05.07.2022 965

Загальна інформація

Формування світогляду громадянина починається з молодшої школи. Реформа української школи передбачає формування в учнів міжпредметних компетентностей, таких як: екологічна, здоровий спосіб життя, інноваційна.

Опитування вчителів які проводились у 2019 році в доводять що 95,4% опитних не мають необхідних інструментів і потребують додаткових професійних знань та навичок для забезпечення цього завдання в освітньому процесі.

Статус

Триває

Цільовий регіон

Всеукраїнський

Період реалізації

2020 – 2022 рр.

Партнери

  • Міністерство освіти і науки України
  • Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України
  • Державна екологічна академія післядипломної освіти і управління
  • Інститут модернізації змісту освіти
  • Інститут екологічного управління та збалансованого природокористування
  • Благодійна організація «Вчителі за демократію та партнерство»

Джерело фінансування

Finnish Local Cooperation Fund (LCF)

Мета

Сприяти формуванню культури споживання і мотивації до поведінки учнів 1-4 класів, орієнтованої на здоровий спосіб життя, раціональне поводження з ресурсами, вибір екологічно дружньої продукції і запобіганню кліматичним змінам.

Реалізація

Розроблено дидактичні та методичні матеріали для вчителів і учнів, поширено їх, проведено професійне навчання вчителів, організовано і проведено Конкурс для вчителів і молодших школярів.

Дидактичні матеріали адаптовані для застосування у таких предметних галузях як математична, природнича, мовно-літературна та соціальна і охорона здоров’я.

Розроблено методичні рекомендації для застосування дидактичних матеріалів в навчальному процесі, у виховній позашкільної роботі (гуртки, дитячі табори і візит-центри об’єктів природно-заповідного фонду), а також для інклюзивної освіти.

Друк дидактичних матеріалів не передбачено. Вони доступні в електронному форматі на освітній поатформі www.e-comon.org.ua у розділі:

Матеріали «Зміни клімату і сталий розвиток» містять рекомендації з проведення восьми зустрічей для учнів 1-4 класів, по дві у кожному класі, а також приклади завдань на тему зміни клімату для шкільних уроків. Авторський колектив: О. Пометун, Г. Сєрова, О. Гончарова.

Заняття допоможуть усвідомити школярам важливість проблеми змін клімату, значення у цій проблемі людської діяльності та необхідності щоденної свідомої поведінки кожної людини через розкриття наступних тем:

для 1-х класів:

  • Зустріч 1 «Як стати другом планети»;
  • Зустріч 2 «Як на Землі змінюється клімат»;

для 2-х класів:

  • Зустріч 3 «Чому відбуваються зміни клімату»;
  • Зустріч 4 «Як запобігати змінам клімату»;

для 3-х класів:

  • Зустріч 5 «Зміни клімату і споживання води»;
  • Зустріч 6 «Як споживати енергію та тепло, пом’якшуючи зміни клімату»;

для 4-х класів:

  • Зустріч 7 «Який зв’язок між сміттям і змінами клімату»;
  • Зустріч 8 «Як екологічне маркування допомагає запобігти змінам клімату».

Завантажити дидактичні матеріали з кліматичної освіти для початкової школи

Підготовлено та проведено навчально-методичні тренінги «Вимоги до обов’язкових результатів кліматичної та екологічної освіти для учнів початкових класів», вони мали великий успіх та викликали неабиякий інтерес у вчителів початкових класів. Загалом долучилися близько 7000 слухачів.

Під час тренінгів вчителі ознайомилися з наступними темами:

  • Суть понять «екологічна безпека», «сталий розвиток» і «Глобальні цілі сталого розвитку», «сталий спосіб життя».
  • Моделі поведінки учнів початкової школи під час навчання. Навички учня для сталого способу життя.
  • Сучасний погляд на методика розвитку в учнів сталих навичок через відповідальну поведінку в природі. Ролі педагога у моделі навчання емпауементу.
  • Структура діяльнісно спрямованого уроку.
  • Тренажер відпрацювання створення та використання практичних вправ за допомогою методичних та дидактичних матеріалів проекту «Кліматична та екологічна освіта для учнів початкових класів».

В тренінгу брали участь з вітальними словами представники Фінського Посольства в Україні, обласних інститутів післядипломної педагогічної освіти та ВГО «Жива планета».

Мінна Хаккарайнен, Радник з питань освіти Посла Фінляндії в Україні.

«Сталий розвиток та природний баланс визначає, яке майбутнє чекає на наших дітей завтра. Але ми повинні розуміти, що дітей потрібно вчити як жити своїм життям, як бути екологічно свідомими та вести здоровий спосіб життя. Я вважаю обов’язком кожної дорослої людини, а тим більше вчителів, навчити цьому дітей» - зазначила Мінна.

Світлана Берзіна, президент ВГО «Жива планета»

«Ключові теми, які обговорюються світовими лідерами зараз – це адаптація та стійкість до зміни клімату, що включає охорону та відновлення екосистем та розвиток кліматично стійкої інфраструктури й сільського господарства, затримку вирубки лісів, масштабне введення в практику природоорієнтованих рішень, ресурсо- та енергоефективність, перехід до електричного транспорту та інші. Передумовою для реалізації всіх цих заходів є формування екологічного культури людей. Ми маємо бути відповідальними громадянами, раціональними споживачами та керуватися принципами сталого способу життя. А цьому треба навчати починаючи з дитинства. Саме цей виклик став рушійною силою реалізації проєкту «Кліматична та екологічна освіта для учнів початкових класів», - сказала у своєму зверненні Світлана Берзіна.

Аліна Большукіна, кандидат педагогічних наук, завідувач Центру громадянського виховання Комунального вищого навчального закладу "Харківська академія неперервної освіти"

«Зараз існує потреба в інформації, сучасних методиках та цікавих навчальних матеріалах на тему екологічної та кліматичної освіти, особливо для учнів початкової школи. Молодші школярі вимагають особливої адаптації складної теми зміни клімату простою доступною мовою. Запропоновані дидактичні матеріали, які презентовані та тренінгу мають дуже велику цінність для практичного застосування, завдяки доступності та високій експертності. Саме тому на запрошення долучитися до участі в цьому проекті відгукнулася така велика кількість педагогічних працівників в Харківській області», - зазначила Аліна Большукіна.

Тренери та онлайн тренінгу:

Бузан Галина, старший викладач кафедри методології освіти для сталого розвитку Державної екологічної академії післядипломної освіти та управління, автор публікацій, статтей та навчально-методичних видань в сфері освіти для сталого розвитку, принципів сталого споживання, стандратизації в сфері охорони довкілля, оцінки життєвого циклу, екологічного маркування.

Стець Галина, координатор просвітницьких проектів ВГО «Жива планета», вчитель природничого циклу Приватної школи «Безмеж», заступник директора з еколого-просвітницької роботи КП «Київський міський Будинок природи», автор контенту та викладач всеукраїнського проєкту «Екошкола», фасилітатор настільних екологічних ігор, автор настільної екологічної гри «Фауноманія», бізнес-тренер.

За результатами опитування учасників вебінарів виявилося, що 97% педагогів хочуть проводити кліматичні уроки зі своїми класами, використовуючи запропоновані на тренінгу матеріали повністю (61%) або частково (36%).

Відеозаписи навчально-методичних тренінгів «ВИМОГИ ДО ОБОВ’ЯЗКОВИХ РЕЗУЛЬТАТІВ КЛІМАТО-ЕКОЛОГІЧНОЇ ОСВІТИ ДЛЯ УЧНІВ ПОЧАТКОВИХ КЛАСІВ» доступні у відеозапису:

У партнерстві з Житомирським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти від 4 листопада 2021 року (більше 1450 переглядів)

У партнерстві з Одеським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти від 11 листопада 2021 р (більше 790 переглядів)

У партнерстві з Сумським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти від 23 листопада 2021 р (більше 130 переглядів)

У партнерстві з Полтавським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти імені М.В. Остроградського від 25 листопада 2021 р (більше 1900 переглядів)

У партнерстві з Харківським обласним науково-методичним інститутом неперервної освіти від 2 грудня 2021 р (більше 700 переглядів)

У партнерстві з Київським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти від 9 грудня 2021 р (більше 150 переглядів)

У партнерстві з Івано-Франківським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти від 21 грудня 2021 р (більше 450 переглядів)

У партнерстві з Тернопільським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти від 17 січня 2022 р (більше 150 переглядів)

Досвід проведення вебінарів дозволив оптимізувати роботу та передбачити спільний захід за кількома напрямками.

На 24 лютого 2022 року було анонсовано підсумковий спільний вебінар для Луганської, Запорізької, Дніпровської, Миколаївської, Рівненської та Волинської областей.

На підсумковий тренінг 24 лютого 2022 року зареєструвалася рекордна кількість педагогів – 2677.

На жаль, через початок війни в Україні навчання 24 лютого 2022 року довелося скасувати та перенести на невизначений термін.

Фінальний тренінг було опубліковано у запису.

Налагоджено систему підтримки педагогів щодо використання матеріалів Проекту та їх реалізації. Розпочато онлайн консультації. Загалом протягом листопада 2021 року – до лютого 2022 року надано понад 60 консультацій. На початку 2023 року консультативну роботу віднослено.

Оголошено Всеукраїнський конкурс «Клімат для наших дітей».

Підготовка необхідних матеріалів для організації та проведення конкурсу з метою заохочення та підтримки використання методичних підходів та дидактичних матеріалів, що містяться в посібнику, розробленому командою проекту.

Розроблено положення про конкурс та створено конкурсну комісію.

Усі матеріали Всеукраїнського конкурсу "Клімат для наших дітей"

Відео-інструкція як надіслати конкурсний кейс

Підсумки конкурсу

Триває робота над:

  • узагальненням передового педагогічного досвіду виконання завдань конкурсу для вчителів;
  • розробка та виготовдення настільної екоігри для молодших школярів та тему «Як розумне споживання запобігає зміні клімату» (з поясненням значення різних видів екологічного маркування).

Результати

Розроблені і доступні у відкритому доступі для вчителів молодших класів:

  • дидактичні матеріали по кліматичній освіті та освіті в інтересах сталого розвитку;
  • прикладів вправ і завдань для учнів по всім предметним галузям на основі дидактичних матеріалів із врахуванням програм навчання для 1-4 класів;
  • 3500+ педагогів підвисили рівень професійної компетентності щодо реалізації наскрізної змістовної лінії із застосуванням дидактичних матеріалів і методичних рекомендацій, з яких – 98% планують застосовувати нові отримані знання та матеріали в навчально-виховному процесі.
  • 50 000+ учнів отирають знаннями та набуття практичні навички зі сталого способу життя та дій що можуть запобігти кліматичним змінам.