13.08.2024 241

Загалом у світі, закупівлі на потреби держав і громад щорічно спричиняють ~ 15% викидів парникових газів, з яких за 3% утворюються під час споживання або користування замовником, і 12% опосередковано припадають на долю виробників або надавачів послуг. За обсягом це майже у 7 разів більш ніж середньорічний показник викидів від усіх авіаційних перевезень. Зменшення обсягів через вибір більш екологічної продукції має величезний вплив досягнення цілей Паризької угоди щодо уповільнення глобального потепління до позначки значно нижче 2°C. Ці дані були презентовані у інформаційному документі Green Public Procurement: Catalysing the Net-Zero Economy (Зелені державні закупівлі: Каталізування нульової економіки) за результатами досліджень World Economic Forum у співпраці з Boston Consulting Group (2022).

У ЄС з 2014 року відбувся перегляд законодавства у сфері публічних закупівель. Після чого згідно з Директивою ЄС 2014/24 про публічні закупівлі, додаткові екологічні вимоги можуть встановлюватись як до предмету закупівлі у технічних специфікаціях, так і під час оцінювання цінової пропозиції – через нецінові критерії або метод оцінювання вартості життєвого циклу. Такій підхід суттєво збільшив попит на екологічні товари і послуги та отримав назву «зелені публічні закупівлі». Закупівлі з екологічними вимогами спеціально обліковуються і аналізуються. Держави-члени ЄС повинні розробити і забезпечити впровадження плану по посиленню застосування зелених закупівель. Рекомендовані критерії розробляються до різних категорій і системно переглядаються. Над цим працює створена Єврокомісією постійно діюча консультативна група експертів. На даний час у зв’язку з доведеної еколого-економічною ефективністю і поширенням добровільної практики застосування зелених закупівель у ЄС розпочаті дискусії щодо доцільності впровадження обов’язкових екологічних вимог до деяких категорій товарів і послуг для збільшення обсягів зелених закупівель які мають вагомий вплив на розвиток ринку екологічних товарів, послуг і технологій.

Урсула фон дер Ляєн, голова Єврокомісії:

“З огляду на те, що у ЄС на публічні закупівлі витрачається 2 трильйони євро щорічно що становить 14 % ВВП ЄС, важливо не втратити можливість спрямувати ці кошти на покращення як навколишнього середовища, так і здоров’я громадян. Порівняно з добровільним підходом, обов’язкові критерії забезпечать максимальне використання бюджетних коштів для підвищення попиту на продукцію з екологічно кращими характеристиками. Такі критерії мають бути прозорими, об'єктивними та недискримінаційними”.

Стандарти екологічного маркування є найбільш поширеним інструментом зелених закупівель у ЄС та світі, тому що вони встановлюють обґрунтовано визначені екологічні вимоги до продукції та її життєвого циклу разом з методом незалежної оцінки. Вимоги стандартів сфокусовані на таких аспектах як енергоефективність, ресурсозбереження, більш чисте виробництво, хімічна безпека, зменшення забруднення і відходів.

Сертифікат та екологічне маркування гарантує замовнику відповідність наданої пропозиції встановленим вимогам. За оцінкою міжнародної асоціації Global Ecolabelling Network, сертифікація і маркування за чітко встановленими процедурами згідно з ISO 14024 забезпечує надійну ідентифікацію товарів і послуг, які є більш екологічно кращими в обраної категорій, ніж звичайна продукція аналогічного призначення. Відкриті реєстри екологічних сертифікатів допомагають оцінити готовність ринку та прогнозну вартість закупівлі.

Наприклад, в Ірландії доля публічних закупівель становить ~ 12% ВВП. У 2021 році 24% тендерів на потреби держави містили екологічні вимоги і були кваліфіковані як зелені закупівлі. Поширення підходу зелених публічних закупівель мало суттєвий вплив на розвиток ринку органічних продуктів та екологічно сертифікованих будівельних матеріалів і текстильних виробів. У 2023 році викиди парникових газів в Ірландії були зменшені на 6,8% у порівнянні з 2022 роком. Опитування споживачів у 2024 році демонструє, що 68% ірландців надають перевагу саме продуктам з екологічним маркуванням. Розробка нової Стратегії зелених державних закупівель і Плану дій стало важливим послідовним кроком виконання зобов’язань у Плані дій Уряду щодо клімату до 2023 року.

Про зелені публічні закупівлі в Ірландії

Нова схвалена Урядом Ірландії у квітні 2024 Стратегія зелених публічних закупівель і План дій на 2024-2027 роки містять інформацію та дії щодо:

  • Політики та законодавчого контексту на національному рівні та рівні ЄС
  • Мандат на збільшення потенціалу застосування зелених публічних закупівель
  • Зосередженість на ключових секторах із відповідними цілями, пов’язаними з застосуванням екологічних вимог до товарів і послуг різних категорій
  • Моніторинг і звітність
  • Навчання та обізнаність
  • ЄС та міжнародне партнерство
  • Залучення ринку, неурядових організацій та обмін знаннями
  • Дослідження та інновації
  • Моніторинг, оцінка та перегляд Стратегії екологічних державних закупівель і Плану дій.

Стратегія державної екологічної політики України на період до 2030 року, затверджена Законом і передбачає впровадження підходу зелених закупівель у поєднанні з просуванням добровільних екологічних стандартів, систем сертифікації та маркування. Ці завдання реалізуються шляхом інтеграції з правом і стандартами ЄС відповідно до цілей Європейської Зеленої угоди в якій екологічному маркуванню відведена роль допоміжного інструменту досягнення цілей кліматичної нейтральності та переходу до моделі циркулярної економіки.

Застосування єдиних підходів з ЄС забезпечить українськім виробникам доступ на єдиний з ЄС зелений ринок, який буде продовжувати стрімко розвиватись.

Наразі понад 80 українських підприємств, попри війну, зацікавлені виготовляти свою продукцію та надавати послуги за сучасними європейськими тенденціями, підтримують сертифікацію згідно з ISO 14024 що надає їм право на застосування екологічного маркування.

Екологічно сертифікована продукція українських товаровиробників, позначена знаком “Зелений журавлик”, успішно реалізується на українському ринку та експортується на зелені ринки 34 країн світу.