20.02.2023 2459

14 березня 2023 р. було проведено навчальний онлайн-семінар «Критерії та практичний досвід сталих публічних закупівель у сфері організації харчування в закладах освіти».

Програма заходу включала виступи представників Міндовкілля, Мінекономіки, Представництва ЄС в Україні, Програми ООН з навколишнього середовища (ЮНЕП), європейських муніципалітетів, національних експертів.

Відеозапис

Семінар відкрив з вітальним словом Євгеній Федоренко, заступник Міністра захисту довкілля та природних ресурсів України.

«В Україні діяльність з впровадження зелених закупівель здійснюється з 2014 року у партнерстві Міндовкілля, Мінекономіки та Програма ООН з навколишнього середовища (ЮНЕП) в рамках проєктів, що фінансуються ЄС.

Впровадження зелених закупівель є одним із завдань державної екологічної політики, затвердженої Законом. Національний план дій по її реалізації до 2025 року містить ряд заходів на підтримку цього підходу.

Сьогодні Україна приєдналась до 76 країн, включаючи всі країни ЄС, які визначили своїм пріоритетом застосування сталих і зелених закупівель.

Крім того, в рамках державної програми «Наше майбутнє» Уряд працює над закладенням підґрунтя для зеленої відбудови України, і саме імплементація зелених закупівель стане однією із складових зеленої відбудови нашої країни» - зазначив пан Євген у своїй промові.

За словами Ганни Медвєднікової, директора Департаменту сфери публічних закупівель та конкурентної політики Міністерства економіки України, система публічних закупівель дає передбачені законодавством інструменти для встановлення їх замовниками для того, щоб закупівлі були максимально ефективними, щоб можна було закуповувати те, що потрібно з якісними характеристиками та найкращими цінами і з урахуванням специфічних потреб.

У сфері організації харчування в закладах освіти є затверджені Методичні рекомендації щодо здійснення закупівель. Однак, враховуючи, що час рухається вперед, відповідні нормативи і рекомендації слід переглядати і даний проєкт має посприяти такому перегляду.

З вітальним словом до учасників семінару звернувся Махір Алієв, регіональний координатор Європейського офісу ЮНЕП. Він відмітив, що ЮНЕП підтримує Україну в процесі відновлення й бажає переконатися, що майбутнє України створене для того, щоб протидіяти будь-яким кризам у сфері навколишнього середовища, що економіка України підтримує зелені процеси, процеси зеленої економіки.

Сталі публічні закупівлі та екомарковання є такими зеленими політиками, які сприяють трансформації сучасного суспільства.

Ольга Сімак, координатор сектору захисту довкілля Представництва ЄС в Україні, відмітила, що сьогодні СПЗ та екомарковання – це практичні кроки, які дозволяють прискорити розвиток сталих технологій, покращити якість життя, забезпечують використання коштів без шкоди для довкілля та відкривають нові можливості для бізнесу.

Захист довкілля є пріоритетом для ЄС, в т.ч. і в роботі ЄС з Україною. У своїй Комунікації у травні 2022 року Європейська комісія вказала, що всі інвестиції мають відповідати кліматичним, екологічним та цифровим політикам та стандартам ЄС. Спільною метою у відбудові України, ЄС проголосив підхід «відбудувати краще ніж було». А для цього необхідно діяти в рамках зеленого переходу, циркулярності та сталості, які є принципами Європейської зеленої угоди.

Публічний сектор є основним споживачем у ЄС. Вибір товарів з меншим впливом на довкілля дозволить підвищити якість продуктів, забезпечити їх довше використання, а значить зменшити обсяг утворення відходів. Саме тому, зелені закупівлі є інтегрованою частиною Європейської зеленої угоди, бо зелені закупівлі – це власне про циркулярну економіку, що є однією із засад Угоди

Для України, як кандидата в члени ЄС, немає іншого шляху як зелена трансформація і зараз важливо давати бізнесу правильні сигнали.

Спікери, ключові тези та презентації

Про екологічне маркування, що може сприяти СПЗ розповіла Летиція Монтеро, керівник проєкту, відділ економіки ЮНЕП. Вона відмітила, що екологічне марковання і сталі публічні закупівлі як інструменти сталого розвитку визначені на глобальному рівні (Ціль 12 Глобальних цілей сталого розвитку) і вони пов’язані між собою. Політика по цих двох напрямах повинна формуватися одночасно і доповнювати одна одну. Розробка критеріїв повинна формуватися одночасно і через розробку цих критеріїв і визначати шляхи верифікації цієї продукції. Якщо продукт отримав екологічне марковання, це є свідченням того, що продукт відповідає певним критеріям і закупівельнику не потрібно вимагати додаткового підтвердження.

Як екомарковання може сприяти СПЗ?

Практичним досвідом, ключовими проблемами та рекомендаціями поділився Пітер Дефранческі, керівник Брюссельського офісу ICLEI, координатор Глобальної програми CityFood.

За його словами, вплив закупівель продуктів харчування дуже потужний. З їх допомогою можна вирішити багато цілей сталого розвитку. Якщо говорити про застосування такого методу у школах, дитячих садках, освітніх закладах, це також пов’язано з освітою і просвітницькою діяльністю у сфері харчування та, зокрема, здорового харчування.

Проєкт SchoolFood4Change (SF4C) – найбільший проєкт в Європі у сфері шкільного харчування, що впроваджується ICLEI та фінансується ЄС. Проєкт охоплює 3 тис. шкіл та 600 тис. школярів та молоді. Проєкт застосовує потрійний підхід:

  1. сталі публічні закупівлі;
  2. загальношкільний підхід (проведення просвітницької роботи у школі та поза школою з поясненням, демонстрацією усього шляху виготовлення їжі (звідки приходять продукти харчування, як готуються страви, яка культура споживання));
  3. навчання шкільних кухарів.

Важливо, щоб центральна влада співпрацювала з місцевою владою щодо правильного харчування, рекомендацій для закупівель, забезпечення дієвих систем постачання та залучали до цього процесу ринок (потрібно розуміти, що є на ринку, що виробляють). Й далі визначати, яка має бути політика – чи це може бути здорове харчування, чи органічні продукти, чи екологічні продукти, та поєднуючи з тим, чим займаються дрібні фермери. Крім того, мають бути чітко визначені терміни у даній сфері (наприклад, такі як: «дрібні фермери», «агрокультура екологічна», «промислове виробництво» тощо) та має підтримуватися зв'язок з дрібними фермерами.

Сталі публічні закупівлі продуктів харчування: передові практики, ключові проблеми та рекомендації

Sustainable Public Procurement of Food: A Goal Within Reach

Manifesto for establishing minimum standards for public canteens across the EU

Коаліція міських продовольчих систем

Про те, як запровадження невеликих змін в тендерній документації може стати вирішальним фактором сприяння тому, що харчовий ланцюг почне рухатися у більш сталому напрямку розповіла Бетіна Бергманн Мадсен, старший консультант Муніципалітету Копенгагена (Данія). Саме тому спеціалісти із закупівель є одним із ключових факторів у впровадженні вкрай необхідних змін для досягнення більш сталої продовольчої системи.

Пані Бетіна звернула увагу на важливість ведення постійного діалогу з ринком. Ринковий діалог – потужний інструмент спілкування з ринком, який поступово спонукає постачальників змінюватися і відповідати умовам тендеру.

У Копенгагені при оцінці тендерних пропозицій 40% віддається вазі ціни продукції, а 60% - якості продукції. У тендерну документацію включаються питання сезонності та різноманітності. Також, при закупівлях враховують упаковку, політику відмови від перевезень повітрям, зменшення пробігу автомобілем при доставці продуктів, вагу впливу на клімат тих продуктів, які планують закуповувати, сенсорну оцінку, управління договорами. З метою залучення більш широкого кола постачальників до процесу закупівель, відкриваються тендери для фермерів, для малих і середніх підприємств.

Сила публічних закупівель продуктів харчування

How together we can make the world’s most healthy and sustainable public food procurement

Рітта Хуомо, екологічний планувальник відділу міського середовища Муніципалітету Гельсінкі (Фінляндія) розповіла про впровадження низьковуглецевих та сталих закупівель продуктів харчування в Гельсінкі. Муніципалітет Гельсінкі протягом кількох років сприяє розвитку сталих закупівель продуктів харчування. Останніми роками робота була прискорена за допомогою програми «Вуглецево-нейтральний Гельсінкі» та проєкту EU life Canemure «На шляху до вуглецево-нейтральних муніципалітетів і регіонів».

У школах Гельсінкі харчування – безкоштовне (з 1943 року). Підготовку та приготування страв здійснюють відповідно до національних рекомендацій щодо харчування та цілей сталого розвитку. Існує два варіанти основних страв щодня в 6-тижневому змінному меню. Але базова лінія – це те, що всі страви мають бути смачними і мати правильну подачу.

Послуги харчування для шкіл та різних спеціальних установ забезпечує переважно муніципальний Центр послуг (80 – 90 %).

З метою досягнення загальної цілі повної кліматичної нейтральності до 2035 року, муніципалітетом застосовуються спеціальні низьковуглецеві критерії для закупівель продуктів харчування. Періодично проводять перегляд меню з тим, щоб зменшити кількість м’ясних продуктів, молочних продуктів, перейти на більш вегетаріанські страви, на продукти, які є дружніми до клімату, місцеві продукти.

Низьковуглецеві та сталі закупівлі продуктів харчування в Гельсінкі

Марія Інеш Мораіш, старший технік – інженер з харчування Муніципалітету Торреш-Ведраш (Португалія), розповіла про впровадження шкільної програми сталого харчування (SFSP).

Враховуючи важливість, яку місцева влада надає кваліфікації своїх громадян, особливо молодшого віку, і стабільності харчування, муніципалітет Торреш-Ведраш розробив програму сталого розвитку в школі. Харчування, яке перетинає різні етапи харчового процесу, базується на 4 стовпах: виробництво, придбання, приготування та споживання. Програма є комплексною стратегією сприяння місцевій економіці, екологічній сталості та якості шкільного харчування.

Під час закупівель приділяється увага питанням сезонності, зменшенню упаковки, зменшенню використання пластику, коротким відстаням транспортування, автомобілям зі зменшеним обсягом викидів шкідливих речовин в атмосферне повітря, часу доставки (вимірюється у хвилинах, щоб забезпечити свіжість продукції) тощо.

Критеріями прийняття рішення є: ціна (вага – 20%), зразки оцінки якості з технічними параметрами (вага – 30%) та свіжість продукту (вага – 50%).

Шкільна програма сталого харчування – (SFSP)

Світлана Берзіна, президент Всеукраїнської громадської організації «Жива планета», презентувала розроблені в рамках проєкту пропозиції змін до Методичних рекомендацій щодо методології особливостей здійснення закупівель у сфері організації харчування в закладах освіти. Зокрема, запропоновано включити до документу екологічні вимоги та нецінові критерії, які замовними зможуть застосовувати у тендерній документації під час закупівель послуг та продуктів харчування.

Екологічні вимоги до послуг харчування стосуються:

  • спроможності забезпечення скорочення обсягів утворення відходів та їх сортування;
  • використання багаторазових столових приладів, посуду, скатертин, інших предметів;
  • забезпечення мінімізації споживання енергії та води.

Нецінові критерії стосуються екологічності товарів, натуральності продуктів харчування, належного управління екологічними аспектами, доставки харчування тощо.

06 серпня 2019 року вступив в дію Закон України «Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів». Він несе в собі цілий ряд змін та уточнень, які на пряму стосуються якості продуктів і доступності інформації для споживача.

Зокрема, Закон встановлює вимоги щодо застосування маркування «натуральний» щодо харчових продуктів.

Міжнародний стандарт ISO / TS 19657:2017 Визначення та технічні критерії для харчових інгредієнтів, які вважаються натуральними (Definitions and technical criteria for food ingredients to be considered as natural). Цей стандарт був впроваджений до української національної системи стандартизації у травні 2018 року.

Стандарт пропонує механізми обміну інформацією між підприємствами про харчові складники, які вважаються натуральними, що має сприяти поширенню практики добросовісного ведення бізнесу.

Отже, замовники можуть використовувати вимогу до сертифікованих натуральних харчових продуктів, які є більш доступними ніж органічні.

Під час презентації також були зазначені можливі методи підтвердження відповідності вимогам до продуктів та послуг харчування.

Крім того, пані Світлана акцентувала увагу, що з 31 березня частиною відкритої тендерної документації в системі ProZorro стануть електронні поля для встановлення екологічних вимог. Завдяки цьому можна буде застосовувати автоматичну систему моніторингу системи, аналізувати кількість та якість зелених закупівель.

Критерії сталих публічних закупівель у сфері організації харчування в закладах освіти. Рекомендовані способи підтвердження відповідності та застосування екологічних вимог у відкритих електронних полях Prozorro ITC

Як визначити екологічні вимоги до товарів, робіт чи послуг, застосовуючи електронні поля Prozorro

Інструкція користувача по застосуванню електронних полів для закупівлі з екологічними вимогами / критеріями

Євген Милованов, голова правління Федерації органічного руху України, у своїй доповіді відзначив, що за понад 20 років розвитку органічного руху України, створено доволі широку мережу не лише органічного виробництва, але й переробки та збуту органічної продукції. Не зважаючи на те, що левова частка виробників орієнтується на експорт, сьогодні виробляється вже понад 400 товарних позицій органічних продуктів для задоволення потреб вітчизняного ринку. І навіть під час війни органічне виробництво продовжується, адаптуючись до реалій. При цьому існують реальні можливості та бажання виробників для розширення обсягів та номенклатури виробництва, що є передумовою для ще ширшого насичення ринку якісними органічними продуктами, в т.ч. шляхом забезпечення державних закупівель для потреб навчальних закладів, ЗСУ, поліції тощо.

В Україні перше органічне меню, розроблене виключно з органічно сертифікованих інгредієнтів, з яких 90% вирощено в Україні, було презентоване ще 14 років тому. Але наразі представити таке меню для шкіл та інших навчальних закладів неможливо з причин, що не всі органічно сертифіковані продукти доступні в усіх регіонах. До того ж органічна м'ясо-молочна продукція у 1,5-2 рази дороще.

Однак, найпоширенішою групою товарів, яка наймасовіше представлена на полицях вітчизняних магазинів, є крупи і пластівці. І цьому є пояснення, адже для отримання продукції потребується порівняно просте устаткування і ці продукти мають не скорочений, а відносно тривалий термін зберігання, що вигідно як виробникам, так і споживачам, які традиційно купують товари цієї групи як для сніданків, так і для повсякденного гарніру.

Саме тому органічні крупи і пластівці експерти рекомендують розглянути як перші, умовно пріоритетні категоріями продукції для потреб дитячих, шкільних, медичних та соціальних закладів.

Ринок органічної продукції та публічні закупівлі

Леся Ніколаєва, міжнародний експерт проєкту EU4Environment, Європейський офіс ЮНЕП, підвела підсумки роботи онлайн-семінару та рекомендувала учасникам скористатися можливістю отримувати консультації експертів ВГО «Жива планета» з питань ефективного застосування екологічних критерії, критеріїв СПЗ у процедурах закупівель.

Семінар організовано в рамках програми EU4Environment, що фінансується ЄС, яка допомагає країнам-партнерам: Вірменії, Азербайджану, Грузії, Республіці Молдова та Україні зберегти їхній природний капітал та покращити якість навколишнього середовища для людей шляхом підтримки заходів, пов’язаних із захистом довкілля, демонстрації та розкриття можливостей для сталого зростання та створення механізмів для кращого управління екологічними ризиками та наслідками.

Про рекомендаційні вимоги

Пріоритетність підготовки рекомендаційних вимог щодо послуг харчування та харчових продуктів для застосування підходу СПЗ в Україні доведена за результатами проведеного дослідження за методологією ЮНЕП в рамках ЕU4Environment (2022): Аналітичний звіт щодо визначення пріоритетів сталих публічних закупівель та аналізу готовності ринку в Україні

Ми будемо раді надати вам додаткову інформацію щодо участі та відповісти на будь-які запитання, які у вас можуть виникнути.