 завдань, які включали поділ на 2 команди, виконання практичного завдання, також учасники обирали товари з маркуванням та вивчали їх особливості; створювали креативні історії про екологічне маркування та перевіряли свої знання.
Форма діяльності: онлайн-квест, індивідуальна й групова роботи.
Цільова аудиторія: здобувачі освіти початкових класів.
Результати:
- Квест об’єднав школярів, молодь, батьків, громадськість із питання підвищення рівня знань щодо значення екологічного маркування та мотивації щодо сталого споживання.
- Здобувачі освіти не тільки ознайомилися зі знаками екологічного маркування споживчих товарів, а навчилися їх розшифровувати та застосовувати набуті знання в житті.
- Проведене заняття сприяло формуванню в учнів практичних навичок сталого споживання та екологічної відповідальності.
- Підвищення екологічної та правової обізнаності громадян вплине на зростання їх вимог до якості продуктів.
Обладнання: засоби для виходу в Інтернет, презентація, відеоролики, продукція або пакування від неї для практичного завдання в групах.
🏆 Ясь Катерину Олександрівну, Остерський ліцей № 1.
Еко-пригода: Місія “Зеленого журавлика”.
Анатомія кейсу: Настільна гра у класі. Поле оформлене у вигляді стежки з кружечками, які ведуть до фінішу.
Цільова аудиторія: Учні 13–15 років, підходить також для старших класів.
Кількість учасників та їх роль: 2–6 осіб.
Гравці: переміщуються ігровим полем, виконують творчі завдання, відповідають на питання і описують ситуації, намагаючись дістатися до фінішу. Модератор: пояснює правила, оцінює виконання завдань, допомагає при потребі.
Методологія:
- Гра-ходилка з завданнями на знання, творчість та ситуаційний аналіз.
- Використання ігрового поля, карток завдань, фішок і кубика.
Переможці Конкурсу отримають Диплом переможця Конкурсу, подарунки від Партнерів та грошову винагороду в розмірі 10 000 грн. під час урочистої церемонії нагородження у м. Києві. Про дату і деталі заходу Організатори повідомлять додатково кожному з Вас до 15 лютого.
Вітаємо фіналістів Конкурсу:
Диплом фіналіста Конкурсу електронною поштою та подарунки від Партнерів Новою Поштою до 20 лютого – отримають учасники, які дійшли до фіналу Конкурсу, а саме:
- Василець Ольга Олександрівна, м. Харків, Харківський ліцей № 85
- Вершок Ганна Вікторівна, с. Миролюбівка, Криворізькій р-н, Дніпропетровська обл., Миролюбівська гімназія Гречаноподівської сільської ради
- Виноградна Ольга Вікторівна, м. Київ, КМДШ
- Губіна Наталія Анатоліївна, с. Матвіївка, Запорізька обл., комунальний заклад "Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів"
- Димченко Ольга Ігорівна м. Косів, Івано-Франківська обл., НПП «Гуцульщина»
- Доля Вікторія Анатоліївна с. Покровське, Чернігівська обл., Покровський ЗЗСО І-ІІІ ступенів Менської міськради
- Капліна Олександра Олексіївна, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., Криворізька гімназія № 52 "Діалог" КМР
- Ковтун Ігор Миколайович, м. Житомир, Березівська спеціальна школа
- Ковтуцька Ірина Анатоліївна, м. Жмеринка Вінницької області, Чернятинська гімназія Северинівської сільської ради
- Коноваленко Вікторія Федорівна, м. Дніпро
- Костюк Надія Василівна, м. Калуш, Калуський ліцей № 7
- Макарова Олена Володимирівна, м Харків, Харківський ліцей № 140
- Марченко Олена Іванівна, м. Нікополь, Дніпропетровська обл., Нікопольська гімназія № 2
- Ніколаєнко Вікторія Сергіївна, м. Ромни, Роменська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №11
- Панасюк Світлана Ігорівна м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., Криворізький ліцей “Джерело”
- Пономаренко Наталя Вікторівна, с. Левадне, Донецька обл., Петрівський ЗЗСО І - ІІ ступенів Олександрівської селищної ради
- Попович Людмила Олександрівна м. Свалява, Свалявська гімназія №1
- Росколій Володимир Григорович, м. Бобровиця, Ніжинський р-н, Чернігівська обл., Бобровицький ліцей
- Савенкова Олена Миколаївна, м. Запоріжжя, Запорізька гімназія № 28, ЗОЦЕНТУМ
- Савіна Людмила Анатоліївна, с. Доманівка, Миколаївська обл., Ліцей "Успіх"
- Савченко Наталія Миколаївна, смт. Дмитрівка, Чернігівська обл, Ніжинський р-н, Дмитрівський ліцей
- Саніна Ірина Олександрівна, м. Харків, Харьківський ліцей № 12
- Смовська Ірина Юріївна, м. Остер, Чернігівської обл., Остерський ліцей № 2
- Стецюк Людмила Іванівна, м. Вінниця, Вінницький ліцей № 35
- Фролова Людмила Миколаївна, с. Матвіївка, Запорізька обл., комунальний заклад "Матвіївська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів"
- Шуть Тетяна Володимирівна, м. Решетилівка, Полтавська обл., Решетилівська початкова школа
- Южакова Оксана Дмитрівна, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська обл., Криворізька гімназія № 101 КМР
- Ярошевська Жанна Андріївна, м. Одеса, ліцей № 22
Подарункові набори від наших Партнерів – виробників екологічно сертифікованої продукції позначеної еко-маркуванням "Зелений журавлик" будуть розподілені рандомним методом:
набори косметичних засобів для догляду за волоссям і тілом від Компанії DeLaMark
набори косметичних засобів для догляду за волоссям і тілом + засоби для прибирання і прання від Компанії СУНП 2К
подарункові набори від ДП Сантрейд ТМ Олейна
набори засобів для прання від Компанії Алді ТМ Alles Gut
Конкурс організовано в партнерстві