12.09.2022 1969

Загальна інформація

ВГО «Жива планета» в рамках проєкту технічного співробітництва «Просування енергоефективності та імплементації Директиви ЄС про енергоефективність в Україні», що реалізується GIZ від імені Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини у співпраці з Державним секретаріатом з економічних питань Швейцарії, реалізує проєкт «Підтримка впровадження енергоефективних державних закупівель в Україні».

Цей проект спрямований на подальше впровадження енергоефективних публічних закупівель (ЕЕПЗ) в Україні та посилення спроможності зацікавлених сторін організовувати, проводити та здійснювати ЕЕПЗ. Проектом передбачено реалізацію заходів по підвищенню обізнаності серед уповноважених осіб у сфері публічних закупівель та служб замовників, їхньої практичної підтримки та обміну знаннями, а також розробки та впровадження нових інструментів для моніторингу та аналізу EEPP в Україні.

Статус

Триває

Цільовий регіон

Всеукраїнський

Період реалізації

2022 – 2023 рр.

Партнери

  • Міністерство розвитку громад та територій України
  • Міністерство економіки України
  • Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України
  • ДП Прозоро

Джерело фінансування

Проєкт GIZ «Просування енергоефективності та впровадження Директиви ЄС з енергоефективності»

Мета

Підвищення енергоефективності та енергозбереження в Україні, зміцнення енергетичної безпеки, ефективне використання бюджетних коштів. Також проєкт сприятиме впровадженню високих стандартів державного сектору та імплементації положень Директив ЄС у сфері публічних закупівель.

Відбудуємо краще ніж було

Про політику, вимоги законодавства та актуальність рекомендованих на семінарах підходів:

Відео звернення

Відео звернення

Відео звернення

Відео звернення

Відео звернення

Діяльність

Україна продовжує імплементацію Директиви ЄС з енергоефективності та Директиви з енергетичної ефективності будівель відповідно до Угоди про асоціацію між Україною та ЄС.

Проєкт технічного співробітництва «Просування енергоефективності та імплементації Директиви ЄС про енергоефективність в Україні», що реалізується GIZ від імені Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини у співпраці з Державним секретаріатом з економічних питань Швейцарії має наметі покращення рамкових передумов для підвищення енергоефективності.

Директива ЄС про енергоефективність зобов’язує центральні органи влади закуповувати лише продукти, послуги та будівлі з високими показниками енергоефективності, якщо це відповідає економічній ефективності і доцільності, більшій сталості, технічній придатності та достатній конкуренції.

Прийнятий Закон України «Про енергетичну ефективність» передбачає обов’язковість вимог щодо енергоефективності під час закупівлі енергоспоживчих продуктів, послуг, пов’язаних із споживанням енергії, а також придбання чи оренди (оренди) будівель.

Проектом передбачено реалізацію заходів по підвищенню обізнаності серед уповноважених осіб у сфері публічних закупівель та служб замовників, їхньої практичної підтримки та обміну знаннями, а також розробки та впровадження нових інструментів для здійснення, моніторингу та аналізу енергоефективних публічних закупівель в Україні.

Платформа з енергоефективності

Сторінка проєкту GIZ у Facebook

Енергоефективні дитячі садочки та школи з поліпшеними екологічними характеристиками

Методичні рекомендації – Основи проектування та реконструкції енергоефективних будівель закладів дошкільної освіти з поліпшеними екологічними характеристиками

Методичні рекомендації – Основи проектування та реконструкції енергоефективних будівель закладів загальної середньої освіти з поліпшеними екологічними характеристиками

Життєвий цикл проєкту. Вихідні дані до проектування. Склад та зміст проєктної документації. ЄДЕССБ/ДІЯ

Енергоефективні дитячі садочки та школи з поліпшеними екологічними характеристиками (визначення класу енергетичної ефективності)

Навчальна програма

За навчальною програмою розробленою ВГО «Жива планета» в партнерстві з Державною екологічною академією післядипломної освіти та управління було проведено лекційний курс (5 семінарських занять) з практикумами на закріплення знань та нових навичок. В навчальних заходах (очно, онлайн на платформі Microsoft Teams), які проводились на базі Енерго-Інноваційного ХАБу Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича, прийняли участь 15 доповідачів: експертів проєкту, представників державних органів і профільних організацій.

Реалізація програми передбачає також і самостійну роботу з навчально-методичною літературою та матеріалами з добіркою для слухачів. Загальна тривалість навчання розрахована на 30 годин (1 кредит ЄКТС).

До того ж у 5 обласних центрах і містах за участю експертів проєкту проведено комбінований скорочений варіант очних семінарських занять з практикумами. Програма семінарських занять доповнювалась з врахуванням рекомендацій і уточнюючих запитань які були сформульовані Облдержадміністраціями або міськрадами за попереднім запитом проєкту.

Графік проведення семінарських занять:

  • 05-09 червня, м. Чернівці, на базі Енерго-Інноваційного ХАБу Чернівецького національного університету імені Юрія Федьковича;
  • 12 червня, м. Івано-Франківськ, Івано-Франківської облдержадміністрація, вул. Грушевського, 21;
  • 20 червня, м. Ужгород, Закарпатська обласна рада, площа Народна, 4;
  • 27 червня, м. Львів, Львівська міськрада, площа Ринок 1;
  • 29 червня, м. Тернопіль, вул. Коперника, 1, Ресурсний центр підтримки ОСББ;
  • 30 червня, м. Житомир, Поліській національний університет, вул. Пушкінська 36.

Учасники навчання: уповноважені особи, фахівці з публічних закупівель, постачальники замовників публічної сфери; виробники, дистриб'ютори та імпортери будівельних продуктів; надавачі послуг у сфері будівництва та виконавці будівельних робіт; постачальники енергоспоживчих продуктів.

208 слухачів семінарських занять пройшли анкетування, з них:

  • 208 отримали Сертифікати учасника і
  • 35 Свідоцтво про підвищення кваліфікації (умовою отримання було надання правильних відповідей не менш ніж 70% тестових завдань та правильного виконання практичного завдання).

Результати анкетування доводять, що більшість слухачів семінарів, вже досить досвідчені в темі публічних закупівель.

Відео-навчальний курс по енергоефективному будівництву з поліпшеними екологічними характеристиками

5 відео-семінарів на підтримку впровадження енергоефективних публічних закупівель для зеленої відбудови спрямовані на підвищення компетентності замовників замовляти:

  • те що потрібно;
  • енергоефективно;
  • турбуючись про майбутнє;
  • враховуючи всі витрати повзанні з користуванням чи експлуатацією предмету закупівлі.

Також навчальний курс буде корисним для підвищення рівня знань:

  • студентам та практикуючим архітекторам і інженерам-проектувальникам;
  • інвесторам;
  • надавачам послуг у сфері будівництва та виконавцям будівельних робіт;
  • виробникам, дистриб'юторам та імпортерам будівельних продуктів;
  • постачальникам енергоспоживчих продуктів.

В описі під кожним відео посилання на детальний огляд, презентації та інформаційні матеріали які розміщені на нашому сайті.

Європейська Зелена угода (Green Deal)

Політики та діяльність спрямовані на розвиток енергоефективних, зелених і сталих закупівель наразі поширена у всьому світі. Рекомендація Ради ОЕСР (2002) закликає уряди розвивати ці зусилля, розробляючи відповідну законодавчу базу та надаючи підтримку впровадження цих підходів.

Директива 2012/27/ЄС від 25 жовтня 2012 року про енергоефективність визначає мінімальні критерії енергоефективності та перелік пунктів, що повинні бути включені до договорів на підвищення енергоефективності з публічним сектором або до пов’язаних тендерних специфікацій.

У березні 2014 року Європарламент та Рада Європейського Союзу прийняли Директиву 24/2014 від 26 лютого 2014 щодо узгодження процедур державних закупівель для робіт та послуг у всіх державах-членах ЄС, яка передбачає застосування вимог до екологічних характеристик предмету закупівлі (продуктів, послуг, робіт та об’єктів нерухомості), зокрема через вимоги технічних специфікацій (завдань, умов), нецінові критерії. Метод оцінки вартості життєвого циклу якій впроваджуєтеся Директивою як один з методів оцінки вартості пропозиції дозволяє збалансувати співвідношення «ціни та якості». Європейська комісія також працює над включенням соціальних критеріїв до державних закупівель держав-членів.

Відео звернення

Ольга Сімак, координатор сектору «Захист довкілля» Представництво Європейського Союзу в Україні: «Сьогодні екологічне маркування в ЄС є одним з важливих механізмів впровадження Європейського Зеленого курсу. Тому що право на таке маркування надається товарам і послугам, які відповідають дуже високим стандартам, що встановлюють екологічні вимоги протягом життєвого циклу – від складників, виробництва до утилізації. Таке маркування заохочує до циркулярної економіки…».

Європейська Зелена угода (Green Deal) визначає курс ЄС до 2050 року і одним з завдань – підтримку формування єдиного зеленого ринку з боку держав-членів через сектор публічних закупівель, інформування та заохочення приватного сектору. Екологічна сертифікація і маркування розглядається як надійний метод підтвердження того, що продукт є “екологічним” для доступу на такий ринок.

Виробники товарів і виробів які відповідають стандартам екологічного маркування стають учасниками зеленого ринку відповідно до правил міжнародної торгівлі.

Зазначені положення європейського права впроваджені до законодавства України через положення оновленого у 2019 році Закону України «Про публічні закупівлі» (статті 23, 29) та прийнятого у 2021 році Закону України «Про енергетичну ефективність».

Вимоги до екодизайну енергоспоживчих продуктів впроваджені відповідно до Регламентів ЄС - Технічні регламенти щодо встановлення вимог з екодизайну. Система екологічних стандартів на різні категорії творів та послуг розвивається в рамках української програми екологічного маркування яка відповідає вимогам міжнародного стандарту ISO 14024:2024 та екологічним критеріям оцінювання які діють у ЄС.

Про нові обов’язкові для всіх операторів ринку вимоги до будівельної продукції та систему державного ринкового нагляду – в презентації Наталії Дюжилової, заступниці голови Державної інспекції архітектури та містобудування про технічні норми і стандарти щодо будівельної продукції.

Закон України «Про надання будівельної продукції на ринку» є технічним регламентом і визначає правові та організаційні засади введення в обіг або надання будівельної продукції на ринку шляхом встановлення правил для вираження показників, пов’язаних із суттєвими експлуатаційними характеристиками такої продукції, а також застосування щодо такої продукції знаку відповідності технічним регламентам.

Будівельні матеріали в Україні: ринку потрібен нагляд: Інтерв’ю Наталії Дюжилової, заступниці Голови Державної інспекції архітектури та містобудування.

Про переваги енергоефективних будівельних продуктів з поліпшеним екологічними характеристиками в презентації в презентації Світлани Пермінової, директора Центру екологічної сертифікації та маркування ВГО «Жива планета».

Про екологічне маркування продукції (відео)

Екологічне маркування в запитаннях та відповідях

Приклади застосування вимог до енергоефективності та екологічних характеристик продукції при здійсненні публічних закупівель

Формулювання вимоги щодо екологічних характеристик з посиланням на стандарти екологічного маркування І типу:

Приклад закупівлі ремонтно-будівельних робіт. Виконавчий комітет Апостолівської міської ради, керуючись статтю 23 Закону України «Про публічні закупівлі» при замовленні реконструкції частини центрального парку по вул. Центральній у м. Апостоловому Дніпропетровської області під майданчик для скейтборду застосовує вимогу до екологічних характеристик будівельних і лакофарбових матеріалів з посиланням на стандарти екологічного маркування.

Відповідно до вимоги встановленої в тендерній документації учасник повинен надати інформацію про застосування екологічно сертифікованих будівельних і лакофарбових матеріалів з посиланням на діючі сертифікати відповідності встановленим екологічним критеріям програми екологічного маркування І типу згідно з ДСТУ ISO 14024 (або еквівалент цього стандарту).

Приклад закупівлі фарби воднодисперсійної філією “Центр будівельно-монтажних робіт та експлуатації будівель і споруд” АТ “УКРАЇНСЬКА ЗАЛІЗНИЦЯ”.

Відповідно до вимоги встановленої в технічних специфікаціях тендерної документації Лакофарбові матеріали повинні відповідати вимогам екологічних критеріїв що встановлені на визначену категорію згідно з чиною редакцією ДСТУ ISO 14024 (ISO 14024, IDT).

Замовник встановив що підтвердження відповідності встановленим вимогам має бути засвідчено:
  • Копією сертифікату відповідності продукції що надається встановленим екологічним критеріям на визначену категорію продукції згідно з ДСТУ ISO 14024 (ISO 14024, IDT).
  • Копією атестату акредитації органу з оцінки відповідності який видав сертифікат.

Вимога замовника пройшла процедуру оскарження одним з учасником конкурентних торгів, якій вимагав видалити вищезазначені вимоги щодо екологічних характеристик предмету закупівлі. Вимога учасника біла відхилена.

Приклад закупівлі труб (водопровідних, каналізаційних) КП “Водоканал” м. Запоріжжя із застосуванням подібної вимоги та методів підтвердження відповідності.

Приклад закупівлі ноутбуків Міністерством захисту довкілля і природних ресурсів України. У вимогах до предмету закупівлі замовник окрім інших встановив вимогу що ноутбуки повинні відповідати вимогам екологічних критеріїв на дану категорію продукції, встановленим відповідно до стандарту ДСТУ ISO 14024 для вітчизняного виробника (або еквіваленту цього стандарту для виробника іншої країни). Для підтвердження встановленої вимоги учасник у складі тендерної пропозиції надає копію сертифіката відповідності екологічним критеріям програм екологічного маркування І типу або ліцензійну угоду на право застосування такого маркування (наприклад TCO Certified, Blu Angel Ecolabel, EU Ecolabel, Eco Mark Program, Nordic Swan або інших що мають міжнародне визнання) та допускається надання посилання на зазначену інформацію щодо запропонованої моделі товару у форматі відкритих даних.

Аналогічна вимога була застосована при закупівлі ЦЗО (ДП “Українські спеціальні системи”) багатофункціональних пристроїв (формату А4) в інтересах Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України.

Приклад закупівлі послуги з прибирання Міністерства захисту довкілля і природних ресурсів України із застосуванням вимог до екологічних характеристик до послуги що надається, зокрема щодо надання сертифікатів відповідності мийних засобів відповідно до ДСТУ ISO 14024.

Передумови розвитку стандартів енергоефективного зеленого будівництва

Рушійною силою глобальної зеленої революції в архітектурі й будівництві стали у першу чергу турбота про здоров'я і довкілля у поєднанні з економічними та кліматичними чинниками.

Паризька конференція ООН з питань клімату (2015) визначила необхідність радикальних змін у будівельній галузі для досягнення глобальної цілі по скороченню викидів парникових газів на 60% у 2050 році у порівнянні з 2012.

Стаття 9 Директиви 2010/31/ЄС про енергетичні характеристики будівель вимагає від держав-членів ЄС забезпечити перехід на обов'язковий стандарт "будівля з майже нульовим споживанням енергії".

В наслідок глобальних кліматичних змін будівлі перегріваються та руйнуються через низку природних факторів (пожеж, ураганів, опадів, повеней, зсувів ґрунту).

Чому енергоефективне зелене будівництво більш краще?

В чому перевага і як реалізувати проект енергоефективного зеленого будівництва – презентація від Володимира Скочко, консультанта проекту GIZ, д. тех. н., професора кафедри архітектурних конструкцій Київського національного університету будівництва та архітектури (КНУБА), директора Науково-освітнього центру проектування та дослідження будівель з близьким до нульового енергоспоживанням КНУБА, сертифікованого фахівця із енергетичної сертифікації та обстеження інженерних систем.

Енергоефективний дитячий садочок якій відповідає стандартам зеленого будівництва м. Хівінкая (Фінляндія)

У 2015 році муніципалітет Хівінкяя розпочав реалізацію проєкту нового будівництва дитячого садочка. Ідея проєкту передбачала втілення амбітних екологічних і соціальних стандартів з метою забезпечення енергоефективності закладу у поєднанні зі створенням здорого, комфортного та гнучкого простіру для навчання, розвитку та відпочинку.

Заклад розрахований на 200 дітей віком до семи років.

Міська влада Хівінкяя поставила проектувальнику одни з завданням – забезпечити відповідність закладу стандартам енергоефективного зеленого будівництва з тим, щоб дитячий садочок став першим дошкільним навчальним закладом у Фінляндії якій пройде екологічну сертифікацію та отримає право на застосування маркування Nordic Swan Ecolabel в категорії «малі будинки, багатоквартирні будинки та будівлі шкільних та дошкільних закладів». Сертифікація передбачає два етапи – на стадії проєкту та на стадії вводу в експлуатацію будівлі.

Таке рішення було прийнято з метою досягнення екологічної політики міста та вимог стандартів у сфері освіти та захисту здоров’я дітей. Також реалізація проєкту дозволила заощадити витрати на споживання енергії, ремонту будівлі, сприяла позитивному іміджу міста, та надала можливість виконавцям проекту впровадити інновації в архітектурі, плануванні просторів, інженерного забезпечення, використанні джерел енергії та екологічно сертифікованих продуктів.

Детальний опис кейсу

Бучанский ліцей № 9 (Бучанська українська гімназія), м. Буча (Україна)

Реалізація проекту тривала 14 років, проектно-кошторисна документація неодноразово переглядалась, і останній перегляд у 2018 році дозволив реалізувати за сучасними будівельними нормами з урахуванням стандартів сталого будівництва та з застосуванням екологічно сертифікованих будівельних матеріалів. Це дозволило вже на стадії проектування уникнути недоліків застарілого типу планування та оздоблення і максимально використати можливості природного освітлення, зробити приміщення комфортними, а будівлю – тепло-, еко- та енергоефективною.

Бучанский ліцей № 9 розрахований на 1000 учні і станом на 2019 рік був єдиним в Україні загальноосвітнім закладом з автономними джерелами відновлюваної енергії (сонячні панелі). Всі енергоспоживчі прилади, техніка та устаткування закладу закуповувались відповідно до вимог екодизайну та стандартів екологічного маркування.

Підтримання клімату забезпечує централізована припливно-витяжна система вентиляції з рекуперацією тепла, яка може регулюватись як вручну, так і в автоматичному режимі, тож не потрібно купи громіздких кондиціонерів у кожному окремому класі і годин роботи по їхньому обслуговуванню і заміні фільтрів.

Централізована система енергопостачання шкільних годинників – щоб позбутися зайвого обсягу батарейок живлення.

У класах встановлені ергономічні парти та стільці, що регулюються у відповідності зі зростом конкретного учня.

Система "Моя Школа" з електронним класним журналом та учнівськими щоденниками, мультимедійний клас на базі шкільної бібліотеки, – окрім переваг для учнів, ці інновації дозволять суттєво скоротити обсяг використовуваного паперу та утворення відходів з нього.

Джерела водопостачання води питної якості – у необмеженому доступі на поверхах.

Зручні навігаційні таблички з переліком класів на кожному поверху, таблички – мотиватори і оформлення простору закладу спрямовані на формування екологічної культури та свідомого ставлення до ресурсів і споживання.

Гімназія має встановлену екологічну політику. План заходів спрямований на досягнення екологічних цілей пов’язаний з практичною складовою функціонування навчального закладу, що передбачає системне покращення його екологічної дієвості.

Впровадження екологічного стандарту для навчальних та освітніх закладів СОУ ОЕМ 08.002.37.078:2013 Зелений клас. Екологічні критерії та метод оцінювання життєвого циклу доступно для закладів різного рівня: дитячих садків, шкіл, закладів позашкільної освіти, ВНЗ тощо. У якості об’єкта сертифікації може бути розглянута як окрема аудиторія (група, клас, кафедра), підрозділ закладу або заклад у цілому.

Урочисте вручення екологічного сертифікату директору Бучанської гімназії – Ларисі Сторожук за участю керівництва Мінрегіону, Міндовкілля та Міносвіти

Новобудова гімназії з врахуванням оновлених ДБН, міжнародних стандартів по сталому будівництву, у поєднанні з запровадженням сучасних освітянських стандартів і системи управління, дозволило пройти екологічну сертифікацію закладу у цілому і отримати сертифікат відповідності стандарту «Зелений клас».

Процедура сертифікації дозволяє чітко зрозуміти, чи відповідає навчальний заклад встановленим вимогам стандарту. А підтримка відповідності буде перевірятися шляхом щорічного наглядання за об’єктом сертифікації.

Демонтаж лікарні з 100% вторинною переробкою відходів руйнації, м. Братислава (Словакія)

Лікарня Rázsochy – тридцятирічна довгобудова у Братиславі. Будівництво яке розпочалось у 1987 у зв’язку з нестачею фінансування неодноразово зупинялось, і фактично станом на 2017 рік було завершено лише грубу конструкцію зі стінами по периметру. Оцінка можливих варіантів модернізації проекту показала що у будь-якому разі завершення проєкту не забезпечить сталої якості та задоволення інших потреб сучасного закладу охорони здоров’я. Враховуючи це, Міністерство охорони здоров’я Словацької Республіки прийняло рішення знести недобудовану лікарню з подальшим будівництвом закладу, якій буде відповідати сучасним стандартам у сфері охорони здоров’я, енергоефективності та сталого будівництва.

Керуючись національним законодавством Міністерство провело попередні консультації з 300 компаніями щодо можливих технологій, архітектурно-проектувальних рішень орієнтуючись на стандарти енергоефективного зеленого будівництва.

Міністерство встановило такі кваліфікаційні вимоги до учасників тендеру:

  • надання доказів системи управління, яка враховує захист довкілля у сфері знесення та земляних робіт, переробки будівельного сміття;
  • учасники тендеру повинні були підтвердити свою спроможність у виконанні аналогічних робіт, надавши перелік попередніх робіт з виконанням заходів із захисту довкілля, демонструючи попереднє виконання принаймні однієї роботи з демонтажем об’ємом не менш 300 000 м3;
  • наявність сертифікатів на систему управління якістю згідно з ISO 9001 (або еквівалент) та екологічного управління згідно з ISO 14001 (або еквівалент), управління безпекою та гігієною праці згідно з OHSAS 18001 (або еквівалент) у сфері знесення та земляних робіт і переробки будівельного сміття;
  • подання переліку техніки та технічного обладнання для демонтажу, подрібнення будівельного сміття та плану використання транспорту для зменшення впливу на довкілля.

Умови тендеру не обмежували учасників у використання різної техніки для демонтажу та подрібнення будівельного сміття. В пропозиції вимагалося вказати, яка техніка буде використана з її технічними характеристиками: марка та модель (точну торгову назву), тип машини, заплановану кількість окремих пристроїв та параметри продуктивності. Це дозволило оцінити реалістичність запропонованого учасником тендеру графіку у порівнянні з його технічними можливостями.

В умовах конкурсу було наведені обсяги робіт, які також були відображені у проєкті договору. Учасники тендеру повинні були подати попередню технічну пропозицію, щоб показати, як вони будуть виконувати такі умови:

1) Переробити та відновити відходи після знесення будівлі (наприклад, бетон, цегла, скло) у спосіб, зазначений у пропозиції.

Підрядник повинен утилізувати будівельні відходи, які не підлягають подальшій переробці шляхом сортування та передачі їх до переробників. Небезпечні відходи повинні передаватись виключно тим переробникам які мають відповідні дозвільні документи згідно законодавству.

2) Вимірювати вагу вантажівок, що приїжджають і виїжджають, і таким чином реєструвати обсяги і тип відходів які утворились при знесені будівлі. Крім того, при передачі відходів на утилізацію необхідно було зазначити обсяги відходів які будуть використані у подальшому як перероблений матеріал.

3) Забезпечити системний облік вивезення відходів, з документацією інформації про тип відходів, категорію, вагу, час і дату вивезення.

4) Забезпечити вимірювання видалення вторинної сировини та підтвердити це зваженими квитками, де записана інформація: тип вторинної сировини, обсяг, час і дата експорту та підпис.

Для оцінки наданої пропозиції замовник засотував неціновий критерій питомою вагою до 15% – Відсоток переробки та повторного використання будівельних матеріалів.

В умовах договору Міністерство передбачило безперервний контроль встановлених вимог у вигляді звітів, які регулярно надсилав підрядник (один раз на два тижні перед демонтажними роботами та щотижня після початку) та аудити на місце.

Виконавець робіт повинен унеможливити застосування транспорту у часи пік з 6:30 до 9:00 та з 15:00 до 16:30.

Прибуток, отриманий підрядником від продажу відсортованих матеріалів після знесення – замовнику. Документи, пов’язані з реалізацією були частиною звітів про хід.

Підрядник був зобов’язаний виміряти кількість вторинної сировини та надати замовнику підтвердження його подальшого використання. Наприклад, перероблений бетон був використаний для будівництва нового шосе та швидкісної дороги).

Під час конкурсних торгів Міністерство отримало три пропозиції. Переможець тендеру запропонував 100% утилізацію відходів будівництва та знесення. Під час роботи перероблені відходи, використані при будівництві автомагістралі D4 та швидкісної дороги R7. Загалом було повторно використано 150 000 тон бетонних перероблених матеріалів і 6 000 тон металобрухту.

Підтримка енергоефективності

Фонд енергоефективності – державна установа, яка надає інструменти для термореновації багатоквартирних будинків з ОСББ (об’єднання співвласників багатоквартирного будинку).

Підтримка Фонду полягає у наданні грантів та запровадженні комплексних технічних рішень з енергоефективності будівель з врахуванням кращих європейських практик. В результаті їх реалізації співвласники таких будівель зможуть не лише заощаджувати кошти на комунальних послугах, а й підвищити рівень комфорту і якості свого життя. Діяльність Фонду фінансується за рахунок коштів Держбюджету України, фінансової підтримки ЄС та уряду Німеччини.

Програма Фонду енергоефективності реалізовується у співпраці з Міжнародною фінансовою корпорацією IFC та GIZ.

Відео звернення

Підтримка зеленої відбудови

Програма LIFE – це фінансовий інструмент Європейського Союзу для реалізації заходів із захисту довкілля та боротьби зі змінами клімату, який діє з 1992 року. Україна приєдналася до Програми в червні 2022 року.

Про нові грантові можливості для міст від програми ЄС LIFE – презентація Віктора Буковинського, заступника директора Департаменту стратегічного планування Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України

Фінансування в обсязі 611 мільйонів євро було забезпечено для конкурсів проєктних пропозицій за програмою LIFE на 2023 рік, оголошених Європейською Комісією. Україна приєдналася до Програми в червні 2022 року.

Українські організації мають право брати участь у різних конкурсах за Програмою LIFE 2023. Втім, існує три проєкти, спеціально призначених саме для України:

  • Підтримка впровадження Директиви про диких птахів (Пташиної Директиви) та Директиви про збереження типів оселищ (Оселищної Директиви) та Natura 2000 в Україні та Молдові на основі спеціальних природоохоронних територій Смарагдової мережі в рамках Бернської конвенції.
  • Phoenix (Фенікс): Проєкт комплексної орієнтації на нову екологічну інфраструктуру в українських містах – відходи.
  • Phoenix (Фенікс): Проєкт комплексної орієнтації на нову екологічну інфраструктуру в українських містах – вода.

«Фінансова підтримка в рамках ініціативи «Фенікс» є дуже важливою для відбудови «зелених розумних» міст в Україні. Така ініціатива - це можливість не просто зрозуміти, що потрібно для відновлення України, а й уніфікувати підходи з європейськими та міжнародними стандартами….», – Комісар ЄС з питань навколишнього середовища, океанів і рибальства Віргініюс Сінкявічюс на спільному брифінгу 17 лютого 2023 з Русланом Стрільцем, Міністром захисту довкілля і природних ресурсів України.

Загальну інформацію про конкурси проєктних пропозицій можна знайти на сторінці програми LIFE.

З більш детальною інформацією, у тому числі про вищезазначені проєкти, а також про документи, критерії та умови участі, процедуру визначення переможців тощо, можна ознайомитися тут.

Інші доступні кредитні та грантові програми для:

Нові підходи для України в оцінці вартості проєкту згідно міжнародних стандартів

11 серпня 2022 року прийнято національний стандарт ДСТУ ISO 15686-5:2020 Будівлі та об’єкти нерухомого майна. Планування строку експлуатації. Частина 5. Оцінювання вартості життєвого циклу (ISO 15686-5:2017, IDT).

Визначення вартості життєвого циклу є надзвичайно важливим методом для прогнозування та оцінювання економічної ефективності об’єктів нового будівництва та реконструкції. Розрахунок витрат упродовж життєвого циклу є формою аналізування яка рекомендована Єврокомісією, щоб визначити, чи відповідає проект вимогам замовника щодо ефективності. Новий ДСТУ ISO 15686-5:2020 якій дозволяє розрахувати строку експлуатації та оцінити життєвий цикл об’єкта будування.

Прийнято національний стандарт з оцінювання вартості життєвого циклу будівлі. Чому це важливо?

Нові інструменти для замовників які впроваджені ДП Прозоро для забезпечення енергоефективних, зелених і сталих закупівель:

Визначаємо екологічні вимоги до предмету закупівлі в ProZorro

Відкриті поля технічної специфікації електронної тендерної документації в системі ProZorro для визначення екологічних вимог

Екологічне маркування І типу та публічні закупівлі – Infobox ProZorro

Аналітичний звіт щодо визначення пріоритетів сталих публічних закупівель та аналізу готовності ринку в Україні

Як встановити вимоги до енергоефективності та екологічні вимоги закуповуючи послуги харчування та продукти

Як встановити вимоги до енергоефективності та екологічні вимоги при замовленні ремонту або будівництва автодоріг

Про критерії оцінки тендерних пропозицій, переваги і практичне застосування методу оцінки вартості життєвого продукту – презентація Олексія Бахтінова, проектного менеджера Команди підтримки реформ Міністерства економіки України за напрямом «Реформа публічних закупівель, "Prozorro"».

Застосування методу оцінювання вартості життєвого циклу для енергоспоживчих продуктів:

Приклад закупівлі ліхтарів акумуляторних аварійних (LED) АТ "УКРПОШТА".

Приклад закупівлі косильного обладнання (косарки) ПАТ "НАЦІОНАЛЬНА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ "УКРЕНЕРГО".

Життєвий цикл проєкту. Вихідні дані до проектування. Склад та зміст проєктної документації. ЄДЕССБ/ДІЯ – презнтація Олександра Погосова, к.тех.н., доцента кафедри теплотехніки КНУБА, NZEB Hub КНУБА.

Підтримка замовників

ВГО «Жива планета» – організація яка об’єднує експертів у сфері енергоефективних, зелених і сталих закупівель.

Проєкт ЕЕПЗ – GIZ консультує замовників по усім практичним крокам підготовки проектної та тендерної документації, зокрема:

  • розробка технічних завдань, умов і специфікації, у тому числі
  • вимоги до показників енергоефективності та екологічних характеристик;
  • нецінові критерії та метод оцінки вартості життєвого циклу;
  • екодизайн, екологічна сертифікація та маркування;
  • завдання на проэктування та проекти енергоефективного зеленого будівництва.

Світлана Берзіна
Ця електронна адреса захищена від спам-ботів. Вам необхідно увімкнути JavaScript, щоб побачити її.
+38099-642-81-57 (Тelegram, Viber, WhatsApp)