Розвиток ринку екологічних товарів, послуг та технології є одним з завдань Європейської Зеленої угоди і зобов’язанням України згідно статті 293 Торгівля на користь сталого розвитку Угоди про асоціацію України з ЄС. Стандарти екологічного маркування: д

Розвиток ринку екологічних товарів, послуг та технології є одним з завдань Європейської Зеленої угоди і зобов’язанням України згідно статті 293 Торгівля на користь сталого розвитку Угоди про асоціацію України з ЄС.

Стандарти екологічного маркування:

  • дозволяють ідентифікувати більш кращі продукти щодо їх потенційних впливів на стан довкілля та здоров’я людини протягом життєвого циклу у порівнянні до загальноприйнятих державних норм за чітко визначеними і науково обґрунтованими критеріями;
  • застосовуються у тендерній документації при визначенні вимог до екологічних характеристик продукції.

В Україні стандарти екологічного маркування:

  • є одними із інструментів державної екологічної політики згідно з Законом яку реалізує Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України;
  • розробляються національним технічним комітетом стандартизації ТК 82 «Охорона довкілля» шляхом гармонізації з екологічними критеріями які схвалюються рішеннями Єврокомісії для програми екологічного маркування Ecolabel.EU та інших програм які мають міжнародне визнання;
  • встановлюються на кожну категорію окремо з врахуванням потенціалу зменшення впливу на довкілля та здоров’я людини відповідно до доступних технологій;
  • спрямовані на зменшення споживання енергетичних та інших ресурсів, утворення відходів, забруднення довкілля та досягнення високих показників хімічної безпеки.

Екологічне маркування в Україні впроваджуєтеся за єдиною з ЄС схемою яка відповідає вимогам міжнародного стандарту ISO 14024:2018 (І тип надання екологічної інформації про продукцію). Цей стандарт визнаний в усьому світі визначає метод багатокритеріальної оцінки основних впливів продукції на довкілля протягом всього її життєвого циклу.

Оцінка здійснюється на відповідність стандарту незалежною стороною – акредитованим органом, що забезпечує довіру до маркування яке підтверджує відповідність встановленим екологічним критеріям.

Екологічна сертифікація згідно з ISO 14024 надає виробнику:

  • право застосовувати відносно сертифікованої продукції спеціальне маркування і конкурентну перевагу на українському, європейському та міжнародному ринках;
  • можливість підтвердити відповідність продукту встановленим екологічним вимогам в тендерах;
  • приймати активну участь у зеленому переході, сприяючи досягненню амбіцій України як кандидата у члени ЄС щодо нульового забруднення та беручи участь у ініціативах ЄС та ООН, таких як Глобальний договір ООН та інші.

Глобальні Цілі сталого розвитку ООН та екологічне маркування “Зелений журавлик”

Як з’явилось екомаркування в Україні та розвиток

У 2002 році вперше методом перекладу міжнародного стандарту ISO 14024:1999 був прийнятий національний стандарт ДСТУ ISO 14024:2002 Екологічні марковання та декларації. Екологічне марковання типу I. Принципи та процедури.

2003 – за підтримки Міністерства екології та природних ресурсів України та Федерального міністерства навколишнього середовища, охорони природи, ядерної безпеки та захисту прав споживачів Німеччини (нім. – Bundesministerium für Umwelt, Naturschutz, nukleare Sicherheit und Verbraucherschutz, BMUV) в Україні була розроблена і впроваджена програма екологічного маркування “Зелений журавель”. Оператором цієї програми є Центр екологічної сертифікації та маркування заснований ВГО «Жива планета». Презентація прогами відбулась під час 5й пан-європейської конференції «Довкілля для Європи», яка проходила у Києві у травні 2003 року.

Схема сертифікації згідно з ДСТУ ISO 14024 розроблялась з врахуванням досвіду найстарішої у світі програми екологічного маркування Blue Angel (Німеччина, 1974).

2004 – українська програма «Зелений журавель» увійшла до складу міжнародної асоціації Global Ecolabelling Network. Гарантами для України виступили одні з авторитетних програм екологічного маркування: у Європі - Blue Angel та Green Mark (Китайський Тайбей, 1991).

2010 – за підтримки проєкту ЄС Twining український орган екологічного маркування проходить національну акредитацію та міжнародний аудит GENICES і отримує міжнародне визнання.

2016 – перший тендер із застосуванням вимоги щодо підтвердження відповідності лакофарбових матеріалів екологічним критеріям згідно з ДСТУ ISO 14024.

2020 – програма екологічного маркування “Зелений журавель” підтверджує відповідність оновленій редакції ISO 14024:2018 шляхом акредитації.

Завдяки прийнятим 54 стандартам екологічного маркування для різних категорій товарів і послуг, екологічне маркування в Україні стає цікавим для виробників які обрали для себе курс зеленої трансформації у поєднанні з зміцненням позицій на ринку та розвитком експорту.

І в Європі, і в Україні споживачі обирають з екомаркуванням

За результатами опитування Євробарометра у вересні-жовтні 2017 року, близько третини споживачів у ЄС (32 %) відзначають що екологічне маркування відіграє важливу роль при прийнятті рішення про покупку. В опитуванні проведеному Євробарометром з лютого по березень 2021 року, близько п’ятої частини європейських респондентів (22 %) заявили, що обирають продукти лише ті що позначені екологічним знаком.

Дослідження проведене у лютому 2020 року кафедрою маркетингу Київським національним торговельно-економічним університетом (зараз Державний торговельно-економічний університет) доводить зростаючу увагу споживачів до екологічного маркування у порівняно між аналогічним дослідженням у 2015 році та готовність обирати і витрачати більше не екологічні продукти.

Публічні закупівлі

Політика ЄС і більшості держав світу у сфері публічних закупівель орієнтована на застосування підходу зелених публічних закупівель і передбачає застосування вимоги про відповідність предмету закупівлі стандарту екологічного маркування.

Цей підхід відображений в Директиві 24/2014 ЄС про публічні закупівлі і національному законодавстві України та здійснюється на практиці.

Екологічне маркування та публічні закупівлі - ProZorro

Міжнародна технічна підтримка

У період 2014-2023 в рамках програм EaP GREEN та EU4Environment, які фінансувались ЄС, на замовлення Мінприроди/Міндовкілля та у партнерстві з Програмою ООН з навколишнього середовища були реалізовані проекти по підтримці впровадження екологічного маркування та сталих (зелених) публічних закупівель для сприяння зеленому переходу України і сталому розвитку.

У період 2019- і на даний час проєкт «Просування енергоефективності та імплементації Директиви ЄС про енергоефективність в Україні», що виконується Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за дорученням Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ) та співфінансуванням Державного секретаріату Швейцарії з економічних питань (SECO) підтримує розроблення стандартів екологічного маркування та їх застосування для енергоефективності у сфері публічних закупівель і відбудові України за принципом «Відбудувати краще ніж було!».

Історії успіху

З нагоди Всесвітнього Дня екологічного маркування і 20-річчя знаку “Зелений журавлик” у 2023 році ми ділимось надихаючими історіями українських виробників екологічно сертифікованої продукції, які навіть в умовах воєнного часу, продовжують працювати і розвиватись, дотримуватись суворих вимог стандартів екологічного маркування.

Про екомаркування у двох словах…

Відповідає ISO 14024:

  • Екологічне маркування згідно з ISO 14024 означає, що воно є надійним, багатокритеріальним та перевіреним незалежним компетентним органом якій має акредитацію і міжнародне визнання.

Прозоро і надійно:

  • Етикетка чи пакування зі знаком екологічного маркування свідчить про досконалість та професійну дисципліну завдяки суворим критеріям, розробленим на основі європейських екологічних стандартів, вимоги яких більш суворіші ніж ті що відповідають загальнообов’язковим регламентам.

Пріоритетні галузі:

  • Продукти, папір, мийні засоби, косметика, лакофарбові матеріали, будівельні продукти або послуги туризму, готелі, громадські будівлі…, список стандартів екологічного маркування щороку зростає.

Кращий вибір:

  • Споживачі та замовники публічної сфери можуть бути впевнені, що екологічно сертифіковані послуги з маркуванням містять менше небезпечних речовин, мають менший вплив на довкілля, утворюють менше відходів і парникових газів, і при цьому якісні, мають продовжений строк служби та ремонтопридатні.

Лідерство:

  • Для компаній екологічна сертифікація продуктів матиме вплив на досягнення цілей сталої торгівлі (щодо безпеки, викидів, відходів…) та конкурентоспроможність.

Можна довіряти:

  • Незалежна третя сторона (компетентний акредитований орган) гарантує, що продукти повністю відповідають відповідним стандартам екологічного маркування.

Відповідальність

Неперевірені екологічні заяви щодо товарів чи послуг є ознакою недобросовісної конкуренції. У світі таке явище має визначення як “зелене окозамилювання” (англ. – greenwashing). На українському ринку така практика теж наявна, і класифікується як порушення статті 15-1 Закону України «Про захист від недобросовісної конкуренції» (поширення інформації, що вводить в оману). Суб’єкти господарювання які безпідставно застосовують твердження що продукт екологічний, еко-, зелений є порушниками конкурентного права.