Загальна інформація
Проєкт GIZ "Просування енергоефективності та імплементації Директиви ЄС з енергоефективності в Україні", що виконується Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за дорученням Федерального міністерства економічного співробітництва та розвитку Німеччини (BMZ) та співфінансуванням Державного секретаріату Швейцарії з економічних питань (SECO) спрямований на розвиток останніх досягнень у сфері енергоефективності та енергозбереження.
ВГО «Жива планета» є партнером проєкту і за грантовою угодою з GIZ – GA 81298472З була виконавцем проєкту «Підтримка практичних кроків енергоефективності в публічних закупівлях та програмних діях» для відновлення України за принципом Build Back Better and Greener якій відповідає цілям Європейського Зеленої угоди та цифрової трансформації ЄС.
Цей Проект спрямований на розвиток останніх досягнень у сфері енергоефективності та енергозбереження шляхом подальшого впровадження та розширення можливості засовувати замовникам публічної сфери вимоги до енергоефективності разом з іншими екологічними вимогами при здійсненні закупівель товарів, матеріалів та послуг. Це допоможе модернізувати українську економіку та забезпечить взірцеву роль громадських будівель, оскільки центральний уряд закуповуватиме продукти та послуги з високою енергоефективністю відповідно до Директиви з енергоефективності.
Також проектна діяльність спрямована на підтримку Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України у виконанні обов’язкових процедур стратегічної екологічної оцінки документів державного планування у сфері енергоефективності та впровадження проектів повторного використання з високого рівня енергетичної ефективності будівель з покращеними екологічними характеристиками.
Статус
Завершено
Цільовий регіон
Всеукраїнський
Період реалізації
15.07.2023-30.09.2024
Партнери
- Міністерство з питань громад, територій та розвитку інфраструктури України
- Міністерство економіки України
- Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України
- Державне агентство з енергоефективності та енергозбереження України
- ДП «Прозорро»
- Державна установа "Професійні закупівлі"
- Київська школа економіки
- Київський національний університет будівництва та архітектури
- Конфедерація будівельників України
- Національний технічний комітет стандартизації ТК 82 «Охорона довкілля»
Джерело фінансування
Проєкт GIZ «Просування енергоефективності та впровадження Директиви ЄС з енергоефективності»
Проектна діяльність
Просування енергоефективності в публічних закупівлях на платформах Prozorro
Діяльність спрямована на забезпечення інтеграції усіх раніше розроблених матеріалів та інструментів щоб посилити спроможність зацікавлених сторін організовувати, проводити та здійснювати публічні закупівлі відповідно до високих вимог до енергоефективності у поєднанні з іншими вимогами до екологічних характеристик і нецінових критеріїв оцінювання.
Завдяки створеному в рамках проекту спеціальному розділу на Infobox Prozorro забезпечено упорядкування інформації та методичних рекомендацій з додаванням характеристик енергоефективності та інших екологічних характеристик для товарів і послуг різних категорій.
Prozorro e-system – державна електронна платформа на якій державні та комунальні замовники оголошують тендери на закупівлю товарів, робіт і послуг, а представники бізнесу змагаються на торгах за можливість поставити це державі. Об’єднує понад 35 тисяч державних та комунальних органів влади та підприємств (замовники товарів, робіт та послуг) та близько 250 тисяч комерційних компаній (постачальники). Завдяки партнерству з ДП «Прозоро» замовники і постачальники отримували адресні повідомлення про створення спеціального розділу та по кожному набору рекомендованих вимог для тендерної документації в щомісячному інформаційному дайджесті.
Prozorro Market – державний е-каталог різних товарів і послуг якій є складовою ProZorro е-system. Постановою Кабінету Міністрів України №1178 від 12 жовтня 2022 р. замовникам офіційно дозволено купувати товари через Prozorro Market без обмежень по сумі очікуваної вартості (на час дії воєнного стану). Мінекономіки рекомендує Prozorro Market як вигідну альтернативу спрощеним закупівлям.
Створене додаткове програмне забезпечення дозволяє визначати показники енергетичної ефективності продукції, відбирати та сортувати продукцію через пошукову систему Prozorro Market.
Це сприятиме подальшому підвищенню енергоефективності та енергозбереження в Україні та зміцненню її енергетичної безпеки, таким чином зменшуючи споживання енергії, ефективне використання державних витрат, запроваджуючи високі стандарти державного сектору та впроваджуючи підхід директив ЄС до державних закупівель.
Профіль енергоспоживчих продуктів передбачає встановлення даних про клас енергоефективності продуктів та інших характеристик згідно з вимогами Технічних регламентів з енергетичного маркування та екодизайну.
Перелік чинних Технічних регламентів доступні на сайті Державного агентства з енергоефективності та енергозбереження України:
- Технічні регламенти з енергетичного маркування енергоспоживчих продуктів
- Технічні регламенти щодо встановлення вимог з екодизайну енергоспоживчих продуктів
Зазначена діяльність сприяла реалізації:
- Закону України «Про публічні закупівлі» (статей 23, 29 в частині що стосується якості вимог технічних специфікацій, визначення нецінових критеріїв та їх питомої ваги і застосування методу оцінки вартості життєвого циклу);
- Закону України «Про енергетичну ефективність» (статті 7 в частині що стосується придбання енергоспоживчої продукції (товарів) та послуг, пов’язаних із споживанням енергії, а також придбання чи найм (оренда) будівель)
- Закону України «Про енергетичну ефективність будівель»;
- Закону України «Про основні засади (стратегію) державної екологічної політики» та Національний план дій з охорони навколишнього природного середовища на період до 2025 року (пункти 88, 89, 90).
Розробка та підтримка застосування замовниками Калькулятору оцінювання вартості життєвого циклу
Відповідно до статті 29 Закону України «Про публічні закупівлі», тендерна пропозиція може оцінюватись за вартістю життєвого циклу.
Цей підхід дозволяє врахувати витрати замовника, які він несе під час використання, обслуговування та припинення використання предмета закупівлі та обрати більш економічну пропозицію.
Застосовуючи критерії оцінки вартості життєвого циклу, замовник може вимагати від постачальника даних про витрати, які пов’язані з:
- використанням енергії та інших ресурсів необхідних для застосування приладу, обладнання або іншого енергоспоживчого продукту, надання послуги чи виконання робіт;
- технічним обслуговуванням;
- збором та утилізацією;
- впливом зовнішніх екологічних чинників протягом життєвого циклу, зокрема викиди парникових газів, інших забруднюючих речовин та інші витрати, пов’язані з впливом на довкілля.
Тобто, оцінюючи переваги товару за вартістю його життєвого циклу, порівнюють не тільки ціну цього товару, а сукупність усіх витрат, які містяться в строку його експлуатації.
Калькулятор розрахунку вартості життєвого циклу товару значно спрощує опанування та використання методики оцінки вартості життєвого циклу. Це дружня до користувача математична модель, до якої вже закладена формула розрахунку. Можливо використовувати його як практичний інструмент розрахунку, вводячи дані щодо предмету закупівлі, обираючи необхідну категорію. За введеними даними Ви отримаєте правильний розрахунок якій дозволить порівняти надані пропозиції та обрати більш економічну пропозицію.
Підвищення кваліфікації замовників
В співпраці з Київською школою економіки розроблені навчальні модулі для спеціалістів з державних закупівель та постачальників.
Начальні матеріали інтегровані у програми атестаційного навчання - Сертифікаційний курс підвищення кваліфікації "Фахівець з публічних закупівель" .
Курс включає:
- лекції та практикуми від найкращих міжнародних та українських експертів із закупівель;
- комплексна та мультидисциплінарна програма, яка охоплює всі базові знання та навички, необхідні для проведення публічних закупівель;
- навички захищати позицію компанії перед контролюючими та правоохоронними органами;
- супровід компанії ментором-викладачем;
- залучення до спільноти Центру вдосконалення закупівель;
- можливість оптимізувати закупівельні процеси в організації, побачити джерела економії, отримати підвищення.
- сертифікат підвищення кваліфікації за освітньою програмою “Фахівець з публічних закупівель” (післядипломна освіта).
Освітня програма розроблена у відповідності до Професійного стандарту «Фахівець з публічних закупівель» (Наказ Мінсоцполітики від 18.02.2019 № 234).
Проєкти повторного використання енергоефективних закладів дошкільної та шкільної освіти з поліпшеними екологічними характеристиками
Наявність готових проектів, що відповідають стандартам енергоефективного зеленого будівництва, дозволять зекономити час і гроші на будівництво сучасних, комфортних і безпечних закладів для дітей.
Проєкти повторного використання:
- розроблені на замовлення Міністерства розвитку громад та територій України;
- успішно пройшов експертну оцінку;
- зареєстрований і завантажений до ЄДССБ.
Проєктна документація енергоефективних закладів шкільної освіти
- розроблена з врахуванням рекомендацій наведених в посібнику Основи проектування та реконструкції енергоефективних будівель закладів загальної середньої освіти з поліпшеними екологічними характеристиками;
- у вільному доступі опублікована для потреб громад в новому будівництві або для відбудови зруйнованих закладів
Проєктна документація для закладів дошкільної освіти
- розроблена з врахуванням рекомендацій наведених в посібнику Основи проектування та реконструкції енергоефективних будівель закладів дошкільної освіти з поліпшеними екологічними характеристиками;
- у вільному доступі опублікована для потреб громад в новому будівництві або для відбудови зруйнованих закладів.
Над проектамиповторного використання, працювала команда фахівців кафедри архітектурних конструкцій та кафедри теплотехніки КНУБА, Науково-освітнього центру проектування та дослідження будівель з близьким до нульового енергоспоживанням (NZEB Hub), Інституту екологічного управління та збалансованого природокористування, ВГО «Жива планета».
Архітектурні рішення прийняті із урахуванням найкращих світових практик проектування та будівництва закладів освіти, в тому числі із дотриманням високих вимог до рівня енергоефективності, екологічності, інклюзивності та безпеки перебування в приміщеннях будівлі у випадку виникнення надзвичайних ситуацій та у особливий період (зокрема під час воєнного стану).
Стратегічна екологічна оцінка
Відповідно до визначення Закону України «Про стратегічну екологічну оцінку» - стратегічна екологічна оцінка (далі - СЕО) - процедура визначення, опису та оцінювання наслідків виконання документів державного планування (далі - ДДП) для довкілля, у тому числі для здоров’я населення, виправданих альтернатив, розроблення заходів із запобігання, зменшення та пом’якшення можливих негативних наслідків, яка включає визначення обсягу стратегічної екологічної оцінки, складання звіту про стратегічну екологічну оцінку, проведення громадського обговорення та консультацій (за потреби - транскордонних консультацій), врахування у документі державного планування звіту про стратегічну екологічну оцінку, результатів громадського обговорення та консультацій, інформування про затвердження документа державного планування та здійснюється у порядку, визначеному зазначеним Законом.
Відповідно до визначення Закону України «Про державні цільові програми» - державна цільова програма (далі ДЦП) - це комплекс взаємопов'язаних завдань і заходів, які спрямовані на розв'язання найважливіших проблем розвитку держави, окремих галузей економіки або адміністративно-територіальних одиниць, здійснюються з використанням коштів Державного бюджету України та узгоджені за строками виконання, складом виконавців, ресурсним забезпеченням.
СЕО ДДП дає можливість зосередитися на всебічному аналізі можливого впливу планованої діяльності на довкілля та використовувати результати цього аналізу для запобігання або пом’якшення екологічних наслідків у процесі стратегічного планування. СЕО – інструмент реалізації екологічної політики, який базується на простому принципі: легше запобігти негативним для довкілля наслідкам діяльності на стадії планування, ніж виявляти та виправляти їх на стадії впровадження стратегічної ініціативи.
В рамках виконання завдань проєкту:
- Для всіх ДЦП процедура СЕО була проведена відповідно до вимог та у терміни передбачені Законом України «Про стратегічну екологічну оцінку» в повному обсязі.
- Всі зауваження, пропозиції та коментарі зацікавлених сторін та громадськості були відпрацьовані та завантаженні до реєстру електронних сервісів «ЕкоСистеми» вчасно.
- Ознайомитися з усіма матеріалами СЕО кожної ДЦП можно через «е-СЕО» використовуючи унікальний код справи СЕО для:
- Державної цільової економічної програми енергетичної модернізації підприємств-виробників теплової енергії - 05-06-6771-24
- Державної цільової економічної програми підтримки термомодернізації будівель до 2030 року - 15-07-7705-24
- Державної цільової економічної програми енергетичної модернізації підприємств водопостачання та водовідведення, що перебувають у державній або комунальній власності на період до 2030 року - 15-03-5202-24
Енергоефективність та інші екологічні вимоги у сфері послуг тимчасового розміщення (проживання)
ДСТУ Настанова щодо забезпечення енергетичної ефективності та збалансованого використання природних ресурсів засобів надання послуг тимчасового розміщення розроблено на замовлення Міністерства розвитку громад, територій та інфраструктури України.
ВГО «Жива планета» з 2005 року забезпечує функції підкомітету 3 «Оцінка життєвого циклу» національного технічного комітету стандартизації ТК 82 «Охорона довкілля».
Стандарт розроблений для готелів і подібних закладів тимчасового розміщення, гостьових будинків, візит-центрів та інших засобів розміщення згідно з ДСТУ 4527:2006 Послуги туристичні – Засоби розміщення – Терміни та визначення.
Вимоги цього стандарту поширюються, також, на допоміжні послуги під управлінням закладу якій надає послуги тимчасового розміщення:
- послуги харчування;
- послуги відпочинку, занять спортом або фітнесу;
- зелених зон для відпочинку;
- послуги організації конференції, зустрічі або навчальних заходів;
- приміщення для прання та приготування їжі спільного користування;
- інформаційні центри, виставкові зали доступні відвідувачам.
Проєкт першої редакції національного стандарту встановлює основний набір індикаторів, які слід враховувати при проектуванні, реконструкції та управління засобами тимчасового розміщення з метою досягнення більш кращих показників енергетичної ефективності та збереження ресурсів.
На засіданні ТК 82, що відбулось 06 березня 2024 р. схвалено розроблені технічне завдання та перша редакції національного стандарту (з пояснювальною запискою до нього1), що була передана до національного органу стандартизації (ДП УкрНДНЦ) для внесення у Додаток 1 Програми робіт з національної стандартизації на 2024 рік згідно з ДСТУ 1.8 та публікації обговорення згідно з ДСТУ 1.2.
1 Пояснювальна записка до першої редакції стандарту
Після прийняття цей стандарт можна застосовувати для впровадження принципів енергоефективності під час створення та реконструкції існуючих об’єктів, інвестиційних та державних проектів реконструкції для вирішення проблемних питань з тимчасово переміщеними особами, а також для рейтингової оцінки послуг тимчасового розміщення програми екологічного маркування І типу.
Впровадження цього стандарту сприятиме реалізації:
- Стратегії державної екологічної політики України на період до 2030 року, затвердженої Законом України від 28.02.2019 № 2697-VIII;
- Стратегії розвитку туризму та курортів на період до 2026 року, затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 16.03.2017 № 168-р;
- Закону України «Про енергетичну ефективність» та реалізації міжсекторальних заходів з підвищення енергоефективності Національного плану дій з енергоефективності на період до 2030 року, затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів України від 29.12.2021 № 1803-р.
Просування та інформаційна підтримка проєктої діяльності
Напрацьовані матеріали, проведення заходів, здійснювалося при інформаційній підтримці партнерських організацій.
Енергоефективність в публічних закупівлях на платформах Prozorro
16 травня 2024 р. відбулась Презентація нових інструментів для просування енергоефективності у сфері публічних закупівель
Захід відбувся в м. Києві гібридному форматі в Київській школі економіки об’єднавши топових експертів у сфері публічних закупівель, енергоефективності та захисту довкілля з керівниками профільних органів державної влади, представниками громад, державних підприємств та корпорацій.
У заході прийняло взяли участь 1450 учасників, з яких 95 очно.
Анонсування, взаємодія ЦОВВ, замовниками, постачальниками, описано у звіті.
Огляд заходу на сайтах партнерських організацій
- Платформа з енергоефективності
- Платформа міжнародного форуму для сталого розвитку бізнесу Green Mind
- Інститут екологічного управління та збалансованого природокористування
- Київська школа економіки
Просування та інформаційна підтримка розділу «Екологічні вимоги»
Prozorro Infobox: як застосовувати екологічні вимоги до товарів і послуг при проведенні тендеру
Публікація на сайтах партнерських організацій
- Міндовкілля
- Інфобокс Прозорро
- Інститут екологічного управління та збалансованого природокористуввання
- Платформа для сталого розвитку Green Mind
- Полтавська обласна військова адміністрація
- Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю Полтавської обладміністрації
- Рівненська обласна військова адміністрація
- Департамент екології та природних ресурсів Рівненської обладміністрації
- Чернігівська обласна державна адміністрація, Дерпартамент екології та природних ресурсів
- Херонська обласна державна військова адміністрація
- Тернопільська обласна військова адміністрація, Управління екології та природних ресурсів
- Мурованокуриловецько міська рада
- Немирівська міська громада, Вінницька область
- Екополітика
Спеціалізовані закупівельні майданчики
Публікації про екологічні вимоги на прикладах окремих категорій продукції на Infobox Prozorro
- Яку вимогу встановити до екологічних характеристик кондиціонерів повітря та вентиляторів?
- Яку вимогу встановити до екологічних характеристик компютерів та компютерних серверів?
- Лакофарбові матеріали - яку вимогу встановити до екологічних характеристик?
- Яку вимогу встановити до екологічних характеристик мийних засобів та засобів для чищення?
Проєкти повторного використання енергоефективних закладів шкільної та дошкільної освіти з поліпшеними екологічними характеристиками
16 лютого в Міжнародному виставковому центрі відбулась бізнес конференція БUDUYСЕБЕ 2024 |PROЕКТАНТ
Програма конференції була присвячена наявним інструментам реалізації проектів будівництва за принципом Build Back Better and Greener та практиці їх застосування на прикладі результатів діяльності проєкту.
11 квітня 2024 року відбувся RECOVERY CONSTRUCTION FORUM UKRAINE, який об’єднав представників влади і будівельну спільноту для обговорення поточних викликів галузі та ефективної координації зусиль щодо відбудови України.
Форум відвідало понад 2 000 осіб, серед яких були представники органів державної влади, громад, будівельного бізнесу, архітектори, студенти будівельних спеціальностей та інші гості.
На дискусійної панелі «Технічне регулювання та стандарти відбудови» Світлана Берзіна, президент ВГО «Жива планета» презентувала інструменти підтримки громад у відбудові за принципом «краще ніж було».
21 травня 2024 р., в м. Києві, в рамках засідання Ради директорів Конфедерації будівельників України, відбувся захід «Переваги та підтримка енергоефективності зеленої відбудови України».
Захід відбувся в гібридному форматі в готелі Hilton Kyiv, об’єднавши представників органів державної влади, європейських та національних експертів та керівників компаній будівельної галузі. Всього прийняло участь 250 учасників, з яких 75 очно.
Програма заходу була присвячена темі енергоефективної зеленої відбудови України, яка набуває актуальності з кожним днем, особливо після схвалення Ukraine Facility Plan.
Під час засідання були презентовані:
- Методичні посібники з основ проектування та реконструкції енергоефективних будівель закладів загальної середньої освіти та дитячих садочків з поліпшеними екологічними характеристиками ;
- Методичні рекомендації щодо складання завдання на проектування для реконструкції будівель закладів загальної середньої освіти, що постраждали внаслідок збройної агресії рф ;
- Проекти повторного використання енергоефективних будівель закладів загальної середньої освіти та дитячих садочків з поліпшеними екологічними характеристиками, розробка й підтримка впровадження здійснюється ВГО «Жива планета» за підтримки проєкту GIZ у партнерстві з Мінінфраструктури, КНУБА, КБУ та Інституту екологічного управління та збалансованого природокористування.
В презентації Світлани Берзіної наведені посилання на презентовані матеріали та проекти повторного використання які успішно пройшли експертну оцінку, завантажені до ЄДССБ і доступні до використання.
Результати
35 000+ фахівців з публічних закупівель отримали інформацію про спеціальний розділ на Infobox Prozorro в якому упорядковані методичні рекомендації та добірка примірних технічних специфікації і нецінових критеріїв для забезпечення високих показників енергоефективності при здійсненні публічних закупівель.
Дані про характеристики енергоспоживчої продукції щодо її класу енергоефективності та інші дані згідно з вимогами Технічних регламентів що встановлюють вимоги до екодизайну доступні для користувачів Prozorro Market в профілях кожного з продуктів.
15 000+ користувачів Prozorro Market мають можливість обрати більш енергоефективну енергоємну продукцію за заданими показниками.
60% закупівель енергоспоживчої продукції містять вимогу щодо класу енергоефективності не нижче ніж С (за даними аналітичного модулю ВІ Prozorro за період вересень 2023 – вересень 2024).
Підхід енергоефективності в публічних закупівлях впроваджено до сертифікаційних курсів підвищення кваліфікації Київської школи економіки "Фахівець з публічних закупівель" та "Закупівельний менеджмент" є загальнодержавними освітніми програмами які розроблені на замовлення Міністерства економіки України у відповідності до Професійного стандарту «Фахівець з публічних закупівель» згідно з наказом Міністерства соціальної політики України від 18.02.2019 № 234.
1854 фахівців з публічних закупівель пройшли навчання і підвищили свою кваліфікацію щодо застосування вимог до енергоефективності енергоспоживчої і будівельної продукції, інших товарів і послуг, а також методу оцінювання вартості життєвого циклу.
Проведена стратегічна екологічна оцінка документів державного планування у сфері енергоефективності:
- Державна цільова економічна програма енергетичної модернізації підприємств-виробників теплової енергії
- Державна цільова економічна програма енергетичної модернізації підприємств водопостачання та водовідведення, що перебувають у державній або комунальній власності на період до 2030 року
- Державна цільова економічна програма підтримки термомодернізації будівель до 2030 року
Проектна документація для виконання проектів повторного використання для дитячих садочків та шкіл з дотриманням високого рівня енергетичної ефективності будівель з покращеними екологічними характеристиками успішно пройшла експертну оцінку та реєстрацію в ЄДССБ і доступна для замовників.
300+ публікацій про доступні інструменти розроблені в рамках проектної діяльності, доступні для громад, замовників і постачальників.